sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:183

דומה שמשמעותם החברתית והתרבותית המדויקת של המושגים השייכים לתקופת המעבר הזאת , כגון כוהנים , חכמים , חסידים , פרושים , צדוקים ואיסיים , מתייוונים וחשמונאים , מעורפלת וזהות מחבריהם של ספרים כגון ספר בן סירא , ספר חנוך , ספר היובלים , צוואות י"ב אבות השבטים , שירות עולת השבת , מגילת המקדש או מגילות מדבר יהודה , מטושטשת . החיבורים האלה אף זכו לכינויים שיפוטיים או מוטעים , כגון ספרים חיצוניים , חיבורים פסיאודו–אפיגרפיים , אפוקריפיים או חיבורים כיתתיים . ברקע ניצבת כמובן מאליו ההנחה שיש בתקופה הזאת "מרכז" אחד מובחן ומוסכם , ולעומתו "שוליים" כיתתיים שנויים במחלוקת . אפשר לחלוק על זווית הראייה הזאת , להתוות את הרב–קוליות ההיסטורית והתרבותית העולה מהמצאי הספרותי בן התקופה ולנסות להפקיע את תוקפן של החלוקות המקובלות והשיפוטים הרווחים . . 1 ספר מקבים א , שנכתב בין שנות ה20– של המאה ה2– לפסה"נ ובין שנת 100 לפסה"נ , ומספר על עלייתם של החשמונאים לשלטון ועל כיבושיהם וניצחונותיהם של מתתיהו , יהודה , יונתן ושמעון , וספר מקבים ב , המספר על יהודה , נשמרו רק ביוונית בכתבי הכנסייה הנוצרית ונעלמו לגמרי מהמסורת היהודית בעת העתיקה . במקום להסתמך באופן בלעדי על ספרי המקבים ועל ספריו של יוסף בן מתתיהו , מצביא איש צבא והיסטוריון , שכתב ביוונית בשלהי המאה ה1– לספירה והסתמך על ספרי המקבים , יש לבחון את זהות כלל המשתתפים ההיסטוריים במאות האחרונות לפסה"נ על פי תוכן החיבורים שהגיעו לידינו , ולנסות לעמוד על מהות המחלוקות ביניהם . הבחינה המוצעת כאן מתבססת על הכרה בעובדה שבכל תקופה קיימים קולות רבים המבקשים לפענח את פשר המציאות על יסוד הזיכרון ההיסטורי המסור בידיהם ועל יסוד האינטרסים המשתנים שלהם . בכל תקופה קיימות השקפות שונות , אמיתות שונות , וזוויות ראייה שונות , הגמוניות , מוטות וחתרניות על ההתרחשות ההיסטורית , שאינן עולות בהכרח בקנה אחד זו עם זו . החלוקה הרווחת בכתיבה ההיסטורית המתארת את שלהי העת העתיקה נשענת על דברי הכוהן הירושלמי יוסף בן מתתיהו , שנולד בשנת 37 לספירה , היה מפקד מבצר יודפת בזמן המרד נגד הרומאים בגליל בשנת 67 לספירה , נשבה בידי אספסיאנוס וכתב חיבור היסטורי ביוונית בשלהי שנות ה70– ובשנות ה80– של המאה ה1– לספירה , בשעה שהגיע כשבוי מיהודה המובסת לרומא . יוסף בן מתתיהו , שהיה לבן חסות בחצר הקיסר וכתב בידיעתו , ברשותו ובהשראתו , ביקש להציג את העולם היהודי לפני קוראים שאינם בני דתו , תרבותו ולאומיותו , והציע בחיבורו תולדות מלחמת היהודים עם הרומאים , שנתפרסם בין שנת 75 לשנת 79 לספירה , את החלוקה החברתית–התרבותית המשולשת הנודעת בהיסטוריוגרפיה היהודית כחלוקה ל"פרושים , צדוקים ואיסיים . " גם בספרו השני , קדמוניות היהודים , שנכתב בין שלהי שנות ה70– לראשית שנות ה90– של המאה ה1– לספירה , נזכרות בקצרה שלוש הקבוצות האלה . החלוקה הזאת משקפת מציאות שראשיתה , לדברי יוסף בן מתתיהו , באמצע המאה ה2– לפסה"נ , סמוך לזמנו של יונתן בן מתתיהו החשמונאי . היא מבחינה בין הקבוצות השונות על פי אמונתן או הסתייגותן מרעיון הגזירה הקדומה , השקפתן על נצחיות הנשמות , תפיסות הטוהרה והפולחן שלהן וזיקתן לתורה שבכתב ובעל פה . לחלוקה הזאת , המוצעת ממרחק של יותר מ250– שנה , אין שורשים במסורת המקראית והיא אף מתעלמת מחלקם של החשמונאים העולים לשלטון בתקופה הזאת ומשפיעים במישרין ובעקיפין על המתרחש . כמו כן היא מנסה לתת מבע למציאות חברתית ותרבותית שאינה קיימת בלשון המקרא ובעולמו . חז"ל מזכירים בהרחבה רק פרושים וצדוקים , החולקים אלה על אלה בשאלות של דת ופולחן , לוח ומועדים , אך אינם מזכירים אף פעם ובשום מקום קבוצה ששמה איסיים וממעטים עד מאוד להתייחס לקבוצה המכונה חשמונאים , שבזמן שלטונם חלה ראשית התגבשותם של הפרושים . גם הברית החדשה , שנכתבה בזמנו של יוסף בן מתתיהו , בשלהי המאה ה1– לספירה , מדברת על הפרושים ועל הצדוקים ואינה מזכירה קבוצה ששמה איסיים . עובדה זו מחייבת הבהרה של נסיבות סיומו של עולם המקרא , על דפוסיו החברתיים , הדתיים והתרבותיים הידועים לנו מהעדות הכתובה באסופה המקראית , ועלייתה של מציאות חדשה , שאין עליה עדות כתובה בעברית , במאות ה2-1– לספירה . העולם המקראי , במתכונתו הידועה לנו כיום , מסתיים עם כתיבתו של ספר דניאל , שהוא , על פי ההשקפה המקובלת במחקר , החיבור המאוחר ביותר באסופה הזאת . ספר דניאל נכתב בעברית ובארמית בשנת 165 לפסה"נ , בתקופת שלטון הסלווקים בארץ–ישראל , בזמנו של אנטיוכוס הרביעי ( שקרא לעצמו תיאוס אפיפאנס = האל המתגלה , ( שעלה לשלטון בשנת 175 לפסה"נ וחולל שורה של מהלכים ומהפכים ששינו את פני ההיסטוריה היהודית . על מלך זה מסופר במקבים א כי שאף להפיץ את התרבות היוונית ברחבי ממלכתו , לחולל רפורמה הלניסטית ולהאחיד את סדרי הממשל בתחומים גיאוגרפיים נרחבים שהיו בשליטתו . לשם כך החיל לוח אחיד על כל ממלכתו , הלוח הירחי המקדוני , שעל פיו נגבו מסים , וקבע חגיגות פולחניות מחזוריות במועד ידוע מראש לכבוד המלך האלוהי , שחפץ לחוג את יום הולדתו , כמלכים אחרים

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help