sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:161

התנ"ך בהוויה הישראלית אניטה שפירא במשך קרוב למאה שנה היה התנ"ך הטקסט מעצב הזהות הראשון במעלה בחברה היהודית הנוצרת בארץ–ישראל . התרבות העברית החדשה נתגבשה בצלו . השפה העברית המודרנית ספגה ממנו ניבים ומכתמים , דימויים ואסוציאציות , כדרך שהאנגלית ספגה משייקספיר , והרוסית – מפושקין . ואולם מאז שנות ה70– של המאה ה20– חל פיחות במעמדו הנישא של התנ"ך כטקסט מעצב זהות . התנ"ך , ההשכלה והספרות העברית הקשר בין ספרות ההשכלה לבין התגברות העניין בתנ"ך הוא מן המוסכמות . ספריו של מאפו , שנכתבו בשפת התנ"ך , הביאו ליצירת שפה חילונית חדשה , והמציאו עבר יהודי , שהתחרה עם האפוסים הלא–יהודיים הרומנטיים על לבם של יהודים צעירים . הקשר בין יצירתה של שפה עברית חילונית , והמגמות המשכיליות המבקשות לשנות את דמותו של היהודי ואת תפקודו של הקולקטיב היהודי , לבין התנ"ך בא לכלל ביטוי בשורה שלמה של יוצרים , שהשתמשו בסיפורי התנ"ך ודמויותיו להעברת המסרים המבוקשים : בפואמה "צדקיהו בבית הפקודות" יצא יל"ג למתקפה עזה על ירמיהו , גיבור הסיפור המקראי , והציג כנגדו תפיסה אחרת של ניהול מדינה , תפיסה מדינית–חילונית כנגד תפיסה יהודית–דתית . סיפורי המדבר של פרישמן נתנו ביטוי עז מבע להתקוממות נגד היהדות הממוסדת , מתוך "שחזור" כביכול של האנרכיה היצירתית ששררה בקרב שבטי ישראל בטרם קיבלו עליהם את עול חוקי התורה . ברדיצ'בסקי העלה מתוך המקרא את הגרסה שנגד המקרא – שבה ראה את הגרסה החיונית שדוכאה בידי היהדות התורנית – סיפורם של גיבורי המקרא שעשו הרע בעיני ה' ויצרו תרבות חיים שופעת אונים , עלילות גבורה , טבעיות , יצרים פשוטים וחיוניים . בהשפעת ניטשה העלו יוצרים מן האסכולה הוויטאליסטית על נס את התרבות היהודית הקדומה , בטרם נכבלה ברצועות של תפילין : טשרניחובסקי , הבולט שבהם , מרגיש את דמם של כובשי כנען סוער בעורקיו ונושא את חזון נביא האשרה , שהודח ממזבחו על ידי היהדות המונותיאיסטית . בתארו את המפגש בעין דור בין שאול לשמואל הוא מעניק לשאול את כתר הגבורה והפטריוטיזם , ואילו שמואל מוצג כנציגו הזעף של אל קנא ונוקם . הספרות העברית החדשה ביקשה לקעקע את שלטון הדת ברחוב היהודי . אחד העם יצר הגדרה חדשה של יהודי : יכול אדם להיות יהודי לאומי נאמן לעמו בלי שישמור תורה ומצוות . זה היה מהפך בהגדרת הזהות של יהודי . בהגדרת הזהות החדשה מילא המקרא תפקיד מרכזי : הוא היה הגשר בין העבר להווה . דווקא מי שלא קיבל את מרותה של תורה שבעל פה מצא בתנ " ך מגילת יוחסין חדשה , שאפשרה , לדברי אוריאל סימון , " קבלת עול לאומית תוך פריקת עול דתית . " כל תנועה לאומית מבקשת לעצמה מגילת יוחסין . לפיכך היא נוטה להעלות מתהום הנשייה עבר מיתולוגי , תור זהב שבו נוצרה האומה ועוצבו תכונותיה , רגע " בראשיתי , " שנותן לאומה את הלגיטימציה לתבוע ממשפחת האומות את מקומה תחת השמש . התנ " ך נתן ללאומיות היהודית הרכה בשנים את התשתית המיתולוגיתההיסטורית לגיבוש הכרת הייחוד של האומה בזיקתה לארץ האבות . באורח כמעט מובן מאליו הוא שימש ראיה ל " טבעיות " של הפתרון הציוני לבעיה היהודית . " שיבת ציון " בתקופה הפרסית עברה תהליך של אקטואליזציה ויושמה מחדש לאותו נוף גיאוגרפי ולאותו עם . נראה כאילו הציונות חוזרת ומשחזרת את הדרמה שסופרה בספר עזרא ונחמיה . " קיבוץ גלויות , " מושג תנ " כי בעל קונוטציות משיחיות , נתפס אף הוא כתהליך היסטורי אקטואלי , המתגשם בשנות המדינה הראשונות . הקושי של באי הגולה למצוא את מקומם בחברה היישובית המתגבשת , חולשות האופי שגילו הפרט והחברה , אלה התפרשו באמצעות האפופיאה המקראית של " דור המדבר , " אשר מרחוק יראה את הארץ ואליה לא יבוא . הפואמה של ביאליק " מתי מדבר " ואף שירו " מתי מדבר האחרונים , " שניהם עשו שימוש בתבנית המוכרת ונתנו ביטוי פואטי לתחושה שרק הדור שייוולד לחיי חירות הוא שיזכה להתנחל בארץ . פרויקט בניית האומה על ידי התנועה הציונית נאחז במושגים התנ " כיים כדי לשרטט תהליך היסטורי שאיננו בבחינת חידוש , אלא מעין מערכה נוספת בדרמה היסטורית בת אלפי שנים , שחוזרת על עצמה . בניגוד לתפיסה היהודית נ' נאמן , העבר המכונן את ההווה : עיצובה של ההיסטוריוגרפיה המקראית בסוף ימי הבית הראשון ולאחר החורבן ( יריעות ג , ( ירושלים תשס"ב . נ' נאמן וי' פינקלשטיין ( עורכים , ( מנוודות למלוכה : היבטים ארכיאולוגיים והיסטוריים על ראשית ישראל , ירושלים . 1990 י' פינקלשטיין ונ"א סילברמן , ראשית ישראל : ארכיאולוגיה , מקרא וזיכרון היסטורי , תל אביב תשס"ג . קתדרה , 100 ( תשס"א , ( עמ' . 120-27

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help