sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:168

הכנענים גם הם השתייכו אליה . בני ישראל היו חלק ממנה . בעל ועשתורת או אשרה , אלה היו האלים של ארץ–ישראל . זו היתה תרבות של יצרים וחושים , עוצמה וכוח , גבריות וחושניות , מלחמה וגבורה . התנ"ך , על פי נרטיב זה , הוא ספר אידיאולוגי שנוצר בגלות בבל , שם נתגבשה היהדות , שהיא תפיסה שאיננה מחייבת את השילוש הקדוש של אומה , ארץ , שפה . העם שקם עתה בארץ–ישראל הוא היורש הטבעי של העברים הקדמונים ואין לו דבר וחצי דבר עם היהודים . התפיסה הזאת , שהמשורר יונתן רטוש ( אוריאל הלפרין–שלח ) טיפח והפיץ , כונתה לגנאי על ידי אברהם שלונסקי "כנעניות" ותומכיה "כנענים . " ה"כנענים" ראו בתנ"ך ספר המעוות את קדמוניות העברים וחיפשו בתגליות הארכיאולוגיה של המזרח הקדום ובביקורת המקרא בשיטת ולהאוזן את השורשים המקוריים של עולם העברים ( ר' כנעניות במדור ההגות היהודית המודרנית . ( הכנעניות לא בישרה גישה חדשה אל המקרא , אלא פרשנות מקצינה מתוך יציקת תוכן פוליטי לאותה פרשנות : השאלה אם האמונה הישראלית נוצרה על ידי אברהם , או על ידי משה , או התגבשה בימי יאשיהו או בעת גלות בבל היתה שאלה מחקרית שלא עמדה ברומו של עולם התרבות העברית . הכנעניות הפכה אופציה אחת של פרשנות המקרא לאמצעי קעקוע של הזהות היהודית , מתוך ניסיון ליצור זהות אלטרנטיבית . היא עימתה כביכול בין סיפור המקרא לבין הסיפור הארכיאולוגי שעלה מתוך מחקרי המזרח הקדום , והעדיפה את הסיפור הארכיאולוגי . החידוש היה לא בעצם הגישה הביקורתית ולא באימוץ התזה של ולהאוזן ולא בשימוש בחידושי התגליות הארכיאולוגיות , אלא בהפיכתם לציר מרכזי בניכוס העבר העברי הקדמון כשייך לזהות מקומית בלבד , ובניתוקה של זו מן היהדות ההיסטורית . כך יכול היה ה"עברי" להיות בן הארץ , שייך אליה , בעל ייחוס אבות בה , בלי שזה יאלץ אותו להיות קשור בחבלי שייכות אתנית והיסטורית אל היהדות . אנשי רוח , סופרים , חוקרים חברו יחד בביקורת על מה שראו בו סוג של כנעניות גם בגישתו של ב"ג , שהעצים את משקלו של המקרא : אמנם בן–גוריון לא העלה על דעתו לנתק את עצמו מן העם היהודי ההיסטורי או מן העם היהודי בן זמנו . אך הוא חיפש ערכים חינוכיים המתאימים לבניין האומה הישראלית , שנעדרו לטעמו מן ההיסטוריה הגלותית . לעומת זאת , הוא מצא אותם בשפע במקרא . המקרא היה אמור לשמש המסד החינוכי המשותף לנוער הישראלי , שהמציאות של העיירה היהודית , שבינתיים עברה מן העולם וזכרה השתמר בספרות , היתה זרה לו , ולעולי ארצות האיסלאם , שלבם היה רחוק מן האידיאולוגיה הציונית וזיקתם למדינת ישראל היתה מושתתת על המסורת היהודית והחזון המשיחי . בוויכוח שבינו לבין נתן רוטנשטרייך ב1957– קבל זה על נטייתו של בןגוריון לעשות "קפיצה על פני ההיסטוריה , " בתוך מחיקת כל היצירה התרבותית שנוצרה בקרב העם היהודי מאז התנ"ך . בן–גוריון לא ויתר על דעתו ולא נסוג מפני הפילוסוף המלומד : לדידו , הקפיצה ההיסטורית שעשו היהודים בזמן ובמרחב , מימי התנ"ך לימי הקמת המדינה , ומן הגולה לארץ , היא שעושה את התנ"ך לקרוב ויקר לנוער בישראל , יותר מכל יצירה אחרת שנוצרה מאז . אך הביקורת של האינטלקטואלים על הרדידות התרבותית וההיסטורית , הנובעת ממחיקת כל מה שאיננו תנ"ך מהמסכת התרבותית הישראלית , לא פסקה . חיים הזז , אחד הסופרים הבולטים בספרות העברית החדשה , מקורב לבן–גוריון ולמפלגתו , הטיח אף הוא דברי ביקורת קשים על המגמה התרבותית שהשרה בן–גוריון במדינה , ובעיקר על "פולחן התנ"ך . " שמירת הרצף ההיסטורי וההמשכיות התרבותית בין ההוויה הישראלית לבין היצירה שנוצרה מאז התנ"ך ובייחוד במאתיים השנים האחרונות – זו היתה האופציה התרבותית שאליה שאפו הזז וחבריו . הופעתו של "גוש אמונים" מלחמת ששת הימים היתה פרשת–מים בתולדות מדינת ישראל . עם כיבוש הגדה המערבית נעשו ירושלים העתיקה , שילה וענתות , חברון ושכם , יריחו ובית–לחם נגישות . בהתלהבות הראשונה שלאחר המלחמה היתה הסתערות כללית של תושבי ישראל לתייר בשטחים , לגלות את המקומות שרובם לא הכירו אלא מסיפורי המקרא . זה היה יומם הגדול של הארכיאולוגים : מעולם לא היתה תמיכה ממשלתית כה מובהקת למחקר ארכיאולוגי . אך , באופן פרדוקסלי , המפגש עם ארץ התנ"ך הרס את הרומנטיקה של המקרא : זו היתה לרבים ארץ זרה , ששכן בה עם אחר . יצחק שלו , משורר וסופר איש הימין , נהג לקחת את בנו מאיר לצפות על ירושלים המזרחית , שהיתה בידי הירדנים . זו היתה דרכו להראות לו את ארץ התנ"ך ולחנכו לאהבתה . אך כאשר נתקל מאיר שלו במלחמת ששת הימים בפליטים ערביים , בהשפלה הכרוכה בכיבוש , הוא "התגרש" בלבו מארץ התנ"ך . עמוס עוז , יליד ירושלים , הרגיש ככובש זר , שנוא , בעיר המזרחית . התופעה של ראשית ההתיישבות הציונית , שהתנ"ך שימש מקשר ומחבר בין מציאות אוטופית למציאות ריאלית , לא חזרה הפעם : העימות הישראליהפלסטיני היה חזק מכדי שאפשר יהיה להתעלם ממנו . תחושת שייכות המתבססת על התנ"ך ומתעלמת מן המציאות לא התעוררה . נהפוך הוא : המציאות הרחיקה את ה"זיכרון בספר . " ההגדרה הזאת חלה בעיקרו של דבר על אותה שכבה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help