sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:160

הראשונים והמאורעות שהביאו לעלייתם למלוכה משכו את תשומת לבם של סופרים מאוחרים , והם תיארו זאת ביצירות שחיברו . אף נראה שלמחבר ההיסטוריה נמצאה כרוניקה , שנכתבה במועד מאוחר וסיפרה על מאורעות בימיהם של המלכים הראשונים . המחבר שיקע את כל המקורות הללו בחיבור שכתב , בתוך שהוא משלים פערים ומוסיף תוספות בהתאם למגמות שהנחו את חיבורו . מאחר שהמקורות נתחברו שנים רבות לאחר תום האירועים המסופרים בהם , נפער פער שאין לגשר עליו בין המציאות בראשית תקופת המלוכה לתיאור המקראי של אותה תקופה . על ממלכת ישראל נמצאו למחבר מקורות לא רבים , שהחשובים בהם הם רשימת מלכים ושנות מלכותם , סיפורי נביאים וכן החיבור המכונה "דברי הימים למלכי ישראל . " החומר שנמצא למחבר על מלכי יהודה במאות ה9– וה8– היה עשיר יותר , וכלל ידיעות על מפעליהם ועל יחסי החוץ שלהם , ואף על שמות אמותיהם ועל גילם בעת עלייתם למלוכה . לבסוף , ייתכן שלנגד עיני המחבר היו כתובות–מלכים בודדות , שהוצבו במקדש בירושלים , ושגם ידיעות שנלקחו מהכתובות האלה עובדו ושוקעו בחיבורו . על מלכי יהודה שמלכו במאה ה7– לפסה"נ ( מנשה , אמון ויאשיהו ) ידע המחבר מידע אישי , וספק אם נזקק למקורות כדי לתאר את דברי ימיהם . לפי השערה מקובלת הסתיים החיבור הקדום בתיאור הפסח שחגג יאשיהו לאחר תום שיקום המקדש והשלמת הרפורמה , ואילו פרשת מות יאשיהו וכן דברי ימי ממלכת יהודה עד לאחר החורבן נכתבו בידי מחבר שני , שנמנה אף הוא עם אותה אסכולה רעיונית . המחבר הזה ישב בגלות בבל , השלים את התיאור עד לזמנו בהסתמך על ידע בעל פה , וניסה להתאים את המסרים של החיבור הקדום למציאות החדשה שנוצרה לאחר חורבן הארמון , המקדש , קץ הממלכה והגליית שכבת העילית לבבל . מחבר ההיסטוריה עיבד את המקורות שנמצאו לו ושיקע אותם בחיבורו . אופן עיבוד המקורות בחיבורו לא היה אחיד : פעמים שכתב את הטקסט , לעתים הוסיף קטעים משלו ושילב אותם בטקסט שנמצא לו , ובמקרים אחרים העתיק את המקור כלשונו בתוספות ושינויים מעטים . אבל חשוב לזכור שהמחבר הוא שהטביע את חותמו על היצירה כולה והוא שיצק את הטקסטים למקשה ספרותית–אידיאולוגית–דתית אחת , ובאופן זה יצר את התיאור הרצוף של תולדות עם ישראל מאז הנדודים במדבר ועד סמוך לחורבן הבית הראשון . יש להדגיש אפוא כי רק מקצת החומר המשוקע בספרי נביאים ראשונים יכול לשמש כאבני בניין לשחזור היסטורי . את התקופה שקדמה להקמת המלוכה יש לשחזר בראש ובראשונה בהסתמך על מקורות חיצוניים וממצאים ארכיאולוגיים , ויש לנקוט זהירות מרבית בשימוש בפרוזה המקראית לתיאור תקופת הכיבוש , השופטים וראשית המלוכה . גם בתיאור המקראי של ימי הממלכה המאוחדת יש לנקוט זהירות מרבית , וספק אם נשתמר בו יותר מקומץ דל של פרטים שניתן להישען עליהם לשם שחזור היסטורי . בדיון על ממלכות ישראל ויהודה יש לנסות ולהפריד בין המקורות שנמצאו למחבר לבין המסקנות שהוא הוציא מן הכתוב , ובמידת האפשר להשתית את הדיון ההיסטורי על חומר המקורות . ומאליו יובן שגם המקורות האלה אינם עשויים עור אחד , ואין דומים סיפורי הנביאים לתיאורים שנכתבו בהסתמך על כרוניקה קדומה . דברי ימי ממלכת יהודה מימי מנשה ועד החורבן נשענים בעיקר על זיכרון היסטורי חי של המחבר ושל ממשיכו שחי בגלות בבל , ולפיכך רבים בהם הפרטים המשקפים את המציאות הקדומה . הדבר הזה נכון גם בנוגע לחיבורים שנכתבו על תקופת שיבת ציון ( הספרים עזרא ונחמיה , ( שבהם מופיעים , לראשונה , ציטוטים של תעודות ארכיוניות רשמיות . ולמותר לציין כי לספר דברי הימים ערך מועט לשחזור ימי הבית הראשון ועיקר תרומתו היא לחקר התקופה שבה נתחבר . מעל לכול חשוב לזכור , שההיסטוריוגרפיה המקראית היא במידה רבה 'היסטוריה תכליתית' והיא נכתבה כדי להעביר מסרים אידיאולוגיים ואמוניים לקורא , והמגמתיות הזאת מחייבת ביקורת קפדנית של כל הכתובים המקראיים , בין שהם מתארים את המציאות הקדומה ובין שהם מתארים את המציאות המאוחרת . אף כי מספר המקורות החיצוניים העומדים לרשותנו גדל כל העת , וחפירות ארכיאולוגיות נערכות חדשות לבקרים , התנ"ך נשאר המקור היחיד המתאר תיאור שיטתי ורצוף את תולדות עם ישראל , ובלעדיו נתקשה להציג תמונה רצופה של תולדות עם ישראל בימי קדם . דיון ביקורתי בכל המקורות העומדים לרשותנו מראה שהתנ"ך הוא מקור בעייתי מאין כמוהו למחקר היסטורי ויש לנהוג זהירות מרבית בשימוש בו כמקור היסטורי . יש להכיר בכך שידיעותינו על ההיסטוריה הקדומה של עם ישראל הן מועטות במידה ניכרת בהשוואה למה שסברו חוקרים בעבר , וביכולתנו לשחזר רק מקצת המאורעות שהתחוללו מאז חורבן מערך הערים הכנעניות וראשית ההתנחלות ( המאה ה ( 12– ועד סוף 'תקופת המקרא , ' בימי עזרא ונחמיה ( אמצע המאה ה5– לפסה"נ . ( לקריאה נוספת : מ' ויינפלד , מיהושע עד יאשיהו : תקופות מפנה בתולדות ישראל מההתנחלות ועד חורבן בית ראשון , ירושלים תשנ"ב . י"ל לוין וע' מזר ( עורכים , ( הפולמוס על האמת ההיסטורית במקרא , ירושלים תשס"ב .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help