sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:169

סוציולוגית שנשאה את דגל המקרא בחברה הישראלית : יהודים חילוניים , שהתנ"ך היה להם "פשט לאומי" וגם מדרש יוצר זהות . יכולת הקונקרטיזציה של התנ"ך נעצרה אל מול המציאות הדרמתית של הגילוי מחדש של הבעיה הפלסטינית , שנשכחה מלב במשך 19 שנות ישראל הקטנה . כזכור , ההתיישבות הציונית בארץ–ישראל לא פנתה לארץ התנ"ך , שהיתה מאוכלסת ערבים , אלא בעיקר לארץ פלשתים . כלומר , הקונקרטיזציה של המקרא לפני 1967 לא התייחסה בפועל לחבלי ארץ הנזכרים במקרא . אל מול המבוכה של הציבור החילוני , שהתלבט בין זיקתו לתנ"ך להסתייגותו מארץ התנ"ך , הופיעה עתה קבוצה חברתית חדשה , שניכסה לעצמה את המקרא , ובקונקרטיזציה מחודדת , שהתייחסה לחבלי ארץ : אנשי הציונות הדתית . כשהופיע "גוש אמונים , " בראשית שנות ה , 70– היו שותפים בו חילונים ודתיים . אך במרוצת השנים נתפוגגה השותפות וה"גוש" היה לגוש לאומי–דתי . "גוש אמונים" נטל את ההתייחסות אל הפשט התנ"כי בנוסח המהפכני החילוני , אך הוסיף לו תוקף של צו מחייב דתי . לאחר מלחמת ששת הימים השתררה בחוגים האלה אווירה של "ימות משיח , " כביכול עומדת הגאולה לפתחנו . באווירה הזאת נפתח התנ"ך בפני צעירי הציונות הדתית לפרשנות על פי פשוטו של הכתוב . נשברה ההפרדה בין ההווה לעבר . העבר היה לנוכחות מוחשית בהווה , בדומה למה שהיה בימי גיאות ה"תנ"כומניה" של בן–גוריון . אך הפעם היתה לנוכחות הזאת לא רק חשיבות תרבותית , אלא גם משמעות של צו מחייב מבחינה דתית . הגישה הישירה אל הטקסט המקראי לא חייבה עוד את תיווכו ופרשנותו של מורה הוראה : כל אחד יכול היה לגשת אליו במישרין . מכאן צמחו פרשנויות קיצוניות לקטעי מקרא שנחשבו עד אז אנכרוניסטיים וחסרי משמעות , כגון האיסור "לא תחנם , " המופיע בספר דברים , האוסר מתן חניה ( שהייה ) לנוכרים בארץ . הפשט , שרוכך בעבר על ידי התורה שבעל פה , ובגרסה הציונית–החילונית על ידי תפיסת עולם הומניסטית ואוניברסלית , משאומץ על ידי אנשי "גוש אמונים" הוא נתן לגיטימציה ללאומנות נוקשה , שמקורה כביכול בצו עליון . הניכוס של המקרא בידי הלאומנות הדתית התחולל בד בבד עם שני תהליכים נוספים : החדירה האטית אך המתמדת של הפרשנות המסורתית להוראת המקרא בבית הספר ושקיעת העידן האידיאולוגי . מאז שנות ה50– התקיים מאבק נסתר מן העין בשאלה מי צריך ללמד מקרא ואיך . בזמן שבמישור הציבורי היה למקרא מעמד של טקסט לאומי חילוני , במישור של בית הספר הממלכתי גברה הנטייה לקרוא את התנ"ך כטקסט מקודש . כבר בשנות ה50– התקיימו דיונים על השאלה אם מורים חילוניים רשאים ללמד תנ"ך בבית הספר הממלכתי הכללי , החילוני בעיקרו , שכן הם לא מסוגלים להעביר לתלמידים את התפיסה הדתית החבויה בו : לא עוד ייחוס דבר אלוהים שבטקסט לקול המצפון , או לדרך שבה פירשו לעצמם הקדמונים את העולם , אלא אמונה תמימה . ( ר' המקרא בחינוך הישראלי הכללי במדור מדינת ישראל כמפעל יהודי מודרני ( . דומה שלדיונים האלה , שבהם השתתפו אנשי חינוך ואקדמיה , לא היו השלכות מיידיות , אך במרוצת השנים הפרשנות המסורתית של התנ"ך תפסה מקום גדל והולך בהוראת המקרא , ודחקה מחדר הכיתה גישות ביקורתיות . נחמה ליבוביץ' עשתה רבות להקניית הגישה הזאת לחניכיה , שהעמידו דורות של תלמידים . היא תבעה להתייחס אל הטקסט התנ"כי כאל טקסט ספרותי , מתוך גישה הרמוניסטית , בניגוד לשיטה הביקורתית , שלטענתה פירקה את הטקסט . הנה כי כן , הטקסט התנ"כי כטקסט חינוכי נעשה דומה לטקסט דתי . דלדול המרכיבים ההיסטוריים והביקורתיים בהוראת הטקסט בבית הספר גרם להתרחקות של מורים ותלמידים ממנו . הוא נהפך לנושא משמים , המקושר לקנאות לאומנית ודתית , וחסר משמעות לצעיר הישראלי החילוני . רק אותם חילונים שתהליך חינוכם הושלם קודם לשנות ה70– שמרו אהבה למקרא . מאידיאולוגיות לפוסט–מודרניזם מרכזיותו של התנ"ך בתרבות הישראלית עד שנות ה70– היתה ביטוי ישראלי לעידן אידיאולוגי . זה היה עידן של התגוששות בין תפיסות עולם שונות – קומוניזם , סוציאליזם , ליברליזם , קפיטליזם ; כל המאמינים אחזו בטקסטים מקודשים , חילוניים ודתיים , שהתיימרו להסביר את ההווה ולחזות את העתיד . בזירת העימות האידיאולוגי נתפס התנ"ך גם הוא כאחד מן הטקסטים , המספר את סיפור העבר , מורה דרך לאומית בהווה ומביא תקוות גאולה אוניברסלית בעתיד . העידן האידיאולוגי היה חלק מתפיסת העולם המודרנית , שנתנה את הבכורה לאדם בתמונת העולם . הפרשנות החילונית של המקרא גם היא נהגה כך . אך עם התמוססות האידיאולוגיות , ומשהופיעו זרמים פוסטמודרניים , היה פיחות במעמדו של התנ"ך . דומה שהתופעה הזאת איננה ייחודית למקרא בישראל , ויש למקם אותה בתהליכים עולמיים של רלטיביזציה של תרבות ושלילת קיומה של הייררכיה ערכית , מוסרית ואף אסתטית . בעולם שבו הכול מותר , התנ"ך מאבד את מעמדו כמצפן . כל עוד היתה החברה הישראלית שטופה בלהט של חזון משיחי חילוני , היה התנ"ך אחד מסמליה . אך משאיבדה החברה את זיקתה לעולמות של ערכים אוניברסליים ( שירדו מגדולתם , ( גם התנ"ך איבד את מרכזיותו בעיצוב התרבות . הצירוף של ניכוס התנ " ך בידי לאומנים דתיים , הוראת התנ " ך

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help