sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:179

השירים מתירה לאהובה – ולו בחלומה – לצאת מביתה ולבקש אחר אהוב , 8 בספר משלי ( פרק ז ) האישה הזרה , הפרוצה , היא היוצאת בלילה לשחר לטרף , לבקש אחר צעיר חסר ניסיון , לפתותו לבוא עמה אל ביתה , אל משכבה , וכך לגרום למותו . כסיפורת המקראית , שבה פתחנו , גם החוק המקראי שבו נסיים אינו מעיד על שוויון בין המינים . בחוק על נגיפת אישה הרה במריבה המובא בספר שמות , הדאגה היא לפיצוי הבעל על הנזק הנגרם לו . בספר דברים נקבע כי התערבות לא יאה של אישה במריבת גברים , אחיזתה במבושי יריבה של אישה , תביא לקיצוץ כפה . המפתה בתולה לא מאורסה ( שמות ) ייקחה לאישה , אך זכותו של האב למנוע את הנישואים . במקרה שכזה יזכה האב לפיצוי כספי , "כמוהר הבתולות , " וכך לא יהא ניזוק על ירידת ערכה הכספי של בתו . במקרה של אינוס בתולה לא מאורסה , נאמר בספר דברים , מפצה האנס בכסף את אבי הנערה ונושאה לאישה , מבלי יכולת לגרשה . אין כל התחשבות בנערה וברצונה . גם המוציא שם רע לאישה וטוען שלא מצאה בתולה יחויב לנישואי נצח ולפיצוי כספי של האב . בחוק המציב מגבלות על החזרת גרושה ( דברים כד ) האישה היא ככלי משחק : בעלה הראשון משלחה , וכמוהו בעלה השני , או אז נאסר על הראשון לשוב ולקחתה . עם זאת ניכר מחוקי התורה כי עילה מרכזית לגירושה של אישה היא "כי מצא בה ערוות דבר" ( דברים כד , א , ( היינו שנאשמת בהתנהגות לא ראויה בתחום המיני . דומה שאישה אף רשאית ליזום ביטולו של קשר הנישואים אם לא נשמרו זכויותיה הבסיסיות ל"שארה כסותה ועונתה" ( שמות כא , י . ( האישה היוצאת מחזקת בעלה חוזרת לרשות אביה , ומחסורה עליו . אם נוטש הבעל את אשתו ישיאה אביה לאחר גם אם לא בוטלו הנישואים בהליך משפטי , כעולה מסיפור אשת שמשון , שאביה משיאה לאחר נטישתה , וממעשה שאול המשיא את מיכל אשת דוד לפלטי בן ליש , לאחר בריחת דוד . גירושה של אישה אף אינו מונע את זכות ילדיה לירושת האב , כפי שניתן להסיק מדין הבכור המגן על זכותו של בכור בן השנואה ( דברים כא . ( דאגה לזכות ירושתן של בנות שאין לאביהן בנים זכרים ניכרת בסיפור על התקדים המשפטי של בנות צלפחד ( במדבר כז . ( כדי למנוע מעבר נחלות משבט לשבט נקבע בהמשך כי בת היורשת את אביה תינשא אך ורק לבן שבטה . מחוק הייבום והחליצה ( דברים כה ) עולה לכאורה רושם כי ביסוד החוק ניצבת טובתה של האלמנה , אך הדאגה היא להעמיד שם לאיש המת על נחלתו . לקריאה נוספת : ש"ד גויטיין , "נשים כיוצרות סוגי ספרות במקרא , " עיונים במקרא , תל–אביב , תשי"ח , עמ' . 317-248 א' רופא , "דיני מש ( במדבר כז ) פחה ואישות , " בית מקרא כ"ב ( תשל"ז , ( עמ' . 36-19 Stories , Bloomington 1987 . M . Bal , Lethal Love – Feminist Literary Readings of Love York 1998 . S . Ackerman , Warrior , Dancer , Seductress , Queen , New Mass . 1992 . I . Pardes , Countertraditions in the Bible , Cambridge , York 2002 . T . Frymer-Kensky , Reading the Women of the Bible , New J . C . Exum , Fragmented Women , Valley Forge 1993 . A . Brenner , The Israelite Woman , Sheffield 1985 . 28–46 . of Divorce" , The Jewish Law Annual , 4 ( 1981 ) , pp . Y . Zakovitch , "The Woman's Rights in the Biblical Law phia 1978 . P . Trible , God and the Rhetoric of Sexuality , Philadel- נשים זרות בתנ"ך עתליה ברנר בבואנו לדון בסוגיית נשים זרות במקרא , עולות שלוש שאלות : א . מי נחשבת "אישה זרה" במקרא ? ב . כיצד מתייחס המקרא – בזמנים שונים , במקומות שונים ובתקופות שונות – אל נשים זרות ואל נישואי תערובת ? ג . מהן ההשלכות של ההתייחסויות האלה , ופירושיהן בדורות ראשונים ואחרונים , על ההגדרות והקבלה של "נשים זרות" בישראל של ימינו ? לפי סופרי המקרא , נהגו האבות , המנהיגים ופשוטי העם , משחר ההיסטוריה העברית , לקחת להם נשים נוכריות לרעיות ולפילגשים . הגר היתה שפחה מצרייה . חוץ ממנה היתה לאברהם אישה נוכרייה נוספת , קטורה . בת–שוע אשת יהודה היתה כנענית , וכך גם תמר , כלת יהודה ואם בניו התאומים פרץ וזרח . יוסף נשא את אסנת , מצרייה ובת לכהן גדול מצרי . צפורה אשת משה היתה מדיינית , ואשתו השנייה כושית . רשימות היחס בדברי הימים מתעדות נשים ופילגשים נוכריות במסגרת החברה הישראלית–יהודאית . נשים אלו היו ממוצא מצרי וארמי וממקורות אתניים אחרים . שתי נשיו של שמשון היו 1 לשתיות .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help