sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:163

רחל המשוררת על רחל אמנו "הן דמה בדמי זורםפ , " היא אימצה את המיתוס הקדמון ונתנה לו משמעות אקטואלית , לא רק במישור הלאומי , אלא גם במישור האישי . מיתוס זה לא התבטא בזיקה למקומות קדושים – קבר רחל לא היה אתר עלייה לרגל של בני העלייה השנייה – אלא בתחושת שייכות אל הארץ שאליה באו . בני העלייה השנייה לא הרגישו בנוח בכל הנוגע ל"זכות אבות" על הארץ : אין ארץ נקנית לעם בתוקף הבטחה אלוהית . הרעיון הזה עמד בסתירה להשקפת העולם החילונית שפיעמה בהם . הציונות שלהם נבעה בראש ובראשונה מתחושה , שבעולם הנחלק לאומות , אין עתיד לקולקטיב היהודי אלא אם יידע לסגל לו דפוסים לאומיים . המפעל הלאומי ידרוש כה הרבה כוחות נפש , שהמקום היחיד שלמענו אפשר אולי לגייס אותם הוא הארץ שאליה נקשר העם היהודי בעבותות היסטוריים רבי עוצמה . ברל כצנלסון , י"ח ברנר , א"ד גורדון חיפשו נימוקים חוץ–תנ"כיים לזיקתו של העם היהודי לארצו : אם העם היהודי יוכיח את יכולתו כעם מיישב , אזי לו תהיה הארץ . התנ"ך העניק להם את הזיקה הנפשית לארץ , אך לא את הזכות עליה . הזכות נקנית על ידי עמל וזיעה . גישות שונות ניכרו באותה תקופה בכל מה שנגע לעיצובו של פאתוס לאומי , המקיים זיקה למקרא . בצד שימוש במליצות תנ"כיות רמות ניכר הטון המינורי והספקני והחשש לחטוא בדיבורים מופלגים שאין להם כיסוי . מן הסיבה הזאת גם דחה ברנר את היומרות האחד–העמיות , להקים בארץ–ישראל חברת מופת , בנוסח "אתה בחרתנו , " "עם סגולה . " אחד העם גרס שעם עתיק , שנתן לעולם את ספר הספרים , וסבל כל כך בתולדותיו , לא ראוי לו שיקים סתם מדינה , כעוד אחת ממדינות הבלקאן . רעיון "עם הבחירה , " שמקורו מקראי , התפרש בידי אחד העם ותלמידיו כמחייב התעלות מוסרית של הישות היהודית שתקום בארץ–ישראל . פסוקי המקרא נתנו ביסוס אינטלקטואלי והיסטורי להגדרותיו החילוניות של אחד העם את אופי העם היהודי , ולתביעותיו בנוגע לאופייה של האומה המתגבשת . מי שהתנגדו לרעיון "עם הבחירה" וראו בו התנשאות חסרת יסוד של אומה חלושה ורפת כוח , כמו ברנר , למשל , אף הם נאחזו בניב תנ"כי כדי להגדיר את עמדתם : " ככל הגויים . " הוויכוח על שני המודלים "עם סגולה" ו"ככל הגויים" היה עוד זירת פולמוס בין הזרם ה"רוחני" לזרם ה"ארצי . " שני הצדדים יכלו להישען על המקרא : אלה להוכחת ייחודו של עם ישראל מאז ימי עלומיו , ואלה להוכחת "טבעיות" חיי העם בארצו הקדומה , ששובשו בעטייה של הגלות . במסורת היהודית נחשב התנ"ך לנחות לעומת התלמוד – התורה שבעל פה . תנועת ההשכלה העלתה את מעמדו של התנ"ך כחלק מן החזרה למקורות הקדומים . חידוש השפה העברית ולימוד התנ"ך היו מרכיבים שנבררו מתוך התרבות המסורתית ונבחרו לטיפוח בידי התנועה הלאומית המתגבשת . תהליך הסינון והבחירה היה חלק מתהליך החילון של המסורת . מה שבעבר נחשב לעולם רוחני–דתי שלם , בעל כוח מחייב שנובע מסמכות אלוהית , פורק עתה למרכיביו : מקצתם נמצאו ראויים להשתלב בתרבות החילונית הלאומית , ומקצתם נמצאו מיותרים . גבורתם החילונית של יהודה המכבי , שמעון ברגיורא ובר–כוכבא הועלתה על נס , אך רגש של קדושה , תחושת הזדהות עם אלוהים בורא שמים וארץ , אלה נעלמו ואינם . הוראת המקרא והיחס לביקורת המקרא השיטה להוראת המקרא בגימנסיה העברית הראשונה ביפו , שנוסדה ב , 1905– נתקשרה בשאלה אם המקרא הוא תורה למשה מסיני או טקסט לאומי–תרבותי . בן–ציון מוסינזון , מורה התנ"ך בגימנסיה , אכן התכוון ללמד את המקרא על פי שיטת ביקורת המקרא המודרנית ( ר' היהדות החילונית וביקורת המקרא במדור זה . ( הפירוק של ספרי התנ"ך לסוגיהם , העתקת ניבים ופסוקים מכאן לשם לפי המלצות חוקרי המקרא הפרוטסטנטים , את כל אלה אימצו מוסינזון וחבריו , שנלהבו להנחיל לדור הצעיר את התנ"ך בזוהרו הקדמון , בטרם הוקהה בתלי תלים של פרשנויות . גישתו של מוסינזון עוררה פולמוס חריף . בדיון הזה אפשר להבחין בכמה קווי מתאר אופייניים לשיח על מקומו של התנ"ך בתרבות הישראלית : האם התנ"ך הוא טקסט קלאסי חילוני , שאפשר לגשת אליו באותם כלים שבהם היוונים ניגשים ליצירות הומרוס או האנגלים ליצירות שייקספיר , או שמא זהו טקסט אמוני–דתי , יצירה מקודשת , שאין להרהר אחרי הנאמר בה ואין לערער עליה . הסוגיה הזאת מסתירה בתוכה סוגיה עמוקה יותר : של מי הטקסט הזה ? שני עברי המתרס הדתיהחילוני ביקשו לנכס לעצמם את התנ"ך . הוויכוח על ביקורת המקרא חפן בתוכו לא רק את שאלת הקדושה של הטקסט , אלא גם את דרך ההסבר והפרשנות שלו : הפרשנות המסורתית , מימי הבית השני ואילך , הלבישה על הטקסט המקראי משמעויות והסברים שנועדו להתאים אותו למציאות ההיסטורית המשתנה . שכבות של דברי אגדה והלכה אפפו את הטקסט , פרי יצירה תרבותית ודתית יהודית , שנצברה מאז נחתם התנ"ך . התפיסה הציונית החילונית תבעה לחשוף את יופיו של הטקסט הקדמון , ולפרש אותו על דרך הפשט . היה קשר מובהק בין העדפת הפשט לבין הרנסאנס של השפה העברית והתחדשות הדקדוק העברי : כל עוד היה הדקדוק נחלת מעטים מאוד וידיעת השפה היתה מוגבלת ביותר , היתה הפרשנות ברוח " מדרש יוצר , " שהקשר בינו לבין הטקסט הוא אסוציאטיבי , ללא זיקה פילולוגית . החתירה לחזור אל הפשט עלתה בקנה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help