sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:166

המקראי , והעמיד את הסיפור כולו על הציר של המאבק על השלטון בארץ . בכך החלה מסורת של רומנים היסטוריים , שנכתבו בידי רוויזיוניסטים ואנשי ימין בהשראת ספרו של ז'בוטינסקי . רובם לא הצליחו . אך היו כמה רומנים מקראיים לבני הנעורים , שהשפיעו מאוד על הלך הרוח של בני הדור הזה . אי אפשר למדוד את השפעתן של היצירות האלה , אך אין להמעיט בחשיבותן . המחסומים המצויים במקרא כנגד קונקרטיזציה , כגון נוכחות האלוהים , השפה הגבוהה , צמצום התיאור המקראי , נעלמו ברומן ההיסטורי : העבר נעשה קרוב , בהישג יד , כולו ארצי , ללא ממד טרנסצנדנטלי . המפנה הבן–גוריוני תהליך הקונקרטיזציה של המקרא קיבל חיזוק ניכר לאחר קום המדינה . השגת העצמאות המדינית , מלחמת העצמאות וכיבוש חבלי ארץ נרחבים , העלייה ההמונית – כל אלה נתפרשו כאילו הם התגשמות הלכה למעשה של פרקים במקרא : העבר נעשה מרכיב פעיל בהווה . דוד בן–גוריון החל מיד עם תום המלחמה להתנבא בסגנון חדש המשלב מליצות תנ"כיות . בהמשך העלה את חשיבות המקרא לכדי מוקד אינטלקטואלי של המדינה הצעירה : "לא בנדודים אלו עוצבה דמותנו . בזו ארץ–המכורה נולדה , גדלה ונתגבשה האומה העברית , וכאן העמידה את נכסהנצחים שלה , פ את ספר הספרים . מפעלה וחינוכה של האומה העברית ייכונו בעתיד על שני אלה : הארץ והספר . " ההנגדה בין הארץ לבין הגולה , כביכול בגולה לא נוצר דבר ולא נשתנה דבר בדמותה של האומה , באה בד בבד עם ההעלאה של המקרא למעמד של טקסט קאנוני , אחד ויחיד , היסוד הרוחני של חיי האומה , שווה ערך עם הארץ , שהיא היסוד הפיזי לחייה . ביטוי מובהק לאקטואליזציה ולקונקרטיזציה של המקרא נתן ב"ג , לדוגמה , באמירה הזאת : "אף אחד ממפרשי התנ"ך , יהודים או גויים , בימי הביניים או בימינו , לא יכול היה לפרש את פרקי יהושע כאשר עשו זאת עלילות צבא ההגנה לישראל בשנה שעברה . " בתהליך הקונקרטיזציה נועד תפקיד חשוב גם לארכיאולוגיה . כיבושי ישראל פתחו עתה לפני הארכיאולוגים הישראליים כר נרחב לפעולה . התלים ברחבי הארץ "מחכים למעדר החוקר העברי שיגלה ספונות העבר . " הארכיאולוגיה היהודית נועדה להסביר פרשיות סתומות במקרא , אך עיקר חשיבותה בכך "שכל כיבושיה מעכשווים את עברנו ומממשים את רציפותנו ההיסטורית בארץ . " בשנות ה50– ראו רבים בבן–גוריון "יחיד בדורו , " מקים המדינה והמנצח במלחמת העצמאות . הכיוון שהוא התווה היה בעל השפעה ניכרת . "חוג התנ"ך" שאירח בביתו , שאליו היו באים מיטב חוקרי המקרא בארץ , היה זירה להצגת הרעיונות של בן–גוריון בסוגיות כמו קדמות היהודים בארצם , יציאת מצרים , כיבושי יהושע ועוד . העיתונות אהבה את התופעה המוזרה של ראש ממשלה ושר ביטחון המקדיש מזמנו לעניינים שברוח . אמנם בן–גוריון לא התיימר להיות חוקר ואיש מקצוע , אך הוא לא היסס להביע את דעותיו כאילו היה . מחמת כבודו , התייחסו אליו החוקרים כאילו היה בר סמכא , אך מאחורי גבו הם הביעו פליאה . במסגרת חגיגות העשור למדינה נוסף עוד פריט חשוב למצעד התנ " ך – חידון התנ " ך , שארגנה החברה לחקר המקרא בישראל , שנשיאה היה הפרופ ' יחזקאל קויפמן , מחשובי חוקרי המקרא ומחבר תולדות האמונה הישראלית . עד מהרה התחיל כל גוף שכיבד את עצמו לערוך חידון תנ " ך : חידון תנ " ך בצה " ל , חידון תנ " ך לנוער . ב1963– נערך לראשונה ברוב פאר והדר חידון התנ " ך העולמי לנוער יהודי . החידון נערך ביום העצמאות והתחרה עם מצעד צה " ל על תשומת הלב הציבורית . הד " ר חמ " י גבריהו , יו " ר החברה לחקר המקרא בישראל , גרס שהחידון הגביר את לימוד התנ " ך בין צעירים ומבוגרים והפך את העם בישראל לשוחר תנ " ך . ואולם רבים הטילו ספק בערכו החינוכי של חידון הבנוי כולו על שינון ובקיאות בלבד . פיליטון מפורסם של אריק איינשטיין ואורי זוהר על חידון התנ " ך הבליט את הפומפוזיות של השופטים ואת התעסקותם בפרטי פרטים חסרי משמעות . המקרא בחיי התרבות של המדינה הנוכחות של המקרא בשנות ה50– בזהות הישראלית המתגבשת בתמונה : בן-גוריון במפגש חגיגי של חוג התנ"ך שהיה מתכנס בביתו . אחרי הקמת המדינה התחיל דוד בן-גוריון להתבטא בסגנון חדש המשלב מטבעות לשון ומליצות תנ"כיות , מתוך הנגדה בין הארץ לגולה , והעלה את התנ"ך למעמד של טקסט קאנוני , היסוד הרוחני של חיי האומה החדשה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help