sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:154

המקרא באור הארכיאולוגיה נדב נאמן קווי המתאר של תולדות עם ישראל במקרא ההיסטוריה המקראית מתייחדת בכך שהאל הוא גיבורה הראשי והוא הכוח המניע אותה והעומד מאחורי השתלשלות המאורעות . לפי התפיסה המקראית צמח עם ישראל בגלל בחירה אלוהית וכל שלב בתולדותיו קשור קשר בל יינתק במעורבותו של האל הבוחר . קיים אמנם הבדל בין תיאור השלבים הראשונים בתולדות עם ישראל , עד לכיבוש הארץ וההתנחלות בה , שאז האל הוא הכוח המניע הבלעדי , היוזם והדוחף למען המטרה שאותה קבע , לבין השלבים שלאחר מכן , שאז האל מגיב במידה רבה על הנעשה והמאורעות מתפתחים בקצב 'אנושי' יותר . אבל בכל השלבים מוצג האל כגורם הקובע את אופן השתלשלות המאורעות ולא ניתן להפריד את ההיסטוריוגרפיה המקראית מגיבורה הראשי ומהכוח המפעיל אותה . לפי התיאור המקראי , מוצא בני ישראל הוא מדרום מסופוטמיה , שמשם היגר אביהם הקדום לארץ כנען . לאחר דורות אחדים שבה משפחת הנוודים והיגרה למצרים , ושם הפכה ממשפחה לגוי . המבנה הפטריארכלי–השבטי של עם ישראל הוא אפוא , על פי המסופר במקרא , תולדה של ריבוי טבעי של משפחה אחת , ולאחר יציאת מצרים נעשו צאצאי האב הקדמון לעם אחד מלוכד , אשר פעל במדבר כגוף אחד לציין כי לחלק גדול מן הסיפורים ההיסטוריים , שאת מהימנותם מבקשים לאשש , אין משמעות תיאו–היסטורית . זאת ועוד , גם לחשיפה–להלכה של גרעין היסטורי בהיסטוריוגרפיה המקראית ( בייחוד בחמשת חומשי תורה ) אין משמעות תיאו–היסטורית . לדוגמה : הטענה שיש גרעין היסטורי זה או אחר לסיפור יציאת מצרים אינה יכולה לאשר את האופן שבו מספר המקרא עליו , וכמובן לא את הרעיון העומד מאחוריה : מעורבות האל בהיסטוריה וההתגלות . האופי המודרני של הניסיון לאשש את מהימנות המקרא כתעודה היסטורית הנעשה על ידי חוגים אורתודוקסיים לאומיים מודרניים מלמד שהם קיבלו – לפחות במובלע – את ההנחה , שאף כי המקרא הוא העד המהימן ביותר , הגנה עליו באמצעות תעודות של עמים פגאניים אינה פוגעת בסמכותו ובקדושתו , והיא הגנה לגיטימית . סיכום לפרדיגמות השונות של ביקורת המקרא לא היתה השפעה מכרעת על התגבשות התפיסה החילונית של המקרא . לעומת זאת , היתה השפעה מכרעת לקבלת הנחות היסוד שלה . הקריאה החילונית בתנ"ך יצרה אפשרויות שונות ובו–זמניות של קריאות היסטוריות–היסטוריסטיות ( ורלטיביסטיות ) שלו , המוצאות בו השקפות וערכים שונים , ובד בבד היא יצרה אפשרויות שונות למצוא בו שיטה אחידה של השקפת עולם כוללת ועל–זמנית . הריבוי הזה של אפשרויות קריאה חילוניות הוא תוצאה של מהפכת התנ"ך – המהפכה הן במעמדו והן במשמעות שניתנה לו . מדובר בתופעה מהפכנית שהקנתה לתנ"ך את מעמדו , את תפקודו ואת ערכו בחברה היהודית המודרנית . לקריאה נוספת : שלמה גולדמן , זרמים בביקורת המקרא , ירושלים , תשי"א . מרדכי כוגן ( עורך , ( בן–גוריון והתנ"ך : עם וארצו , באר–שבע , . 1989 מנחם סולובייצ'יק וזלמן רובשוב , תולדות בקרת המקרא , ברלין , . 1925 יעקב שביט / מרדכי ערן , מלחמת הלוחות : ההגנה על המקרא במאה התשע–עשרה ופולמוס בבל והתנ"ך , תל–אביב , . 2003 פיטר שלומוביץ , "שפינוזה וביקורת המקרא , " מחקרי ירושלים במחשבת ישראל , כרך ב , ' חוברת ב , ' ירושלים , , 1983-1982 עמ' , ––––––"–––––– . 245-232 "ביקורתו של קויפמן על ולהאוזן : היבט פילוסופיהיסטורי , " ציון , שנה מט , חוברת א , ' תשמ"ד , ( 1984 ) עמ' . 92-61 ר' גם ערך המקרא בחינוך הישראלי הכללי במדור מדינת ישראל כמפעל יהודי מודרני . Schoneveld Jacobus , The Bible in Israeli Education , Leiden , 1975 , pp . 86–99 . ern Bible Study" , in : Gongress Volume , Edinburgh , M . H . Goshen - Gottstein , "Christianity , Judaism and Mod- Guildford and London , 1976 . Ronald E . Clements , A Century of Old Testament Study , cism since Graf , Leiden , 1976 . R . J . Thompson , Moses and the Law in a Century of Criti- Century : England and Germany , London , 1985 . John Rogerson , Old Testament Criticism in the Nineteenth Assen / Amsterdam , 1976 .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help