sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:184

בתקופתו , בכל חודש על פי הלוח שלו . רפורמה זו עוררה ביהודה , שהתנהלה לאורך מאות שנים בהנהגת הכהונה הגדולה מבית צדוק על פי לוח כוהני–שמשי מקודש שונה לגמרי , שרשרת של תגובות שגרמו תמורות דרמתיות . אנטיוכוס אפיפאנס , שחיפש שותפים מקומיים להחלת הסדר ההלניסטי החדש , מצא את הכוהן המתייוון יאסון ( יהושע ) בן שמעון , אחיו של הכוהן הגדול חוניו השלישי , וזה שילם לו ממון רב כדי לזכות בהנהגת המקדש ובשליטה בעיר , ואף הציע בתמורה לכהונה הגדולה את שירותיו למלך ביישום הרפורמה המנהלית–קלנדרית שלו , והבטיח לפעול כדי למלא את דרישותיו בדבר הפיכת ירושלים לפוליס בשם אנטיוכיה . המלך הסלווקי הדיח בשנת 175 לפסה"נ את הכוהן הגדול חוניו השלישי , בנו של שמעון הצדיק , הכוהן הגדול לבית צדוק , שסירב להתאים את המקדש לתביעותיו , הגלה אותו לאנטיוכיה שבסוריה ומינה את אחיו יאסון לכוהן גדול במקדש בירושלים . למן השנה ההיא חוללה הכהונה , נטמא המקדש והשליטה בו נהפכה לנושא למשא ומתן כספי וצבאי עם חצר המלך . שנים ספורות לאחר מכן , בשנת 172 לפסה"נ , הדיח אנטיוכוס את יאסון מכהונתו ומינה תחתיו את מנלאוס מבית טוביה , שהציע לו סכום כסף גבוה יותר . זה אף הגדיל לעשות ודאג לרצוח בשנת 171 לפסה"נ את הכוהן הגדול המודח חוניו השלישי , שהוגלה לסוריה . על רקע המציאות הזאת פרץ מרד החשמונאים בשנת , 167 והתנהל עד למותו החטוף של אנטיוכוס , בשנת 164 לפסה"נ . ואולם , שלא כמקובל בהיסטוריוגרפיה הלאומית , המתארת את השליטים החשמונאים כגיבורי חירות שהסירו את עול השלטון הזר , ונשענת על ספר מקבים א , הרי לאמיתו של דבר נעשו החשמונאים גם הם לכוהנים גדולים רק בתוקף מינוים בידי השליטים הסלווקיים יורשי אנטיוכוס , אלכסנדר ודמטריוס , בתמורה לסיוע צבאי שנתנו להם , וכיהנו ברשותם ובהסכמתם . לכהונה החשמונאית לא היה תוקף מקודש מעוגן בסמכות כתובה ולשלטונם לא היתה שום לגיטימציה לא על פי המסורת המקראית ולא על פי הרצף הכוהני המקודש שהיה שמור לבית צדוק . כוחה היחיד היה כוח הזרוע . בני חשמונאי היו מצביאים נועזים שהצטיינו בכיבושים , בקרבות ובשפיכות דמים , בכפייה דתית על אוכלוסייה זרה , ביצירת בריתות פוליטיות קצרות מועד עם הטוענים לכתר המלוכה בסוריה , ובהפרתן בהתאם לנסיבות המשתנות . קודמיהם , בני אהרן , הנקראים מימי דוד ושלמה בני צדוק , כיהנו בשושלת רצופה המתועדת , על פי מסורתה , מימי אהרן בן עמרם עד לימי שריה , הכוהן האחרון בזמן חורבן הבית הראשון . נכדו של שריה , יהושע בן יהוצדק , חזר בראשית הבית השני לכהן ככוהן גדול , וצאצאיו הישירים שכונו מהמאה ה3– לפסה"נ בית חוניו או בית צדוק , כיהנו ברציפות עד לימי חוניו השלישי , שהודח כאמור בשנת 175 לפסה"נ . הכהונה הגדולה היתה עוברת אפוא בירושה מאב לבן , והכוהן הגדול היה מכהן עד יום מותו . בעיני יהודים ונוכרים כאחד , היה הכוהן הגדול מנהיגה הדתי והמדיני של האומה . הסדר התורשתי הזה המעוגן במסורת המקראית התקיים עד זמנו של אנטיוכוס אפיפאנס . אבל מאז מונו למשרת הכוהן הגדול שורה של אנשים נטולי זיקה לבית צדוק . במועד לא ידוע – בימי הכוהנים המתייוונים בשנות ה70– וה60– של המאה ה2– לפסה"נ או בראשית התקופה החשמונאית , בשנות ה50– וה40– של אותה מאה – עזבו כוהני בית צדוק המודחים והנרדפים את ירושלים , וככל הנראה לקחו עמם את ספריית המקדש , מקור הקדושה והלגיטימציה של החוק המקראי והסדר הכוהני השושלתי המקודש , ושמרו אותה במערות קומראן במדבר יהודה . מגילות מדבר יהודה , שנמצאו בשנת 1947 אחרי שהיו טמונות וגנוזות בכדי חרס במערות קומראן כאלפיים שנה , יש בהן כ950– חיבורים , כולם כתבי קודש . המגילות משמרות עדות עשירה שאין דומה לה על הספרייה המקראית כולה ( חוץ ממגילת אסתר ) ועל חיבורים מקודשים נוספים . מלבד הספרייה המקראית , שחיבוריה נמצאו שם במאתיים עותקים , נמצאו במגילות מדבר יהודה שרידי 750 חיבורים ועותקי חיבורים משלושה סוגים : ספרות פולמוסית דתית הנאבקת בגוזלי הכהונה ומחללי המקדש ; ספרות מיסטית–ליטורגית הדנה בכוהנים ובמלאכים המשרתים בעולמות עליונים ; וספרות הקרובה לספרות המקראית במידה הכוהן הגדול בבית המקדש , איור מתוך "ספר יוסיפון" ( אמסטרדם . ( 1723 הכוהן הגדול היה מנהיגה הדתי והמדיני של האומה שייצג לרוב את מפלגת הצדוקים ( ולעתים את הנוטים ליהדות הלניסטית . ( מעמד הכוהנים שלט בעם עד לחורבן הבית וניצחון הזרם הפרושי ביהדות , שהוליך ליצירת היהדות הרבנית כדת שונה מן הדת המקראית , ולהעברת הסמכות לידי הרבנים וחכמי המשנה והתלמוד .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help