sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:173

הסעי 1 ים" ( מלכים א יח , כא . ( "חולה אהבה , " ביטוי שמקורו בשיר השירים ( ב , ה ; ה , ח , ( נתפס כאמור כביטוי דיבורי , אך הוא מעיד על התובנה המשותפת ליוצרי המקרא ולדובר המודרני כי האהבה היא מעין מחלה . המקרא מספק באמצעות אוצר הביטויים גלריה מרשימה וכמעט מלאה של טיפוסים אנושיים . בגלריה דמויות מופת כמו " צדיק תמים " המיוסד על דמותו של נח ( בראשית ו , ט , ( ביטוי שזכה עם השנים לקונוטציה אירונית , " אשת חיל " ( משלי לא , י , ( וכן " רוחב לב , " תכונה נאה שניחן בה שלמה המלך ( מלכים א ה , ט . ( בצד החובה ניצבת חבורה מרשימה פחות אך נפוצה מאוד ובה " איש ריב ומדון " שנזכר לעיל , " אנשים ריקים ופוחזים " ( שופטים ט , ד , ( " רועה רוח " ( הושע יב , ב ) ו " משוגע איש הרוח " ( הושע ט , ז . ( הביטוי האחרון הוא סרקסטי ומבטא בעיני הושע את יחס הציבור הרחב לנביאים . המלשין הוא " אוכל קורצה , " שמקורו בארמית : " ואכלו קרציהון " ( דניאל ג , ח . ( המתנשא מוגדר בביטוי הנפוץ " אני ואפסי עוד " ( ישעיה מז , ח . ( ביטוי שנקלט בכל משלבי השפה הוא " מר נפש , " בעקבות פרשת חנה , שהיתה " מרת נפש " ( שמואל א א , י , ( ומקורות נוספים . ביטויים מקראיים רבים קולעים למצבים אנושיים ומשמשים מעין מדריך חיים שתקפותו המודרנית מפתיעה . מקצתם נחשבים פתגמי חוכמה , כמו "לא על הלחם לבדו יחיה האדם" ( דברים ח , ג , ( ו"טובים השניים מן האחד" ( קהלת ד , ט . ( קבוצה רחבה מכילה ביטויים המשתלבים במשפט שלם . אדם המחפש תמיכה "משליך את יהבו" על זולתו או על מוסד ציבורי , ובמקור המקראי – על האל ( תהלים נה , כג . ( לביטוי כמה גרסאות בעברית החדשה , כמו "שם את יהבו , " "הטיל את יהבו" ועוד . מי שאינו נוקט עמדה "עומד מנגד" ( על פי עובדיה א , יא , ( הנוטה לסיכונים "משלח את לחמו על פני המים" ( על פי קהלת יא , א . ( מי שמגיע להסכמה "בא לעמק השווה . " עמק שווה הוא שם מקום מקראי ( בראשית יד , יז , ( שהתאחה עם המשמעות המקובלת של "שווה . " הביטוי הנפוץ "מחפש בנרות" מקורו בפסוק "אחפש את ירושלים בנרות" ( צפניה א , יב . ( מאותו פסוק נגזר גם הביטוי "לקפוא על השמרים . " המקרא מציע מגוון ביטויים רחב ומקיף לתחום יחסי האנוש . גם בתחום הזה היו שינויים מזעריים במהלך הדורות הרבים . מהביטוי "הולך רכיל" ( בעקבות ויקרא יט , טז ) נולד מגוון של מילים וביטויים , מ"רכילות" התלמודית אל "רכלן" החדשה וכן הפועל הנפוץ בשפת הדיבור "לרכל . " המשקר "מוליך שולל" ( בעקבות איוב יב , יז , ( ההתמסרות העמוקה היא "בלב ונפש" ( דברים ו , ה , ראו לעיל , ( ומהמשך הפסוק נגזר גם "בכל מאודו . " מעשים הנעדרים כנות נעשים "בלב ולב" ( תהלים יב , ג , ( והיפוכם "בלב שלם ובנפש חפצה" ( דברי הימים א כח , ט . ( אחד הביטויים הנפוצים ביותר בכל המשלבים הוא "מוצא חן בעיני , " ובשלילה : "זה לא מוצא חן בעיני , " שמקורם בפסוקים מקראיים לא מעטים , כמו בסיפור נח ש"מצא חן בעיני ה "' ( בראשית ו , ח . ( סמכות עליונה בתחומו הוא "אורים ותומים" ( על פי ויקרא ח , ח , ( המאכזב הוא "משענת קנה רצוץ" ( מלכים ב יח , כא . ( מצדדי העונשים הפיזיים בחינוך נסמכים על "חושך שבטו שונא בנו" ( משלי יג , כד , ( למרות שעל הפסוק ומימושו ניטש ויכוח סוער ברבדים הפרשניים המאוחרים ועד ימינו . " הולך רכיל" ( איור של דני קרמן )

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help