sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:175

לא נזכר . נשי בני יעקב לא נזכרו , פרט לבת–שוע אשת יהודה , ואין זכר לאשת יפתח , אם בתו . אכן , יש נשים היוצאות מכלל זה , כגון דבורה ויעל , דלילה והאישה החכמה מתקוע והחכמה מאבל בית מעכה הנזכרות בשמואל , בת–שבע אם שלמה , איזבל המרשעת האישה הגדולה משונם הנזכרת בספר מלכים , נעמי ורות , המלכה אסתר ועוד . הסברים לחריגות אלה מן הכלל נעוצים בתפקידי הנשים בכל סיפור וסיפור , כפי שיוסבר להלן . נשים , שהן כמחצית מן האוכלוסייה , כמעט אינן נולדות במקרא . היעלה על הדעת סיפור על אישה עקרה המתבשרת על הולדת בת ? והיה אם תוזכר הולדתה של בת במקרא , הרי זה כבדרך אגב , וכמעט מחוסר ברירה . בתיאור לידתם של בני יעקב דורש הכתוב את שמו של כל בן ובן , ומדרשי השמות האלה מקדמים את העלילה . והנה , לאחר שילדה לאה את כל בניה , מודיענו הכתוב ביובש : "ואחר ילדה בת ותקרא את שמה דינה" ואפילו אינו טורח לדרוש את שמה . ולא הוזכרה דינה אלא כדי שלא נתמה בהופיעה בסיפור אינוסה בידי שכם בן חמור . אף למות אין נשים מרבות במקרא , וגם ציון מותן וקבורתן אינו בדרך כלל מטרה לעצמו ; בת–שוע אשת יהודה מתה כדי לאפשר לאיש 8 להגיע אל ה"קדשה , " תמר , ממש כסילוקה של אשת לוט המאפשר לבנותיה להזדקק לאביהן . בימי הבית השני נתחברו ספרים שגיבורותיהם נשים ונקראו על שמן , רות ואסתר , אך גם אלה ראשיתם באיש וסופם באיש : מגילת רות פותחת באלימלך ... " – וילך איש מבית לחם יהודה לגור בשדי מואב – " ... וחותמת ברשימת יוחסין שסופה ושיאה דוד : ... " ועובד הוליד את ישי וישי הוליד את דוד . " מגילת אסתר פותחת במלך – "ויהי בימי אחשורוש , " ונועלת במרדכי : " כי מרדכי היהודי משנה למלך אחשורוש וגדול ליהודים ורצוי לרוב אחיו דורש טוב לעמו ודובר שלום לכל זרעו . " יחסי הכוחות בין הגבר לאישה עוצבו כבר בראש התנ"ך , בספר בראשית ; בסיפור הבריאה הראשון הגבר והאישה שווים – שניהם נבראים בצלם ולשניהם ניתן שלטון על תבל ומלואה : " ויאמר אלהים נעשה אדם בצלמנו כדמותנו ... ויברא אלהים את האדם בצלמו בצלם אלהים ברא אותו זכר ונקבה ברא אותם . ויברך אותם אלהים ויאמר להם פרו ורבו ומלאו את הארץ וכבשוה " ... ( א , כו-כח . ( לא כן בסיפור הבריאה השני : כאן נברא האדם תחילה , מן האדמה , ואילו האישה נבראת רק לאחר שחיית השדה ועוף השמים לא נמצאו ראויים לשמש לאדם "עזר כנגדו . " האישה נבראת אפוא כדי למלא את מחסורו של האדם , וממנו היא נבראת , מצלעו . וכשם שאלוהים מביא אל האדם את כל הברואים , וזה נותן להם את שמם מעשה אדנות , כך הוא מביא אליו את האישה , ואף אותה הוא מכנה בשם . השם מבטא את בריאתה ממנו : ... " ויביאה אל האדם . ויאמר האדם זאת הפעם עצם מעצמי ובשר מבשרי לזאת ייקרא אישה כי מאיש לוקחה זאת" ( ב , כב-כג . ( דומה כי מיקוד תשומת הלב בגבר המקראי גרם לאובדן מסורות יקרות מני פז על דמויות של נשים . האפילוג של ספר איוב אינו מוצא לנכון לגלות לנו את שמות בניו של איוב שנולדו לו בשוב ה' את שבותו : "ויהי לו שבענה בנים , " ותו לא . אך בציינו את מספר בנותיו "ושלוש בנות" יוצא המספר במקצת מגדרו : "ויקרא שם האחת ימימה ושם השנית קציעה ושם השלישית קרן הפוך . ולא נמצא נשים יפות כבנות איוב בכל הארץ " ... ( מב , יג-טו . ( אין ספק כי מאחורי הערה זו מסתתרת מסורת עשירה . דומה כי צוהר לסיפור האבוד נפתח באמצעות הספר החיצוני , ספר דברי איוב , המספר ( בפרקים מ-נא ) נפלאות על הבנות הללו . כאשר למרות הכול נקלעת האישה לעולמם של הגברים , היא פועלת בו בכליה שלה ולא בכלי הגבר : יעל איננה הורגת את סיסרא בחרב , בקרב פנים אל פנים , אלא ביתד האוהל שעה שהוא שרוע במיטתה , ישן ובוטח . גם האישה מתבץ אינה יוצאת למלחמת ביניים עם אבימלך אלא משליכה עליו אבן ריחיים " ) פלח רכב ( " המשמשת לטחינה , מלאכת האישה . והיה אם תגבר האישה על הגבר על מגרשו שלו , לא יוסיף לו הדבר כבוד , כדבריה הדו–משמעיים של דבורה לברק : "הלוך אלך עמך אפס כי לא תהיה תפארתך על הדרך אשר אתה הולך כי ביד אישה ימכור ה' את סיסרא " ... ( שופטים ד , ט ) – דברים המתבארים הן על חלקה בניצחון והן על מות סיסרא בידי יעל . וכן בדברי אבימלך , החש במותו הקרב , אל נערו נושא כליו : " שלוף חרבך ומותתני פן יאמרו לי אשה הרגתהו" ( ט , נד , ( אלא שמיתתו בחרב נערו לא הסירה מעליו את החרפה , כעולה מן ההתייחסות המאוחרת של שר הצבא יואב אל התקדים ההיסטורי : "מי הכה את אבימלך בן י 7 < שת הלוא אשה השליכה עליו 1 לח ? כב מעל החומה" ( שמואל ב יא , כא . ( לעומת זאת , אם חפץ המספר ביקרו של גבר , הריהו נכון להקריב כבודה של אישה למען הצלת שמו הטוב . דוגמה בולטת נמצאת באופן עיצובן של הדמויות בסיפור בספר בראשית שבו גוזל יעקב את ברכתו של ע @ ו . המספר מדגיש כי לא יעקב יזם את מעשה המרמה , אלא אמו אוהבתו , המצווה עליו להישמע לה ולעשות כדבריה : "ועתה בני שמע בקולי לאשר אני מצוה אותך" ( בראשית כג , ח . ( כשם שע @ ו עושה את רצון אביו אוהבו , כן חייב יעקב לציית למצוות אמו . יעקב מביע את חששו מן המעשה , אך אמו מעודדת אותו ומוכנה ליטול על עצמה את קללת האב – במקרה שיגלה את דבר המרמה – והיא שבה ומצווה על יעקב : "אך שמע בקולי ולך קח לי" – לי ולא לך . האם פעילה לא רק בתכנון , אלא גם בביצוע : ... " ותעש אמו מטעמים ... ותקח רבקה את בגדי עשו בנה הגדול החמודות

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help