sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:177

לדבר על לבו של דוד עד שבת–שבע , אם שלמה , תרכך את לבו תחילה בדברים ששם נתן בפיה , ותזכיר לו ( מלכים א ) את שבועתו על אודות שלמה . אין זו לדוד הפעם הראשונה שאישה העושה שליחות של אחר מצליחה לשכנעו בחלקת דבריה . יואב שילח בו את האישה החכמה מתקוע , המתחפשת לאלמנה ששכלה את בנה ( שמואל ב , ( ומבקשת מן המלך להוציא לאור משפטה . הנשים עשויות להצטייר כחזקות מן הבעל , ואז יופיע זה באור מגוחך : מעשה לידתם של בני יעקב הוא סיפור המאבק בין שתי הנשים , לאה ורחל , בעוד הוא ניצב בצלן . יעקב אינו נוטל חלק בתחרות שבין הנשים–האחיות . כאשר רחל טורדת אותו משלוותו בקריאתה הנואשת : "הבה לי בנים ואם אין מתה אנכי , " אין הוא מבטא השתתפות בצערה , אלא גוער בה ומגלגל את האחריות על אלוהים : "ויאמר התחת אלהים אנכי אשר מנע ממך פרי בטן . " יעקב אינו מותיר לרחל ברירה אלא לפעול בעצמה , והוא מקבל ללא ערעור את מה שמחליטות היא ואחותה . רחל אומרת לו ( בראשית ל : ( "הנה אמתי בלהה בוא אליה ... וא 7 נה גם אנכי ממנה , " ואין המספר מביא את תשובתו . הסכמתו האילמת מתבטאת בפעולתו : "ותתן לו את בלהה שפחתה לאשה ויבא אליה . " כאשר לאה עושה כמעשה אחותה , אין היא מקדימה למעשה אפילו פנייה , בקשה אל יעקב : "ותרא לאה כי עמדה מלדת ותקח את זלפה שפחתה ותתן אותה ליעקב לאשה . " במצב זה של יחסים בין יעקב לנשיו , כאשר הוא עושה כמצוותן , אין הקורא מתפלא בקוראו את מעשה הדודאים : כאן מחליטות הנשים עם מי יעשה יעקב את לילו . לאה יוצאת לקראתו ומודיעה לו : "אלי תבא כי שכר שכרתיך בדודאי בני" – כאילו היה חפץ או פועל נשכר למלאכת יומו – והוא אינו מוחה : "וישכב עמה בלילה הוא . " טיפוס סיפורי המעמיד דרך קבע את האישה במרכז הוא זה של הלידה ובשורתה . כאשר היא עומדת להביא בן , גבר , לעולם , נמצאת האישה ראויה למלוא תשומת הלב . בסיפור לידתו וילדותו של משה בספר שמות מצטמצם תפקיד האב בנישואיו לאם : "וילך איש מבית לוי ויקח את בת לוי . " מכאן ואילך פועלות רק דמויות נשים : אמו המסתירה אותו ונשכרת מאוחר יותר להיניקו , אחותו הצופה מרחוק "לדעה מה יעשה לו" ומתווכת בין האם ובין בת פרעה , ובת פרעה המאמצת את משה לה לבן ונותנת לו את שמו . גם במעשה לידה שבו מופיע האב , דמות האם היא הדומיננטית . כך , לדוגמה , במעשה לידת שמשון בספר שופטים : לאם העקרה נגלה המלאך לראשונה ומבשר לה על אודות הבן שייוולד לה . גם כשה' נענה לבקשת מנוח לפגוש במלאך , הוא שב ושולח את המלאך אל האישה תחילה : "והיא יושבת בשדה ומנוח איש 8 אין עמה . " עליונותה של האישה על האיש ניכרת גם בסיום התמונה : מנוח ירא פן יבולע להם בגלל ראיית המלאך – "מות נמות כי אלהים ראינו" – ואילו אשתו מרגיעה אותו בתבונה : "לו חפץ ה' להמיתנו לא לקח מידנו עולה ומנחה ולא הראנו את כל אלה וכעת לא השמיענו כזאת . " שירת האהבה המקראית אם הסיפורת המקראית מקפידה על העמדת האישה , בדרך כלל , בצל הגבר , הרי שירת האהבה המקראית , מגילת שיר השירים , מציגה תמונה שונה לחלוטין : דברי הרעיה לד F ד "אני לדודי ועלי תשוקתו , " הרומזים לכתוב "ואל אישך תשוקתך והוא ימשל בך" שבסיפור גן עדן , מעמידים על ההפרש הזה , ועל השוויון בין המינים השורר במגילה . בגן עדן החדש של שירת האהבה שורר מצב אידיאלי : אין בושה ואין איסור ואין אשמה . הרעיה שהיא הגן והיא בגן מזמינה את דודה לבוא אל גנהגנו : "יבוא דודי לגנו ויאכל פרי מג G יו , " והוא איננו מאחר להיענות להזמנה : "באתי לגני אחותי כלה אריתי מ HF י עם @ 7 מי אכלתי יע H י עם J בשי שתיתי ייני עם חלבי . " ... אמנם המוסכמות החברתיות לא נעלמו כליל בשיר השירים , ונאמר בפרק ח' כי הרעיה אינה חופשייה לעשות כחפצה , ובפרק א' מסופר כי אפילו חופש התנועה שלה מוגבל ביום , ובפרק ג' נאמר כי כך גם בלילה , אך היא אינה נרתעת מפני הקושי . אחיה מגבילים אותה ומבקשים לשלוט בה , אך היא מורדת במוסכמות ובאחים ומוצאת את דרכה בפרקים א' וח . ' השוויון בין המינים בשיר השירים מעלה את האפשרות ששירת המגילה , לפחות בחלקה , היא שירת נשים . התופעה של שירת נשים אינה זרה לספרות המקרא : סוגים ספרותיים מסוימים אכן מסורים להן , כגון שירת ניצחון ( שירת מרים , שמות טו ; בת יפתח היוצאת לקראתו בתופים ובמחולות , שופטים יא ; הנשים שקיבלו את פני שאול בתופים ובמחולות , שמואל א יח , ( שירת לעג " ) פן תשמחנה בנות פלשתים , " שמואל ב א , ( שירת המקוננות ( ירמיה ט ; דברי הימים ב לה ) ושירת הזונה " ) קחי כינור סובי עיר , " ישעיה כג . ( הסטטיסטיקה מעידה כי חלקה של האישה רב בשיר השירים מזה של הגבר : מתוך 117 פסוקים 61 . 5 נתונים בפיה ( 52 . 6 % ) ורק 33 פסוקים בפי הגבר . ( 28 . 6 % ) שאר הפסוקים הושמו בפי המספר האנונימי ובפי מקהלות שונות . החלוקה באחוזים אינה משתנה אלא במידה שולית כאשר מונים מילים תחת פסוקים . דמות האישה בשיר השירים "מלאה" יותר מדמותו של הגבר : בעוד שהוא מדבר רק אליה , היא מדברת גם אל אחיה וגם אל בנות ירושלים . הרעיה נועזת יותר מן הדוד : היא שיוזמת את ההתקרבות ביניהם , בשיחותיהם , לא רק בדו–שיחים אלא אף בחד–שיחים ניכרת עובדה זו . ברוב שיחותיהם של האוהבים

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help