sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:151

קויפמן לא התנגד לביקורת המקרא , ואף לא לעקרונות של שיטת השערת המקורות . עיקר הביקורת שלו על הפרדיגמה של ולהאוזן היתה נגד האיחור של המקור הכוהני P למקור הדויטרונומיסטי . D קויפמן הסכים שהמקור הכוהני נכתב אחרי גלות בבל , אבל טען שנערך אז על סמך מקורות קדומים יותר , וכי אלה קדמו למקור הדויטרונומיסטי . קויפמן דחה את הטענה של ולהאוזן שהנבואה קדמה לתורה , וטען שהנביאים לא יצרו דת חדשה , אלא רק הוסיפו לדת הקיימת את הממד המוסריאוניברסליסטי והמקרא כולו נכתב ברוח אמונת הייחוד . בד בבד קויפמן לא קיבל את עקרון ההתגלות , טען שמעמד הר סיני לא היה מאורע היסטורי ממשי , אלא "אגדה" ו"מסורת , " אבל סבר שאמונת הייחוד היא תופעה קדומה בזמן שצמחה יש מאין , תוצר הגניוס של עם ישראל . החוקר האחר שהחל ללמד באוניברסיטה בשנת 1950 היה הרב יצחק אריה זליגמן , שעלה מהולנד , ועסק בעיקר בהיסטוריוגרפיה המקראית . זליגמן סבר כי ההתגלות ומתן תורה ומצוות הן אמת על–היסטורית , ולכן אי אפשר להוכיח אותן בראיות היסטוריות . בכל יתר העניינים הוא עמד על כך שיש לגשת אל המקרא בגישה המדעית של הפילולוגיה ההיסטורית ; דעה שניכרה אותו מהציבור הדתי . ביקורת על חיבורו של קויפמן , שכתב ישראל יברכיהובוהוסלבסקי , שעבד לפרנסתו במועצת פועלי תל–אביב , ותרגם את אקדמות לדברי ימי ישראל של ולהאוזן , ( 1938 ) מיטיבה להורות על האופי הדואלי של דחיית השערת המקורות , מצד אחד , וקבלה של הנחות היסוד שלה , מצד אחר . איזו חשיבות , הוא שאל , יש לשאלה האם תורת כוהנים קדמה למשנה תורה או להפך , אם מסכימים "שאין תורה מן השמים , אלא יצירת העם . " לדידו , ליהודי שאינו מאמין , שאלת סדר המקורות וזמנם אינה שאלה תיאולוגית , אלא שאלה היסטורית , שכן הפרדיגמות החלופיות השונות בנוגע להתהוות המקרא מסכימות כי אין מדובר בתורה משמים שניתנה ביד משה . ברוח דומה כתב כעשר שנים קודם לכן הסופר והמבקר יעקב רבינוביץ' במאמר שפרסם בשנת 1926 על שיטת ולהאוזן ובו דחה את הטענה שוולהאוזן היה תיאולוג . הוא שאל בסרקזם איך אנשים הנשבעים בשמם של דארווין ומארקס נעצרים בבהלה לפתח 'בית המדרש' של ולהאוזן . לפי רבינוביץ , ' התוכן המהפכני של ההשקפה החילונית מתבטא בעמדתה שהתורה והאמונה הן יצירה של העם . תנועת תחייה ( ומהפכה ) צריכה לכן לאמץ תפיסה היסטוריסטית–התפתחותית של הטקסט המקראי – וממילא של האמונה , החוקים והפולחן – שכן תפיסה כזאת מעניקה לגיטימציה מבפנים ליצירת יהדות חדשה . אי אפשר להיות יהודי חילוני בלי לקבל אותה . התגבשות שתי קריאות חילוניות רוב הציבור החילוני לא גילה אהדה ללימוד המדעי של המקרא ברוח השערת המקורות . הגישה החופשית , ואף הרדיקלית , למקרא לא באה מחוגי המחקר האקדמי , אלא בעיקר מחוצה לו . רק משנות ה50– ואילך השתחרר מחקר המקרא הישראלי מהעכבות הקודמות בכל הנוגע לביקורת המקרא על שני ענפיה שנזכרו למעלה ( בערך באותו הזמן , בשנות ה , 50– החלו גם מוסדות ההוראה של התנועה הקונסרבטיבית – שלא כדעתו של שכטר , שראה בביקורת הגבוהה "אנטישמיות גבוהה" – ללמד מקרא לאור ההנחות של מחקר המקרא המודרני . ( מעטים החוקרים הדוחים את התפיסה שספרי התנ"ך – ובעיקר החומש והיצירה הדויטרונומיסטית – נוצרו והתגבשו בתהליך זה או אחר של התהוות . מעטים מן החוקרים גם דוחים את ההשקפה שתרבויות המזרח הקרוב הקדום השפיעו , בצורה זו או אחרת , על תרבות ישראל הקדומה ועל המקרא . אחרי עכבות והסתייגויות , שנמשכו כמעט שבעים שנה , קיבל חלק גדול כתב-יד של פירוש לספר יהושע של יחזקאל קויפמן . קויפמן קיבל ופיתח את הגישה הביקורתית למקרא , אבל חלק על הנחות מיוחדות של אסכולת ולהאוזן . הוא הסכים שמעמד הר-סיני לא היה מאורע היסטורי ממשי , אבל סבר שאמונת הייחוד היא תופעה קדומה , תוצר הגניוס של עם ישראל

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help