sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:174

הביטוי "שופכים את דמי" נשמע הרבה בשפת חיי הציבור , והדם הוא דימוי למעמדו הציבורי של האיש . מקורו בעשרות ביטויים מקראיים הכוללים צירופים דומים , כגון "ידינו לא שפכו את הדם" ( דברים כא , ז , ( ומתייחסים בדרך כלל להרג פיזי של אדם . חיי המדינה והציבור זוכים לתשתית לשונית מרשימה מחיי הממלכה המקראית . האנרכיה והע 3 ר הנורמות מגולמים בפסוק החותם את ספר שופטים "איש הישר בעיניו יעשה" ( שופטים כא , כה . ( "עוכר ישראל" יוחס בפי אחאב לאליהו הנביא ( מלכים א יח , יז ) וכך נשמרה משמעותו האירונית ככינוי למי שמבקר את הממסד השליט ומעשיו , או למי שתומך בדו–שיח עם האויב . חלוקת המשרות למקורבים ותומכים פוליטיים , אמנות ההולכת ומשתכללת במציאות הישראלית , נטבעה במטבע הקולע "אנשי שלומנו" ( ירמיה לח , כב . ( באותה זירת פעילות נוכח ובשימוש רחב הביטוי "עבד כי ימלוך" ( משלי ל , כב . ( גם הצירוף "יושב ראש" מקורו מקראי : "אבחר דרכם ואשב ראש" ( איוב כט , כה . ( המקרא גם מסכם במבט מפוכח קדימה את תולדות חייה המדיניים–הביטחוניים של מדינת ישראל הצעירה : "שלום שלום ואין שלום" ( ירמיה ו , יד . ( קבוצה מרשימה של ביטויים מקראיים מציעה לציבור המודרני מערכת קודים ודילמות בתחום המוסר , והכוונה אינה בהכרח לעשרת הדיברות , שרובם לא נעשו למטבעות לשון . סיפור קין והבל הותיר אחריו את "השומר אחי אנוכי" ( בראשית ד , ט , ( ביטוי שנקלט גם באנגלית . סיפור כרם נבות הותיר את " הרצחת וגם ירשת" ( מלכים א כא , יט . ( מוסר הנקמה ניזון מ"עין תחת עין" ( שמות כא , כד . ( המקרא הותיר גם ביטויים פשוטים יותר כמו "בן מוות" ( שמואל א כ , לא , ( "דמו בראשו" ( יהושע ב , יט ) ו"חוק בל יעבור , " בעקבות "חוק נתן ולא יעבור" ( תהלים קמח , ו . ( כמה וכמה מיתוסים שיש להם ערך מוסרי או פילוסופי החלו את דרכם במקרא , כמו "עגל הזהב , " "סיר הבשר" מפרשת יציאת מצרים ומתן תורה , ו"כבשת הרש" כמיתוס חברתי שמקורו בפרשת דוד המלך ואוריה החתי . ביטויים אחרים נולדו בסיפור המקראי וזכו לניסוח הנוכחי בשפה התלמודית , כמו "עקדת יצחק , " על פי הפסוק "ויעקוד [ אברהם ] את יצחק בנו" ( בראשית כב , ט . ( לצד כל אלה מלאה השפה למשלביה מטבעות לשון שמקורן המקראי כמעט נשכח , והן מתאימות למגוון של מצבי חיים או תחומי תיאור . כך "גבוהה גבוהה" ( שמואל א ב , ג , ( "כרחוק מזרח ממערב" ( תהלים קג , יב , ( הביטוי הארמי "עתיק יומין" ( דניאל ז , ט ) שבמקורו מתייחס לאדם זקן מאוד , "יש ויש" ( מלכים ב י , טו , ( "רעה חולה" ( קהלת ה , טו ) ועוד רבים . שפת הדיבור רצופה קריאות ספונטניות שנקראו ראשונה במקרא : " אלוהים אדירים" ( שמואל א ד , ח ) כביטוי להתפעלות או מחאה , וברכות כמו "חזק ואמץ" ( דברים לא , ז ) ו"עלה והצלח" ( מלכים א כב , יב . ( כאמור , ביטויים מעטים הנוכחים בשפה המודרנית ועוסקים באופן ישיר באלוהים ובמכלול הדתי המובהק , עברו תהליך של חילון . לפעמים הם משרתים בשפה המודרנית את העניין האנושי במסתורין , ואינם מעידים על מחויבות לאמונה הדתית הקלאסית . לפעמים הם משרתים עניינים יומיומיים רגילים . הביטוי "קודש הקודשים , " המופיע פעמים רבות בספר שמות ואחרים , מתייחס לעניין היקר ביותר ללבו של אדם או קבוצה . " יד אלוהים , " צירוף המופיע במקרא פעמים מספר , נשמע בדיבור העברי לאחר אירוע שקשה להסבירו . הוא נחקק בזיכרון דווקא באירוע ספורטיבי , לאחר הבקעת שער ביד במשחקי המונדיאל בידי דייגו מרדונה . אוהדי כדורגל קוראים "יש אלוהים " ! כאשר שחקן מהקבוצה האהודה עליהם מבקיע את שער היריב . "רוח הקודש , " ביטוי שהיה לאחד מיסודות הנצרות , מופיע באופן זה בתלמוד , אך הוא מיוסד על "רוח קודש" המופיע במקרא כמה פעמים . "חסד אלוהים" ( שמואל ב ט , ג ) מבטא השראה מיוחדת . הביטוי "בצלם אלוהים" ( בראשית א , כז ) מגלם את תמצית התפיסה ההומניסטית , מטבע לשון המחברת את בני האדם כולם , יהודים ולא–יהודים , דתיים וחילונים , גברים ונשים , בוגרים וילדים – כולם נוצרו בצלם אלוהים , ובפרשנות המודרנית : הרוח האנושית אינה נתונה לחלוקה , וגרעין הטוב האנושי מצוי בכל בני האדם . אישה ( במקרא ) יאיר זקוביץ העוסק בנושא הזה חייב לזכור כי ספרות המקרא אינה השתקפות מהימנה של החברה המקראית . רוב הופעותיה של האישה במקרא הן בסיפורת שהיא , למעשה , ההיסטוריוגרפיה המקראית . אירועיה הרי הגורל של זו אין זירתם , בדרך כלל , ברשות היחיד , אלא בשער העיר , באולם הכיסא או בשדה הקרב , 7 ימות שמקומה של האישה לא יכירנה בהן . במקרא מסור התפקיד המרכזי לגברים : האבות , משה , יהושע , השופטים , הכוהנים , המלכים והנביאים . הנשים במקרא חוסות בצלם של הגברים–בעליהן ולעתים אף אינן נזכרות כלל . שמן של אשת נח , אשת לוט ואם שמשון

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help