sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:170

כטקסט דתי ותום עידן האידיאולוגיות היה קטלני למקומו של התנ " ך בהוויה הישראלית . ההתעניינות של מי שאינם דתיים בו הלכה ופחתה והוגבלה בעיקר לקבוצות גיל בוגרות , שהכירו את המקרא בטרם נאסר מחדש ברצועות של תפילין . רק מדי פעם בפעם היתה ההתעניינות הישנה שבה ומתעוררת , כמו בעקבות הופעת ספרו של מאיר שלו תנ " ך עכשיו , שתיאר גיבורי תנ " ך בשר ודם , לבושים בלבוש מודרני ומדברים עברית חדשה , באנלוגיות לפוליטיקה בת זמננו . בסוף שנות ה90– יצרה רנה ירושלמי הצגת מחול מקורית ומרשימה ושמה ויאמר וילך , שהצליחה לגעת בלבם של אלפי צופים . היא " עכשווה " את העבר על ידי שנתנה לו פרשנות מודרנית והציגה את הסיפורים המקראיים כחוויות אנושיות , החוצות גבולות של זמן ומרחב . שתי התופעות האלה בפרק זמן של כעשרים שנה אך מבליטות את הפיחות במעמדו של המקרא כגורם זהות וכמעצב תרבות . פולמוס המקרא , הארכיאולוגיה והאמת ההיסטורית הפולמוס שפרץ בשלהי 1999 סביב סוגיית "המקרא והאמת ההיסטורית נוכח הממצאים הארכיאולוגיים" עורר הדים ציבוריים נרחבים . אי אפשר להימלט מן התחושה שברקע להתפרצות הפולמוס הזה ובפרסומו המובלט שימשו לא רק מניעים מדעיים של חיפוש האמת , אלא גם מניעים חוץמדעיים . דומה שהיתה כאן השפעה של הפולמוסים שרווחו בשנות ה90– בין גישות היסטוריות שונות , ציוניות ופוסטציוניות , שנגעו בשורשי הזהות הישראלית . פולמוס המקרא התנהל בעידוד נמרץ של העיתונות , בתוך הוצאתו ממגדל השן של האקדמיה והכנסתו לעמק הבכא של הפוליטיקה . אנשי ימין חילוניים ואנשי "גוש אמונים" הגיבו בביטול על הדברים , בתוך הטלת ספק במהימנות הממצאים הארכיאולוגיים . באורח מוזר , דווקא הימין , ובייחוד הימין הדתי , נזקק לאשרור עובדתי של סיפורי המקרא , שמאז מלחמת ששת הימים היה למעין קושאן של הזכות על שטחי ארץ–ישראל . גם אוריאל סימון , חוקר מקרא שומר מצוות , מתון ביותר מבחינה פוליטית , הגדיר בפירוש את "הארכיאולוגיה החדשה" פוסט–ציונית : "הארכיאולוגיה הציונית ביקשה לחשוף את שורשינו בארץ כדי להעמיק את אחיזתנו בה , ואילו הארכיאולוגיה הפוסט–ציונית מבקשת לקצץ שורשים כדי שנוכל להמריא באין מפריע . " לעומת זאת , היו פוליטיקאים ואנשי רוח מהמרכז ומהשמאל להקת הבלט של רינה ניקובה בריקוד "יעקב ורחל" . ( 1945 ) ניכוס העבר העברי הקדמון היה לציר מרכזי בתרבות העברית החדשה הנוצרת בארץ

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help