sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:176

אשר איתה בבית ותלבש את יעקב בנה הקטן . ואת עורות גדיי העזים הלבישה על ידיו ועל חלקת צוא C יו . ותתן את המטעמים ואת הלחם אשר עשתה ביד יעקב בנה" ( כז יג-יז . ( רבקה אינה משאירה גם משהו מן ההכנות בידי יעקב , ואפילו מלבישה אותו ונותנת בידו את האוכל . יעקב מכונה כאן "בנה הקטן , " ללמד כי הוא חסר ישע וכפוף לאמו , המחליטה ואף עושה את רוב המלאכה למענו . האישה העומדת בצלו של הגבר , ולעתים גם משלמת את מחיר כבודו , חלשה ממנו . לפיכך נמצא סיפורים דווקא על נשים המבקשות משפט צדק . כאילוסטרציה לחוכמת שלמה במשפט מובא ( מלכים א ) מעשה שתי הזונות הבאות להתדיין בפניו , ודומה שדווקא ריבן של זונות צריך המלך לשמוע , מפני שהן היסוד החלש ביותר בחברה , באין להן מסגרת של בית אב ומשפחה להגן עליהן . תפקיד הנשים הוא להציג את החידה , הנראית כחסרת פתרון . הגיבור האמיתי של הסיפור הוא המלך , המבין לנפש האדם ובאמצעות הברקה חורץ משפט צדק . בחולשת האישה יש כוח עם זאת , בחולשת האישה יש ויש כוח . המחשה לניצול הכוח שבחולשה נמצאת בדפוס הספרותי הרווח שעל פיו גברים משסים אישה בגבר , מושא מזימתם , כדי שזו תפתהו . הפלשתים יודעים כי הדרך אל שמשון עוברת דרך הנשים שבחייו . על אשתו הם כופים לסחוט ממנו את סוד החידה שחד להם במשתה החתונה : "פתי את אישך ויגד לנו את החידה פן נשרף אותך ואת בית אביך באש . " האישה אכן מצליחה במשימה , מסופר בספר שופטים , וזאת באמצעים המבטאים לכאורה את חולשתה , בכי והטלת ספק באהבתו אותה : "ותבך אשת שמשון עליו ותאמר רק שנאתני ולא אהבתני . " ... התמדתה בבכי במשך שבעת ימי המשתה משיגה תוצאות – הגיבור עז הנפש , מכניע הארי , נכנע לאישה . שמשון אינו לומד לקח מן התוצאות המרות של כניעתו , ושב ונופל בפח שטומנים לו הפלשתים . את דלילה אהובתו מפתים הפלשתים בבצע כסף לחשוף את סוד כוחו של שמשון . לאחר שלושה כישלונות צולח בידה הניסיון הרביעי : " ויהי כי הציקה לו בדבריה כל הימים ותאלצהו ותקצר נפשו למות . ויגד לה את כל לבו . " אם בכישלונו הראשון מסר שמשון ביד אשתו סוד של מה בכך , סוד החידה , הרי ביד דלילה הסגיר הגיבור הטראגי את סוד נזירותו , סוד חייו , ובכך גזר על עצמו מיתה . דלילה מסתייעת ברטוריקה נפלאה , הפורטת על הנימים הנכונים בנפש קורבנה . אכן , בדיבור עושות הנשים שימוש רב : אשת פוטיפר מאשימה בספר בראשית את יוסף בפשע שלא עולל , ומשנה את טיעוניה על פי הקהל המשתנה – משרתיה או אישה . נואמת מעולה היא אביגיל , המשכנעת ( שמואל א ) את דוד שלא להפעיל את כוחו נגד נבל . גם מרדכי יודע שאין להשפיע על אחשורוש לסכל את עצת המן אלא באמצעות האישה האהובה אסתר . אסתר פועלת בתבונה נשית : היא מזמינה את המלך והמן למשתה היין , ובמשתה היא שבה ומבקשת להזמינם למשתה נוסף , למחרת היום . חפצה של המלכה לשהות במחיצתו של המן עלול לעורר במלך חשד ואף קנאה : וכי אין המלכה מסתפקת בחברתו שלו ? לאחר שאסתר מסירה את המסווה מעל פניו של המן הרשע , והמלך הנסער יוצא אל גינת הביתן , נופל המן המבועת וחדל האונים על מיטת המלכה . או אז נובטים החשדות שנזרעו קודם לכן , והמלך מפרש שלא כהלכה את נפילת המן : "הגם לכבוש את המלכה עמי בבית , " ... ומכאן אין להמן מוצא אלא עץ התלייה . נתן הנביא , התומך במועמדותו של שלמה למלוכה , עושה בעורמה כדי לסכל את תוכניתו של אדוניה למלוך . אין הוא בא אסתר המלכה לצדו של אחשוורוש , ציור קיר מבית הכנסת מהמאה ה3- לספה"נ בדורה אירופוס , סוריה – מרדכי ידע שלא יוכל לסכל את עצת המן אלא באמצעות האישה האהובה אסתר

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help