sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:181

לנשים הנוכריות זיקה הדוקה לפולחנות הפריון לסוגיהם . לפיכך , נוכריותן האתנית / המקומית של נשים נקשרה באופן אוטומטי לפיתוי , לזנות ולהפקרות מינית . גם אלו שנחשבו לטובות בהן , שנטמעו בקהילה העברית והיו אמהות לגיבורים או גיבורות לאומיות בזכות עצמן , מתוארות כפועלות במסגרת של פיתוי מיני . השרשרת האסוציאטיבית הקושרת נשים נוכריות עם טקסי פריון , שחיתות מינית ואי–נאמנות , משמשת פעמים רבות אצל הנביאים , מהושע ואילך , מודל לציור יחס העם כלפי אלוהיו . היחס שבין ה' לבין עמו מדומה ליחס שבין בעל אוהב ובין אשתו הלא–נאמנה , שהיא לעתים קרובות נוכרייה , ומכאן שהיא נואפת וחסרת מוסר חברתי . אבל , חרף האידיאולוגיה , נישואים או יחסי אישות בין ישראלים–יהודאים לנשים זרות לא היו נדירים למן תקופת ההתנחלות ואילך . לכן ברור שלא כל הנשים הזרות שגורלן נקשר בגורל שבטי ישראל ויהודה יכלו להיות מתוארות כטיפוסים שליליים . כמה מהן , ורות בראשן , משורטטות כדמויות חיוביות ואפילו אידיאליות . ועולה השאלה : מה הם המדדים לתיאור אישה נוכרייה זו או אחרת כדמות חיובית או כדמות שלילית ? ניתוחנו כאן לא יעסוק בדמויותיהן ( השליליות ) של אם אסא , איזבל ועתליה – משום שהן דמויות פוליטיות מובהקות , ויש לעסוק בהן בהקשר הפוליטי של זמנן – אלא במעשיהן ובאופיין של נשים כטיפוסי אמהות , או כיצורים מיניים . אלו , גם כאשר יש לחייהן השלכות פוליטיות , את סיפור תולדותיהן מכתיבים לא תבונתן ולא פעילותן המדינית אלא נשיותן ומיניותן . אם נמיין את דמויות הנשים הזרות הבולטות במקרא , נמצא כי את הטיפוס החיובי מייצגות תמר ( אם אכן היתה נוכרייה , דבר המסתבר מן הקשרים הנסיבתיים של סיפורה בבראשית , ( רחב , יעל ורות . את הטיפוס השלילי מייצגות בעיקר אשת פוטיפר , נשי שמשון , ולבסוף – ה"אשה" ה"זרה" הנזכרת בספר משלי ( פרקים א-ט . ( כמה תווים משותפים לארבע הזרות ה"חיוביות : " כולן מפתות , חובבות או 'מקצועיות . ' תמר מפתה את יהודה ; רות עושה דבר דומה לבעז ; רחב זונה במקצועה ; יעל , המשכיבה את סיסרא במיטתה ואז מכה בו עד שהוא נופל "בין רגליה , " השתמשה כנראה בקסמיה הנשיים במסגרת הכנסת האורחים שהעניקה למצביא המובס . תמר ורות שייכות לגיניאולוגיה של המלך דוד , וכך גם רחב ( יחד עם "אשת אוריה , ( " על פי מתי בברית החדשה . כל השלוש מתחתנות בגברים משבט יהודה ( כך גם רחב , לפי המדרש ומתי ) ויולדות בנים זכרים , שהם חוליות בשרשרת המנהיגות של השבט , ואבות–אבותיהם של דוד ( ושל ישו , המתייחס על בית דוד על פי הברית החדשה . ( במבט ראשון נדמה כי יעל שונה מן השלוש האחרות , שהרי היא נשואה לחבר הקיני , ואין אזכור כלשהו בדבר בן שנולד לה . לכאורה , לאחר שפעלה לטובת העניין הלאומי , היא חוזרת אל מעמדה הנוכרי ואינה נקלטת בחברה שלמענה סיכנה את עצמה . ואולם ההבדל בינה לבין הנשים הזרות שקשרו את גורלן בשבט יהודה בקשר קבוע הוא הבדל שבעין , ולא הבדל שבתוצאה . מעשה יעל הוא נדבך בשלשלת האיטיולוגית המסבירה את היספחותם של הקינים אל הקהילה היהודאיתהישראלית . פעולת האישה הזרה נבעה כנראה משיתוף האינטרסים בינה לבין השבטים הלוחמים . הסופר מכיר בשיתוף הזה , ומשבח את יעל בגין הסיכון שנטלה על עצמה . המעשה הפרטי ( יעל ) נתפס כנראה כסמל למעשי הכלל ( הקיבוץ האתני המכונה "קינים" או "הקיני . ( " תמר ורות מציבות את טובת בית האב שאליו נספחו ( שימור ההמשכיות באמצעות לידת בנים זכרים – במקרה תמר , ודרך הטיפול בנעמי ולידת בן – במקרה רות ) מעל לכל ערך אחר , וטובתן האישית בכלל זה . גם רחב ויעל בוחרות לשרת את האינטרסים של קהילתן המאומצת . בבחירתן בדרך של פעילות למען החברה שאליה נספחו מרצון , מקבלות ארבע הנשים על עצמן סיכונים אישיים קשים ועומדות בהם בגבורה . תמר מסתכנת במוות בשריפה , כיוון שיהודה מאמין תחילה כי היא נואפת . רות עוזבת את רות המואבייה , ציור של ברוק לאיוש , – 1900 חרף האידיאולוגיה , נישואים או יחסי-אישות בין ישראלים-יהודאים לנשים זרות לא היו נדירים למן תקופת ההתנחלות ואילך . רות המואבייה , שדוד המלך היה מצאצאיה , שימשה סמל לכך

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help