sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:165

היה השקפת עולם , שעמה התמודדה כל האינטליגנציה . מי שקיבל את עקרונותיה בחן את עצמו ואת עולמו על פיה . מי שדחה את עיקריה , מקצתם או כולם , עדיין היה מחויב להתווכח עמה , מתוך שימוש במושגיה . אחד ממקורות כוחה היה ביומרה להציע פתרונות אוניברסליים למדווי העולם . בעוד שהלאומיות נתפסה כפרובינציאלית ופרטיקולרית , הסוציאליזם הציע חיבור לעולמות נשגבים , שבהם כל בני אדם נולדים שווים . התנ"ך אפשר לגשר בין הפרטיקולריזם הציוני של חלוצי העלייה השנייה לבין געגועיהם לעולמות של צדק אוניברסלי . הרעיונות האוניברסליים במקרא לא הוגבלו רק לחזון השלום שבאחרית הימים , אלא הם נגעו למערכת ערכים שהגדירה צדק ועוול , את היחסים הראויים בין חזק לחלש , בין שליט לאזרח . בעידן אידיאולוגי שבו למערכת האמונות של האדם נועד תפקיד חשוב ביותר בעיצוב עולמו הרוחני ובעיצוב החברה , היה התנ"ך , כספר טעון מסרים אידיאולוגיים , לאחד ממוקדי הזהות . המקרא , הספרות והנוער השאיפה לשבץ את התנ"ך במסגרת השקפת העולם הסוציאליסטית , מזה , והנטייה החילונית לברור מתוך המקרא את אותם מרכיבים הנאים לאימוץ , מזה , השפיעו מאוד על לימודי התנ"ך . בית הספר העברי החילוני , שהעדיף את הפרשנות המילולית והפילולוגית של המקרא , לא פסל עם זאת את הוספת הפרשנות שהתאימה לנקודת הראות של המורה . כך , למשל , בעין–חרוד דאגו ליצור הבחנה בין סיפור הבריאה שבמקרא לבין מדעי הטבע . סיפורי האבות הוסברו אף הם בתוספת פרשנות שהגדירה מה הם המרכיבים ההיסטוריים ומה הם המרכיבים של אגדת קדומים . היחס הביקורתי כלפי הכתוב אפשר לקבל חלקים מסוימים של המקרא ולדחות אחרים . למשל , מעשי אכזריות במקרא , כמו זה של שמואל כלפי אגג מלך עמלק , או של דוד כלפי העמים שכבש , או של אליהו כלפי נביאי הבעל , וכמוהם גם חוקים כמו "עין תחת עין , " הוסברו כמנהגים שהיו רווחים בזמנם , אך אין להם מקום בחברה המודרנית . רעיון "עם הבחירה" גם הוא פורש פירוש ממתן : אין הכוונה שעם ישראל נישא על פני עמים אחרים , אלא שהוא נבחר למילוי חובות יתרות – עליו להצטיין במידותיו התרומיות ובמעלותיו המוסריות . הקושי בהתמודדות י LH ת לב עם מעשי העוול שעוללו גדולי האומה , על פי עדות המקרא , העסיק לא מעט את המורים : כיצד ליישב בין רגש ההערצה שמפתח הילד כלפי גיבור המקרא , לבין מעשה העוול המיוחס לאותו גיבור ( גנבת יעקב את הבכורה ; פרשת דוד ובת–שבע ?( היו שביקשו לטשטש את הדברים , ואילו אחרים הציעו להדגיש שהחוטא בא על עונשו כאמצעי שימנע את הפגיעה בחוש הצדק הטבעי של הילדים . הגישה החילונית , שאפשרה לברור מתוך המקרא את הרצוי על פי הנורמות הקיימות , ולגנוז או להסביר הסבר היסטורי את מה שעומד בסתירה לנורמות האלה , סייעה בבלימת פרשנות לאומנית של המקרא . ההיסטוריון ש"ד גויטיין , חוקר שומר מצוות , סיכם ערב מלחמת העולם השנייה את המרכיבים העיקריים של הוראת התנ"ך בבית הספר התיכון כספרות לאומית , כדרך שמלמדים עמים אחרים את ספרותם הקלאסית , המקנה גם לשון וגם ערכי תרבות : הזדהות עם המולדת ; הוראת ההיסטוריה הלאומית הקדומה , של הזמן שישב בו העם בארצו ; אמצעי להקניית קטגוריות היסטוריות , כגון למה נפלה ממלכת יהודה – האומנם בשל חטא העם או בשל נסיבות גיאופוליטיות ? מן הצד האחר הורה גויטיין על הסתירה הקיימת בדרך ההוראה הזאת , המתעלמת מאופיו הדתי של התנ"ך : "צריך המורה לדעת , שלימוד של תנ"ך המעלים , ולא כל שכן המשפיל , את עיקר הדת הוא טשטוש וקלקול . " אך רוב המורים והתלמידים היו חילונים ולהם היה התנ"ך אפוס לאומי וספר מוסר , מורה דרך לנתיבות ארץ–ישראל ולהיסטוריה העברית הקדומה , ולא יותר . אהרן מגד , בן דור תש"ח , העיד על עצמו ועל בני דורו , כולם חילונים , שהשתמשו בפסוקי התנ"ך ובמכתמיו בשיחתם ובנאומיהם : "התנ"ך נלמד ונקרא בארץ לא כספר דת , אלא כיצירת ספרות גאונית , כאוצר לשוני רב מכמנים , כמקור היסטורי , כמורה דרך גיאוגרפי וארכיאולוגי , כמעיין נובע של חוכמה , כמעורר את הלב לאידיאלים של צדק חברתי . מלכתחילה ובדיעבד – כמחזק את הקשר בין העם וארץ אבותיו , ערש תרבותו . " בתנועות הנוער ניכרה מאוד השפעת המקרא : הציטוט של שברי פסוקים המתייחסים לבעלות של עם ישראל על ארץישראל בא להוסיף עומק היסטורי לתחושת האדנות האינסטינקטיבית שהיתה לצעירים האלה על הארץ . יותר משספגו פטריוטיזם מן התנ"ך , הם ספגו אותו מן המפגש עם מרחבי הארץ ושדותיה . מלבד המטען שנרכש בידיהם בלימוד ישיר של המקרא , הם הושפעו מרוח התקופה ומאווירת העימות הלאומי הגובר בין יהודים לערבים על הארץ . יש להניח שגם הספרות והשירה , שהשתלבו בהם אלמנטים תנ"כיים , היו מקורות יניקה . שיריה של רחל , שהיו פופולריים , היו בעלי זיקות מקראיות גלויות וסמויות . טשרניחובסקי כתב שירה סוערת וסוחפת , לוחמנית וכובשת , והוא לא חשש להביע את הערצתו לארציות ולגבריות של "דור בארץ" שעתיד לקום בה . בין הרומנים התנ"כיים בלט ביותר הרומן של זאב ז'בוטינסקי שמשון , ( 1927 ) הכתוב בכישרון ספרותי ניכר . הוא " חילן" את העלילה המקראית , הוציא ממנה כל מרכיב עלטבעי , הוסיף לה דמויות ועלילות משנה , שנעדרו מן הסיפור

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help