sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:178

אף מסורה לאישה המילה האחרונה . בחינת דבריה של הרעיה לדודה מעלה שלא פעם ולא פעמיים היא לועגת לו , "עוקצת" אותו על דברים שאמר לה , ובכך מעידה על היות חוכמתה רבה מחוכמתו . כמו כן היא לועגת לאחיה שביקשו להלעיג עליה . בשיר השירים ריבוי של חלומות ; גם חלומות של ממש וגם חלומות בהקיץ , וכולם חלומות של הרעיה . עוד בטרם התגבשותה של מגילת שיר השירים כבר נתפרשו שירים שמצאו דרכם לאנתולוגיה זו על דרך האלגוריה . כבר נביאי ישראל דרשו כמה מהשירים האלה על יחסי ה' וכנסת ישראל המשולה לאישה . כך למשל דורש הנביא ישעיהו את שיר הכרם משיר השירים : "כרם היה לשלמה בבעל המון " ... בשיר הכרם שלו "אשירה נא לידידי שירת דודי לכרמו . כרם היה לידידי בקרן בן שמן " ... על יחסי ה' וישראל , ודוק : בשמואל ב' מסופר כי שמו השני של שלמה הניתן לו בעת לידתו על פי רצון אלוהיו הוא ידידיה . דומה כי פרשנותם האלגורית של שירי האהבה בפי הנביאים שימשה בסיס לפרשנות האלגורית של מגילת שיר השירים ואולי אף אפשרה את הכללתה בקאנון המקראי . בספרות הנבואה עוד דימויים רבים של עם ישראל לאישה . כך , למשל , מציין הכינוי "בת ציון" או "בת ירושלים" בספרי ישעיה וזכריה את עם יהודה ויושבי ירושלים . בנבואת ירמיהו פונה הנביא לעם : "זכרתי לך חסד נעוריך אהבת כלולותיך לכתך אחרי במדבר בארץ לא זרועה , " ואף הנביא יחזקאל מדמה את ירושלים לאשת ה . ' העיר ירושלים מדומה לאישה גם במגילת איכה , וכך כבר בפתיחה : "איכה ישבה בדד העיר 7 N תי עם היתה כאלמנה רבתי בגוים C @ תי במדינות היתה למס . בכו תבכה בלילה ודמעתה על לחיה אין לה מנחם מכל אוהביה . " ... ספרות החוכמה המקראית נרתעת מאופן הצגתה של האישה בשירת האהבה . דומה כי שיר " אשת חיל " הנועל את ספר משלי בפרק ל " א מתפלמס עם שירת שיר השירים . בניגוד לשיר השירים , המרבה לדבר בשבח היופי ואף מתאר את יפי הגוף הנשי , קובע שיר " אשת חיל : " " שקר החן והבל היופי אשה יראת ה ' היא תתהלל . " בעוד שבשיר השירים מסתיים אחד מתיאורי יופייה של הרעיה באמירה : ראוה בנות ויאשרוה מלכות ופילגשים ויהללוה , " הרי ב " אשת חיל " שבמשלי נאמר : " קמו בניה ויאשרוה בעלה ויהללה " על חריצותה והנהגת ביתה . בעוד מגילת שיר שירת נשים אינה זרה לספרות המקרא . סוגים ספרותיים מסוימים , כשירי ניצחון , אכן מסורים לה . בתמונה : שירת מרים , והנשים המחוללות עמה , מתוך "הגדת סארייבו"

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help