sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:171

של הקשת הפוליטית שלא ביטלו את הממצאים , אלא את משמעותם : מי שבשבילו היה התנ"ך יסוד התרבות העברית , יצירה שנתקדשה במשך אלפי שנים בעם היהודי , לא חשש מערעור הזהות הישראלית על ידי גילוי העובדה שסיפורי המקרא אינם מהימנים מבחינה היסטורית וחלק מהם אינו אלא מסכת אגדות שעל פיה פירשו בשלהי הבית הראשון את קדמוניות עם ישראל . לפיכך , דווקא הזרמים שיסודם בציונות ההומניסטית לזרמיה לא ראו את עצמם מאוימים בידי הממצאים . דומה שאת הביטוי המזוכך ביותר לגישה הזאת נתן נתן זך , משורר עברי נודע ואיש שמאל , שאמר ( בהתייחסותו לפרסומיהם של אותם ארכיאולוגים שכפרו בתיאור גדולתן של מלכויות דוד ושלמה : ( "ככל שייתכן שהישות המדינית העברית היתה קטנה יותר , כן גדול יותר הפלא שביצירת התנ"ך , אחת היצירות הגאוניות ביותר שהצמיחה האנושות . " המתינות של התגובות החילוניות על ביקורת הארכיאולוגים ביטאה תפיסה לאומית , שאיננה מתקשה לקבל את העובדה שעם ישראל החל את דרכו בדברי הימים כאחד מעמי האזור ורק בשלב מאוחר יותר בתולדותיו , כנראה לקראת סוף ימי הבית הראשון , אימץ את אמונת הייחוד והתבדל מעמי הסביבה באורחות חייו ובנורמות המנחות אותו . לנוכח התפיסות הכנעניות–הדתיות מאז מלחמת ששת הימים , היה אפילו מרכיב מושך לב בתזה שביטלה את תקפותו ההיסטורית של כיבוש יהושע על מעשי האכזריות המיוחסים לו . התפיסות ה " כנעניות " הקיצוניות העצימו את תולדות הבית הראשון כתקופה העברית הקלאסית , מתוך התנכרות לתקופת שיבת ציון והבית השני . אך אפשר לקבל את ביקורת המקרא ואת הארכיאולוגיה בלי לקצץ את שורשי הקיום היהודי בארץ–ישראל ואף בלי להתנכר ליצירה בת אלפי שנים ששימשה מקור והשראה לדורות של יוצרים יהודיים . דומה שהוויכוח בין הארכיאולוגים , ההיסטוריונים וחוקרי המקרא החזיר במידת מה את המקרא מניכוסו הדתי–הלאומי אל שדה ההתייחסות הישן שלו , כטקסט תרבותי חילוני . המפגש שבין השקפות הקצה הדתי–הלאומני של הזהות הישראלית לבין הקצה החילוני–הכנעני מלמד על הדרך הארוכה שעשתה הזהות הישראלית מאז ראשית המאה . הניכוס של המקרא בידי שני הקצוות הביא לירידת מעמדו בקרב החוגים המרכזיים בתרבות הישראלית . את מקומו של המקרא בזהות הישראלית תפסה במידה רבה השואה , כמקור להזדהות עם העם היהודי , עם ההיסטוריה היהודית בת זמננו ועם לקחי המרטירולוגיה היהודית . במקום ללכת לחפירות הארכיאולוגיות , נוסע עתה הנוער ל"מסעות שורשים" לפולין . אפשר לפרש את המהלך הזה כביטוי להתבססות הזהות המקומית של בני הדור הצעיר כזהות טבעית : בחברה שבה חלק ניכר מבני הדור הצעיר הם ילידי הארץ ואף בני ילידי הארץ אין צורך עוד לאשש את הזיקה אליה באמצעות מגילת יוחסין או "זיכרון בספר . " לעומת זאת , הזיקה אל העם היהודי בן זמננו היא שזקוקה לחיזוקים . שאלה פתוחה היא : האם יש דרך להחזיר את המקרא למוקד התרבות העברית , בקרב אותם החוגים שבשבילם היה המקרא אחד מעמודי היסוד של התרבות העברית החדשה ? ( בעקבות ספרה התנ"ך והזהות הישראלית ) לקריאה נוספת : אוריאל סימון , "מעמד המקרא בחברה הישראלית : ממדרש לאומי לפשט קיומי , " בתוך : בקש שלום ורדפהו , תל–אביב , משכל , . 2002 אניטה שפירא , "בן–גוריון והתנ"ך : יצירתו של סיפר היסטורי , " ? בתוך : יהודים חדשים , יהודים ישנים , תל–אביב , עם–עובד , . 1997 יעקב שביט , מעברי עד כנעני , ירושלים , . 1984 נדב נאמן , "העבר המכונן את ההווה , עיצובה של ההיסטוריוגרפיה המקראית בסוף ימי הבית הראשון ולאחר החורבן , " יריעות , ג , ירושלים . 2002 ל' לוין ועמיחי מזר ( עורכים , ( הפולמוס על האמת ההיסטורית והמקרא , ירושלים , יד בן–צבי ומרכז דינור , . 2002 ישראל פינקלשטיין וניל אשר סילברמן , ראשית ישראל – ארכיאולוגיה , מקרא וזיכרון היסטורי , אוניברסיטת תל–אביב , . 2003 מאיר שלו , תנ"ך עכשיו , שוקן , . 1985 מטבעות לשון מן המקרא בעברית החיה רוביק רוזנטל לשון המקרא נוכחת בעברית הישראלית בכמה וכמה ערוצים . הערוץ הפשוט הוא המילים הבודדות . מרבית המילים המופיעות במקרא נקלטו בעברית החדשה והן מצויות בשימוש יומיומי . השורשים והמשקלים המקראיים הם בסיס ליצירת אלפים רבים של מילים ונטיותיהן בעברית החדשה . תחום חשוב אחר הוא הביטוי המקראי : הניב , הצירוף הכבול , הפתגם . לביטוי חשיבות רבה בהקשר התרבותי של השפה : ביטויים מייצגים את חוכמת הדורות , את אורח המחשבה וההווי המיוחד של התקופה . נוכחותם של ביטויים עתיקים בלשון חדשה מורה שדוברי העברית המודרנית קיבלו מן המקרא לא רק אוצר מילים אלא

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help