sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:153

המקראיים נכתבו שוב ושוב – אם כי ברוח אחת – ויש בו שכבות שונות – טען שהפגישה של הקורא בן זמננו עם המקרא לא מותנית בנסיבות ההיסטוריות של הכתיבה , אלא היא קריאה על–היסטורית : "המקרא שבידינו , אף על פי שעשוי הוא ספריםספרים , הרי בעצמו של דבר אינו אלא ספר אחד , " המאוחד ברוחו של רעיון אחד . מנקודת מבט כזאת , לא ההיסטוריה של הטקסט חשובה , אלא האחדות ההרמוניסטית של הטקסט החתום ברוח של תפיסת עולם שיטתית אחת – תוצר של גניוס ייחודי – שיש לה ערך ותוקף נצחיים , ולא רק לזמנו . מכאן צמחו הניסיונות השונים לתאר את דת המקרא , או את הפילוסופיה של המקרא כמערכת אחדותית ושיטתית . במילים אחרות , מדובר בקריאה חילונית שהפקיעה את התנ"ך מההיסטוריה שלו , וראתה בו ספר אחדותי ועל–זמני , שאינו תלוי לא בהקשר ההיסטורי של כתיבתו ולא בהתפתחותו הפנימית . בכל מקרה , המשותף לשתי האופציות החילוניות האלה הוא שאת מקום ההתגלות ומעורבות האל בהיסטוריה של עם ישראל המקראי תפס הגניוס הלאומי , או הגניוס של יחידי סגולה בו , ובראשם משה והנביאים , כיוצרי האמונה והעם , שיצרו את אמונת המקרא . בד בבד רוב העניין במקרא התמקד בחיי עם ישראל במציאות ההיסטורית המשתקפת בו . לא התורה ולא מקורה וסמכותה הם העיקר , אלא השקפת העולם המקראית . תפיסה כזאת אינה מקבלת את הממד של התגלות ומעורבות האל בהיסטוריה , אינה מאמינה בנסים , אינה רואה במצוות התורה מצוות מחייבות , ומבחינה בין מצוות וחוקים ובין ערכים מוסריים . קריאה לאומית חילונית גם אינה מקבלת את העיקרון המקראי של שכר ועונש , שלפיו ישיבת עם ישראל בארצו תלויה בקיום התורה והמצוות . לעומת זאת , היא מקנה אקטואליזציה לחזון המשיחי–הרסטורטיבי הלאומי המקראי ומבקשת להפוך אותו למציאות היסטורית באמצעות מעשה אנושי בהיסטוריה . עם זאת לא מעטים החילונים המקבלים את ההשקפה בדבר קדמותה של האמונה המונותיאיסטית , בגלל הרצון להאמין שהמונותיאיזם האתי – הבא לידי ביטוי הן בתורה והן בנבואה – הופיע יש מאין והיה לנחלת עם ישראל כבר בשחר ההיסטוריה שלו , וכבר אז בידל אותו לגמרי מסביבתו הפגאנית . בעלי השקפה לאומית רדיקלית ( אבל גם אחד העם ) קיבלו , כאמור , את הפרדיגמה ההיסטורית המבחינה בין היהדות של הבית הראשון ליהדות התיאוקרטית של הבית השני – ולכן הם מעניקים לתנ"ך מעמד ראשון במעלה – אבל הם דוחים את הטענה שלנבואה המקראית היה רק מסר אוניברסליסטי , ומדגישים את המסר הלאומי והאוניברסליסטי שלה כאחד . תנ"ך והיסטוריה לא שאלות תיאולוגיות ( או שאלת התוקף המדעי של הקוסמולוגיה המקראית ) עמדו – ועומדות – במרכז השיח הציבורי על התנ " ך בישראל , אלא שאלות הנוגעות למהימנות המקרא כתעודה היסטורית ולערכו כספרות . כלומר , השיח הזה רואה בתנ " ך קודם כול היסטוריה של זמנו ועוסק בהיסטוריה של המקרא במובן של ההיסטוריה של עם ישראל בתקופת המקרא . לפן הזה של התנ " ך היתה חשיבות רבה בהקשר של הרעיון הלאומי–הטריטוריאלי , הן כבסיס לרעיון של שיבת ציון והן כבסיס לתביעה לריבונות לאומית יהודית בארץ–ישראל , בעיקר על רקע העימות היהודי–ערבי . כך , לדוגמה , לא שאלת ההיסטוריות של מעמד הר סיני עומדת במרכז התודעה ההיסטורית–הלאומית , אלא שאלת ההיסטוריות של יציאת מצרים כמאורע מכונן ( כפי שהיה במקרא עצמו , (! ושל ההתנחלות בארץ . לכן הפכה השאלה בדבר מהימנות המקרא כתעודה היסטורית ( שאלה הקשורה בהכרח בשחזור השלבים של חיבור הספרים ההיסטוריים והמקורות שלהם ) לבעלת משקל מכריע . ביקורת המקרא עסקה , כאמור לעיל , גם בבדיקת המהימנות של התנ " ך כתעודה היסטורית , ושאלת המהימנות ההיסטורית עלתה לראש סדר היום הציבורי בישראל כפועל יוצא של הערעור על היות התנ " ך היסטוריה מהימנה של עם ישראל בארצו . התפיסה הזאת של התנ " ך כהיסטוריה הולידה את היפוכה ; את הפקעת ההיסטוריה מן התנ " ך , כלומר , את הטענה שהוא אינו יכול לשמש עדות היסטורית מהימנה , ואפילו את הטענה שכל סיפור–העל של המקרא , ולא רק מסורות היסטוריות מרכזיות בתוכו , אינו תיאור מהימן . לפי ההשקפה הזאת , ההיסטוריוגרפיה המקראית היא תוצר של המצאה מאוחרת . מדובר לא רק בערעור הדיוק ההיסטורי של המקרא , אלא בערעור על עצם היותו של עם ישראל קבוצה אתנית–לאומית בעלת ייחוד דתי בתקופת המקרא – ובעצם על תקופת המקרא כתקופה היסטורית . כלומר , ערעור על תמונת העבר היהודית ועל כל מערך האמונות שנגזר מתמונת העבר הזאת . מכיוון שהאידיאולוגיה הלאומית לא נשענה על האמונה בהבטחה לאבות ובברית בסיני , אלא על זיקה ונוכחות היסטורית–ריאלית של עם ישראל בארצו , ביקשו מחקר המקרא והמחקר הארכיאולוגי בישראל ( בהשפעת מחקר המקרא והמחקר הארכיאולוגי הפרוטסטנטי ) לאמת ולאשש את הגרעין ההיסטורי של הסיפורים ההיסטוריים של המקרא , וגם את היותם נטועים בריאליה ההיסטורית , התרבותית והגיאוגרפית שעליה הם מספרים , וזאת בעזרת ראיות חוץ–מקראיות : הארכיאולוגיה של ארץ–ישראל והתעודות מן המזרח הקדום . לענייננו חשוב

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help