sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:152

מחקר המקרא היהודי החילוני את עקרונות ביקורת המקרא , גם אם דחה פרדיגמה זו או אחרת שלה . כלומר , הוא קיבל את הדעה שחמשת חומשי תורה הם יצירה אנושית , שלא נוצרה בבת אחת , אלא עברה תהליכים של התפתחות ושינוי , והתוצר הסופי ( המקרא כחתימתו ) מבטא רבגוניות של דעות והשקפות , ושגם דת ישראל המקראית עברה כמה שלבים של התפתחות , עד שהגיעה אל ביטויה הנשגב – המונותיאיזם האתי . ואולם האופי של השיח הציבורי בארץ–ישראל היה שונה מהשיח המחקרי . יש רגליים להשערה שחלק גדול גם מהציבור החופשי בישראל דחה – ועדיין דוחה – את ההיפותזות השונות בנוגע להתהוות המקרא . למעשה , התפתחות מחקר המקרא והתיאוריות השונות אינן נמצאות בתחום העניין שלו . בד בבד ההנחה העומדת ביסוד היחס של הציבור החילוני לתנ " ך היא מהפכנית לא פחות מההנחות של ביקורת המקרא , אף שיש לה אופי שונה . השיח החילוני הזה אינו ' מפרק ' את המקרא לשכבות , למקורות ולמסורות , ואינו עסוק בשאלת זמן החיבור . הוא ' מפרק ' את המקרא לפי תמטיקה , כלומר , לפי נושאים ועניינים , דבר שהוא תנאי לאפשרות לתת לו אקטואליזציה לפי צרכים שונים והשקפות שונות . האפשרות הזאת מעוגנת – במודע , או שלא במודע – בהשקפה שהמקרא משקף עולם של דעות שונות , ואף סותרות , המקיימות ביניהן דיאלוג פנימי ואף פולמוס . רק כך יכול היה התנ " ך להפוך לספר יסוד ' רב שימושי : ' ל ' מדריך ' להכרת הריאליה של ארץ–ישראל בתקופת המקרא ולהעמקת הזיקה החווייתית–נפשית אליה ( חזרה לטבע , ( ולמסמך היסטורי – לא–תיאולוגי – הנותן את הלגיטימציה לתביעות היהודים לריבונות פוליטית על ארץ–ישראל ") התנ " ך כמנדט . (" ה ' פירוק ' התמטי הזה גם אפשר לתנ " ך להפוך לאוצר של סמלים , משלים , דימויים וגיבורים , ופרדיגמות היסטוריות ופוליטיות אקטואליות , שגילמו את ערכיה ואת בעיותיה ואתגריה של ההוויה הלאומית הקולקטיבית החדשה , אבל גילמו גם ערכים של התנהגות אנושית ושל חוויה פרטית . בהרבה מקרים נבחרו דמויות שהמקרא התייחס אליהן בשלילה , והוצגו באור חיובי , ובהרבה מקרים קיבלו אירועים מן המקרא אינטרפרטציה חדשה העומדת בניגוד לרוח המקרא . התפיסה הזאת גם הפרידה והבחינה בין הרובד התורתי ( רובד החוקים ) לרובד הנבואי , ובין הרובד הפולחני לרובד המוסרי . באופן הזה אפשר היה לקבל את המסר החברתי והמוסרי של התורה , ושל הנביאים , בלי לקבל את המסר התורתי והאמוני . התפיסה הזאת גם אפשרה לבעלי אידיאולוגיות חילוניות שונות לעשות אקטואליזציה אידיאולוגית של הרבדים הנחשבים בעיניהם : בעלי השקפה לאומית , לדוגמה , עשו אקטואליזציה לממד המדיני והטריטוריאלי במקרא , ואילו בעלי השקפה סוציאליסטית מצאו בו בשורה חברתית ומוסרית ( ר ' גם התנ " ך בהוויה הישראלית במדור זה . ( מדובר אפוא בתפיסה שאינה מתעניינת בהיסטוריה של התנ " ך , ולא בתנ " ך כהיסטוריה , אלא בספר כישות בפני עצמה , שאפשר למצוא בו דברים שונים . אפשר לומר כי השימוש הזה בתנ " ך תואם עקרונית את השיטה ההרמנויטית המדרשית . מדובר בשתי תרבויות טקסט הסבורות שהקריאה בתנ " ך פתוחה לקריאות שונות , וכי למקרא אין מעמד עצמאי , אלא אפשר להבין אותו רק בדרך פרשנית , הנוקטת לעתים קרובות גישה אנכרוניסטית . תפיסה חילונית אחרת , שמרנית , או מטא–היסטורית , יותר , גרסה שהתורה – והתנ"ך כולו , כפי שנערך ונחתם – נותנים ביטוי להשקפת עולם אחת ואחדותית ( או למיתוס אחד ואחיד : ( גם הומרוס כתב את האפוס ההומרי על פי מקורות שונים , אבל , למרות זאת , הוא מחברו האחד והיחיד . פרנץ רוזנצווייג ניסח את הדעה הזאת כך : "אפילו היה הדין עם ולהאוזן וכל השערותיו [ ... ] לא היה דבר זה מקפח את אמונתנו אף כמלוא נימה , " שכן , אחדותו הרוחנית של החומש היא לא תוצר של , Redactor עורך , אלא כפי שקודש על ידי , Rabbenu שהוא " מורנו והתיאולוגיה שלו היא תורתנו . " מרטין בובר ( ר' מדור ההגות היהודית המודרנית , ( שקיבל את ההשקפה שהסיפורים בחוג למקרא של האוניברסיטה העברית , – 1951 בשיח החילוני משקף המקרא עולם של דעות שונות ואף סותרות , המקיימות ביניהן דיאלוג פנימי ואף פולמוס

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help