sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:180

רות , אם סבו של דוד , מוגדרת מואבייה . בת–שבע , אשת דוד ואמו של יורש העצר שלמה , ייתכן כי היתה נוכרייה , ועל כל פנים , בעלה הראשון אוריה היה חתי . מעכה אם אבשלום היתה בת מלך גשור . שלמה המלך הרבה להשתמש בנישואי תערובת ככלי מדיני . המפורסמת מבין נשיו הנוכריות היא בת פרעה . יורשו רחבעם היה בנה של אישה עמונית , אף שהיינו מצפים שהגברת המצרייה רמת הדרג תהיה אמו של בן שלמה המולך . אם אסא היתה ארמית כנראה . איזבל ועתליה היו ממוצא פניקי . נישואי תערובת , בעיקר עם בנות עמים שכנים לישראל וליהודה , היו כה נפוצים בתקופתם של עזרא ונחמיה עד כי שני המנהיגים חשו חובה להילחם בתופעה . ככלל , המסורות המקראיות מעידות כי נשים נוכריות רבות , בכל התקופות , השתלבו במערכת החברתית הישראלית–היהודאית באמצעות נישואיהן לגברים בני אותה חברה . נישואים כאלה מד Q וחים בכל השכבות הראשיות של ההיסטוריה המקראית – תחילה בתקופת האבות ואחר כך ביציאת מצרים , בתקופת ההתנחלות , ברית השבטים , הממלכתיות המאוחדת והחצויה , שיבת ציון ובתקופת הבית השני . רבות מן הנשים הנוכריות התחתנו בבתי אב מיוחסים ונעשו אמהות של גיבורים ואנשי שם . כיצד ראו סופרי המקרא , מתוך ההתניות של ש F ני הזמנים והמקום , תופעה זו של עירוב אתני מזדמן ? במקרים מסוימים היה יחסם אדיש , עד כדי התעלמות גמורה , ובאחרים הם הביעו התנגדות נמרצת ונחרצת , עד כדי הכרזת מלחמה גלויה . הסיבות לאחיזה באחת משתי ההשקפות הסותרות , בכל מקרה נתון , הוכתבו בידי שינויים שהתחוללו בנסיבות הפוליטיות שהשפיעו על חיי הקהילה באותו הזמן . סיפורי האבות בספר בראשית מדגישים כי אישה נוכרייה היא נחותה , ורצויה הרבה פחות מרעיה שמוצאה ממשפחת בעלה , או מן הקיבוץ האתני–החברתי שממנו בא . אברהם ורבקה תובעים במפגיע נישואים אנדוגמיים ( בתוך קהילת קשרי הדם והמקום ) לבן הנבחר . ישמעאל נחות מיצחק משום שנולד לאישה נוכרייה ממעמד חברתי נמוך , וגם מפני שהנציח את נחיתותו בנישואיו שמחוץ למשפחה . במעשה זה חתם את גורלו ונשאר מחוץ למסגרת הנבחרת . הנשים החתיות של עשו מכעיסות את רבקה , ומשמשות תירוץ לשלוח את יעקב למצוא לו אישה מתוך בית האב שלה . בנישואיו מגדיר עשו את עצמו כחורג מתחום ההבטחה האלוהית הכפולה : הבן / הבנים הנבחר / ים , נושא / י ההבטחה , מוצאם גם מן האם הנכונה וגם מן האב הנכון . אישה זרה , בסיפורי האבות , מעמדה נחות ; והוא הדין בצאצאיה , ואפילו הם של אב מתאים . מתברר כי משפחת המהגרים של אברהם מסרבת להתערב בעממים הכנעניים של ארצה החדשה , אולי מתוך חרדה לאיבוד זהותה החדשה , הזהות של המהגרים . נישואי תערובת אמנם אירעו במשפחה , אך לא היו אהודים על ראשי בית האב , ובמקרים קיצוניים אף מנעו אותם בכוח . כך סירבו יעקב ובניו להסכים לברית מדינית חשובה כאשר דחו את הצעת חמור אבי שכם להשיא את דינה לבנו . אמנם נכון כי במקרה זה פועל עיקרון חשוב אחר – שכם בן חמור אנס את דינה לפני שביקש לשאתה , ועתה יש לנקום את נקמת כבודה . מכל מקום , את נכונותם של אנשי העיר לכפר על חטאם הקיבוצי , אחריותם למעשי שכם , בכך שיבואו בברית המילה ובזאת יצטרפו לקהילה העברית , מנצלים בני יעקב לצורכיהם בלי שההצעה תתקבל ברצינות . מכאן משתמע שכבוד האחות – אף כי הוא משמש סיבה כביכול להתקפה על העיר – הוא בעל חשיבות פחותה לעומת הסכנה שבדרדור , או אפילו אובדן אופיו המיוחד של בית האב בנישואים אקסוגמיים ( נישואי חוץ . ( העובדה שהגבר זר , במקרה שכם , ולא האישה , אינה משנה את הצורך להגן על זהות בית האב של יעקב : אף שבני חמור מציעים איחוד משפחתי שווה ערך , הם נענים בשלילה . טובות ההנאה בנישואי תערובת כעבור זמן , כאשר גובר ביטחונם העצמי של המהגרים אשר מקרוב באו , הם מתחילים להרהר בטובות ההנאה העשויות לצמוח מנישואי תערובת כמכשיר להיקלטות תרבותית ופוליטית בסביבה החדשה . נישואים כאלה נעשים "אופנתיים ; " ומשפחות אצולה נכבדות , אלו המועדות להשפעות תרבותיות חדשות ולהיטמעות אתנית , הן החלוצות בשטח זה . מראשית תקופת המלוכה ואילך מספרם של נישואי התערובת גדל והולך , והיחס כלפי תופעת האקסוגמיה נעשה סובלני , עד שהוא מגיע לדרגה של אדישות – וזאת בניגוד לסידורים האנדוגמיים , הנחשבים אידיאליים , שנהגו קודם לכן . ומכאן הפרדוקס לכאורה : הזרם המרכזי של האידיאולוגיה המקראית בתקופת הבית הראשון , וגם בתקופת הבית השני , מתייחס לנשים זרות ולקליטתן בקהילה בשלילה . ואילו אנשים מבתי המלוכה , וכמוהם גם מכובדים אחרים וגם פשוטי עם , ממשיכים בנישואי תערובת . זעמם של הנביאים וכעסם של מחברי מקורות מקראיים אחרים אינם משנים את המצב , עד שזהותה הדתיתהתרבותית של הקהילה נתונה , לדעתם , בסכנה . ואזי – באמצע המאה ה5– לפסה"נ – פועלים עזרא ונחמיה באופן רשמי נגד הנוהג המושרש של נישואים אקסוגמיים , ומוציאים מחוץ לקהל את המשפחות המסרבות לגרש את הנשים הנוכריות שבתוכן . נישואי תערובת הם תופעה שאפשר לצפות לה בחברה פלורליסטית , וכלי יעיל לכריתת בריתות פוליטיות ולביסוס קשרים בין–תרבותיים ובין–משפחתיים . אם כן , מדוע עוררה התופעה התנגדות עיקשת במשך מאות שנים , אף שזו לא הצליחה לדכא אותה ? לפי השקפתם של נאמני הדת , היתה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help