sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:157

ארמים וכשדים ( אור כשדים ) במחזור סיפורי האבות , אף כי קבוצות אלה עלו על בימת ההיסטוריה לאחר תקופת הברונזה המאוחרת , שהיא התקופה שאליה מיוחסים סיפורי האבות . וכן : ביות הגמל והפיכתו לבהמת הנדודים בה"א הידיעה בקרב תושבי הסהר הפורה היו רק לאחר תקופת הברונזה המאוחרת , בעוד שגמלים נזכרים כבהמות שעמם נדדו האבות ממקום למקום . לאור זאת הסיקו חוקרים שמחזור סיפורי האבות נכתב במועד מאוחר מאוד , מאות שנים לאחר התקופה שאליה מיוחסים הסיפורים , ושמחברי מחזור הסיפורים ראו לנגד עיניהם את המציאות בזמנם והציגו באמצעותה תמונת עבר , שלכאורה נתקיימה אי–מתי בשלבי הבראשית של עם ישראל . הסיפורים נסמכים , לפחות בחלקם , על מסורות בעל פה שהגיעו לידי הסופרים הקדומים , אבל הנזילות הרבה של המסורות שעברו בעל פה במרוצת הדורות , והעיבוד הספרותי המקיף שעברו המסורות האלה בעת שהועלו על הכתב , הרחיקו אותן מאוד מן המסורת הקדומה , ולפיכך קיים פער שאין לגשר עליו בין המציאות הקדומה לבין אופן תיאורה של המציאות הזאת במחזור סיפורי האבות . דוגמה שנייה היא פרשת כיבוש הארץ בידי בני ישראל , שלפי רצף ההיסטוריה המקראית , קדמה להתנחלות ולכאורה יש לקבוע אותה לסוף המאה ה13– ולמאה ה12– לפסה"נ . על התקופה הזאת יש לנו נתונים הנשענים על תעודות בנות הזמן , וכן עדויות ארכיאולוגיות , וצירופם מאפשר לבחון מקרוב את מהימנותה של המסורת המקראית . העדות הארכיאולוגית הנוגעת לתיאורי הכיבוש היא חדמשמעית : חלק ניכר מן המקומות , שלפי המסופר נכבשו בידי בני ישראל , לא היו מיושבים כלל בתקופה שאליה מיוחסים הסיפורים . התמונה המצטיירת מפרשת כיבוש הארץ כפי שהיא מתוארת במקרא אינה עולה בקנה אחד עם עדות המחקר הארכיאולוגי . גם ממלכות עבר–הירדן ( אדום , מואב ועמון , ( שלפי מסורת הכיבוש נתקלו בהן שבטי ישראל בדרכם אל הארץ המובטחת , נוסדו רק באלף הראשון לפסה"נ , בתקופת ייסוד הממלכה בישראל . יתר על כן , חבל ההר היה כמעט ריק מיישוב בתקופת הברונזה המאוחרת , ערב התקופה שבה התחולל לכאורה הכיבוש , ומאומה לא מנע מנוודים שבאו ממזרח לחדור לתוכו ולהתיישב בו . כל תמונת מסע הכיבוש מבט כללי על חפירות חצור – עדויות ארכיאולוגיות מאפשרות לבחון את המסורת המקראית , ודומה שכיבוש הארץ , כפי שתואר במקרא , אינו מקבל אישוש חיצוני מן המחקר . בכל מקרה , עצם העמדת הטקסט המקודש לביקורת השכל וממצאי הניסיון מציינת חילון בסיסי של הגישה אליו

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help