sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:182

זווית חדשה על פרקים בתולדות היהודים הזרמים והמחלוקות בתקופת הבית השני רחל אליאור העולם היהודי בשלהי העת העתיקה היה עולם רבגוני וסוער . התקיימו בו זה לצד זה זרמים שונים בעלי השקפות עולם חברתיות , דתיות ותרבותיות מובחנות , שרישומן הכתוב , המפורש והמרומז , הגיע לידינו . מהות המעבר המורכב מהעולם המקראי , שהתרקם בהוויה היסטורית ובביטוי כתוב במשך כל האלף הראשון לפסה"נ , לעולמם של חכמים , שהיה עולם של תורה שבעל פה , ב150– השנים האחרונות לפסה"נ ובמאות הראשונות לספירה , אינה נהירה בדרך כלל לרבים . יתר על כן , ביתה , משפחתה , אמונתה ותרבותה כדי ללוות את נעמי אל ארץ זרה ואל תחום תרבותי לא מוכר . רחב עלולה להיחשף כבוגדת בעיר מולדתה . סיסרא , חייל ותיק , היה עלול להתגבר על יעל . אבל למרות הסכנות ארבעתן מצליחות לבצע את משימותיהן . אין פלא שאופיין ותרומתן לחברה היהודאיתהישראלית נחשבים למופת : כאשר אישה נוכרייה בוחרת לאמץ את עקרונות החברה הישראלית–היהודאית – והתנהגותה מעידה עליה שיש לה מחויבות רגשית ואקטיבית כלפי קהילתה החדשה – קבלתה אל אותה קהילה מובטחת . קווי מתאר משותפים גם בטיפוס האישה הנוכרייה השלילית קיימים קווי מתאר משותפים לכל בנות הסוג , או לרובן . כולן נשים נשואות שאינן נאמנות לאישיהן – אם מתאוות בשרים לאיש אחר ( אשת פוטיפר , ( ואם בגלל פולחנות פריון שהן עסוקות בהם ( הזרה בספר משלי ) או נאמנות לקהילת מוצאן ( הנשים הפלשתיות של שמשון . ( חוסר הנאמנות לבעל החוקי הוא המגרעת העיקרית והפטאלית של האישה הנוכרייה המסווגת כטיפוס חברתי שלילי . כאשר אישה נישאת מצפים ממנה כי תעזוב את חברת המוצא שלה ותצטרף לקהילת בעלה , כמו רות . עליה לוותר על נאמנויות קודמות לטובת הנאמנות החדשה שקיבלה על עצמה , שאם לא כן ייהפכו החוק והמשפט המשמרים את החברה לאנרכיה והקהילה לא תוכל לתפקד כיחידה המגינה על הפרטים החברים בה . ואולם , במקום לפעול כמצופה , נשארות נשים נוכריות אלו נאמנות בראש ובראשונה לאינטרסים הפרטיים שלהן או של בית אביהן ומולדתן . במקרה של קונפליקט בין שתי מערכות העקרונות , הבעל אינו יכול לסמוך עליהן , ועליו לדעת שהן עלולות לבגוד בו . לכן , מוזהר הקורא , אין לקבל ואין לקלוט אותן ואת שכמותן . התרועעות איתן ועם בנות סוגן עלולה להביא אסון כבד על כל המעורבים . יוסף מושלך אל בית האסורים – אירוע אירוני המקדם את עלייתו לדרגה חשובה יותר שממנה נהנה בבית פוטיפר – עקב העלילה של האישה המדיחה והשקרנית . שמשון מאבד את כוחו ואת מאור עיניו בגלל בגידת דלילה ; וכשכוחו חוזר אליו , הוא מתאבד והורג עמו פלשתים רבים . והאישה הזרה בספר משלי – למרות תכססנותה , קסמיה המיניים וכושרה הרטורי – היא מלכודת מוות לנופלים ברשתה . ניתן לומר אפוא שנשים נוכריות נקלטו בקהילה היהודאיתהישראלית בתקופה השבטית ובתקופת המלוכה , כאשר היו מוכנות לוותר על הקשרים האתניים , התרבותיים והדתיים הראשוניים שלהן , ולאמץ תמורתם את מערכת האמונות והערכים המקובלים בחברתן החדשה . במקרה זה היה יחס החברה כלפיהן , וכלפי הנישואים האקסוגמיים שלהן , סובלני או אדיש . ואולם , אם נראה כי האישה ממשיכה לאחוז במנהגים " זרים " גם לאחר נישואיה , היא היתה מועמדת לגירוש או חיסול . הדוגמאות החיוביות של רות , תמר ורחב מורות שכאשר אישה נוכרייה מוכיחה כי בעיניה טובת הכלל היהודאי–הישראלי נעלה על טובתה הפרטית , היא מתקבלת בקהילה כחברה שוות זכויות , ואפילו מיוחסת , ויכולה להיעשות לאם של גיבור או שושלת . נראה כי אפשר לזהות יחס דו–ערכי כזה לנשים "זרות , " ממקום אחר וממוצא אתני אחר , גם בחברה היהודית בישראל של היום . את "זר Q ת" האישה הנוכרייה ואת הגדרת יהדותם של ילדיה ניתן לשנות על ידי גיור . הגיור נתפס כהוכחה לנכונות האישה לעזוב סופית את מורשתה האתנית והדתית לטובת הקהילה שאליה באה . ראוי בהקשר הזה לזכור כי רות – האישה המואבייה , הזרה , הבאה מרצון ומאהבה – לא התגיירה , והמקרא הסתפק בכך שהיא אמרה מרצונה לנעמי : " אל אשר תלכי אלך ... עמך עמי ואלהיך אלהי . " ברור מן המקרא כי אקט של הבעת רצון נחשב לראוי ולמספיק כדי להצטרף לעם ישראל .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help