sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:167

הורגשה בייחוד בחיי התרבות . מחזהו של נסים אלוני אכזר מכול – המלך , על ירבעם בן–נבט , היה אחד המחזות החשובים שנכתבו והוצגו באותה תקופה , וכך גם כבשת הרש , מאת משה שמיר , סיפור אוריה החתי . כל היצירות הללו ניתנו להתפרש כאלגוריה לשלטונו של בן–גוריון ולאכזבה של צעירי השמאל ממנו . עם זאת השימוש בסיפורי המקרא בספרות העברית לא היה נפוץ , אך השפה העברית המודרנית ספגה לתוכה אינספור ניבים , אסוציאציות וביטויים תנ"כיים : "החסר משוגעים אנכי , " ? "אל תגידו בגת , " "למכור בנזיד עדשים , " "תמות נפשי עם פלשתים , " "ותשקוט הארץ ארבעים שנה , " "ברחל בתך הקטנה" ועוד ועוד . הקודים הסמויים של התרבות הישראלית עוצבו על ידי התנ"ך . כאשר בשנות ה80– תבוא הנסיגה מן המקרא , היא תתבטא במהרה בהידלדלות אוצר הדימויים המשותף בשפה העברית . תהליך העיבר 3 ת של שמות פרטיים ושמות משפחה הגביר את המודעות לגיבורי המקרא : אמנם , שמות תנ"כיים כמו שמות האבות והאמהות וכן משה , אהרן , ואפילו יהושע , שמואל , שלמה , דוד , אליהו , שהיו השמות היהודיים הגנריים , נעשו נדירים בקרב ילדים . אך את מקומם תפסו שמות תנ"כיים אחרים : דן , תמר , עמוס , גדעון , אהוד , בעז , עמרי , יעל , עתליה ועוד , שייחודם היה שלא נעשה בהם שימוש בגולה . במסגרת המהלך לעברת את מפת ארץ–ישראל נעשו מאמצים ניכרים לשחזר שמות מקומות שנזכרים במקרא , שנשתמרו בתוך השמות הערביים של מקומות יישוב . הארכיאולוגיה כתחביב לאומי מאז מלחמת העצמאות היתה הארכיאולוגיה לתחביב הלאומי . זיקתו של יגאל ידין , הרמטכ"ל השני של צה"ל , בנו של ארכיאולוג ירושלמי נודע ( סוקניק , ( הגבירה את זוהרו של המקצוע . דמותו של ידין קישרה בין העבר התנ"כי לבין ההווה הממלכתי , בין מלחמות ישראל בעבר הקדמון לבין מלחמות ישראל בהווה . כאשר סיים את כהונת הרמטכ"ל השלים ידין את לימודי הארכיאולוגיה ונעשה פרופסור באוניברסיטה העברית בירושלים . משה דיין , עוד רמטכ"ל של צה"ל , היה ארכיאולוג חובב מושבע , ופעם אף כמעט איבד את חייו בחפירה . בהתיישבות העובדת מאות ואלפים של צעירים ומבוגרים נהגו להתגייס על חשבון זמנם החופשי כדי לסייע בחפירות ארכיאולוגיות . הכינוסים של החברה לחקר ארץישראל ועתיקותיה שהתקיימו בכל שנה היו אירוע רב משתתפים שסוקר בהרחבה בתקשורת של אותם הימים . המגילות הגנוזות , שנתגלו במערות קומראן ליד ים–המלח ערב קום המדינה והובאו ארצה בדרכים עקלקלות , המחישו את הקשר שבין תגליות ארכיאולוגיות לבין חקר המקרא : לראשונה נמצאו כתבי יד בעברית מספרי המקרא , מן המאה ה1– לספירה , שאיששו את קדמות נוסח המסורה העברי . ב1955– קיבלה ממשלת ישראל החלטה להקים את "קרן היכל הספר , " שנועדה לשמש נאמנה של המגילות הגנוזות וכן לקבץ כתבי יד , תעודות ושרידים אחרים הקשורים לתנ"ך ולספרות הקרובה לו . הוחלט גם על הקמת אולם מיוחד שבו יישמרו המגילות וכל חומר אחר הקשור בתנ"ך . ב1965– נחנך היכל הספר במסגרת מוזיאון ישראל . הכנעניות ומתנגדיה המחקר הארכיאולוגי במזרח התיכון בין שתי מלחמות העולם חשף עולם קדמון עשיר תרבות , רב אונים וגאה . נחשף קשר בין עולם המיתוס המקראי לעולם המיתוס של עמי הקשת הפורייה . סיפור המבול ב"עלילות גלגמש" הבבלי דמה לסיפור המקרא . מטבעות לשון , חוקים ומנהגים שנתגלו בחפירות אוגרית שבצפון סוריה דמו לאלה שבמקרא . נולד נרטיב חדש , שביקש לערער את הנרטיב התנ"כי : העברים היו אומה גדולה ששלטה בכל רחבי הקשת הפורייה , לשונה היתה עברית , תרבותה היתה אלילית . יורדי הים הפניקים היו חלק ממנה . " חידוני תנ"ך" משמשים עדות לפופולריות של התנ"ך בחיי הארץ בעשורים הראשונים למדינה ( וגם לארגונה בידי המנהיגות . ( בתמונה : עמוס חכם מקבל את הפרס על זכייתו בחידון התנ"ך הראשון שנערך בירושלים בשנת 1958 בנוכחות ראשי המדינה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help