sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:150

בקרב ציבור המורים לתנ"ך בבתי הספר של החינוך העברי בארץ–ישראל – זה הלאומי החילוני וזה הדתי–לאומי – התנהל במשך כל תקופת המנדט – וגם אחריה – ויכוח אינטנסיבי איך לפתור את הדילמות הקשורות בהוראת התנ"ך , האם התנ"ך צריך למלא בבית הספר העברי "את תפקיד הספרות הקלאסית בגימנסיה ההומניסטית , " והאם יש לביקורת המקרא מקום בבית הספר . הרוב קיבלו את דעתו של אחד העם . כך , לדוגמה , כתב המורה חיים אריה זוטא , בספרו דרכי הלמוד של התנ"ך ( תרצ"ה-תרצ"ו , ( כי ביקורת המקרא הגבוהה היא אפיקורסות "של פרופסורים גויים עמי הארץ , בעלי דמיונות והזיות , אפשר גם חדורים שנאה לעם ישראל . " בשנות ה30– הופיעו ספרי לימוד שחוברו בידי מורים , לדוגמה : ש' הר ושמואל שרירא . בספרם מבוא לספרות העברית העתיקה ( תרצ"ב ( 1932 – הסבירו אלה לתלמיד כי "החלקים העתיקים ביותר שבתורה , " כמו גם הספרים ההיסטוריים , כונסו ונכתבו על ידי 'סופרים' ועל ידי נביאי ישראל ותלמידיהם בתקופת המלוכה , אבל הם נזהרו מלהיכנס לפולמוס המסוכן על חקירת המקורות . לעומת זאת , בבתי הספר של חינוך עובדים נקודת המוצא היתה היסטורית–התפתחותית . המורים לימדו " תנ"ך בלי אלוהים" והדגישו את הפן החברתי–מוסריהומניסטי , אך גם הלאומי , של המקרא . על הציבור המשכיל בארץ השפיעו הדעות הרדיקליות של הסופר והחוקר מיכה יוסף ברדיצ ' בסקי ( בן–גריון ) ( ר ' מדור ההגות היהודית המודרנית , ( ושל ההיסטוריון שמעון דובנוב . ברדיצ ' בסקי טען שהחומש נערך ממסורות שונות – אפריימיות ויהודאיות – ומשוקעות בו כמה בריתות ( או ' תחנות חוק , ' בלשונו , ( שהקדומה שבהן היא הברית בהר גריזים . דובנוב כתב בספרו דברי ימי עם עולם ( בעברית : , ( 1929 כי סיפורי האבות הם סיפורים אגדתיים שמשוקעים בהם רבדים של מסורות קדומות בעל–פה שמטרתן " לסמל את התייחדות משפחות העברים משאר בני שם . " לפי דובנוב , גם משה הוא יצירה של " אגדה מקראית , " אבל יש ביסודה אמת היסטורית , שכן בלי אישיות כזאת אי אפשר להסביר את המהפכה ההיסטורית של הופעת המונותיאיזם ואת קבלתו . דובנוב גם תיאר את מעמד הר סיני כמאורע היסטורי , שבו נכרתה הברית בין ישראל לאלוהיו , ואולם הברית הזאת אינה חופפת לחוקי משה , שכמה מהם הושפעו מחוקי חמורבי , ובכל מקרה נחקקו רק לאחר כיבוש הארץ , ולא מנעו מבני ישראל להיות מושפעים מהתרבות הכנענית . מחקר המקרא באוניברסיטה העברית אמנם אחד העם סבר שמקומה הראוי של ביקורת המקרא הוא בין כותלי האוניברסיטה , וחיים וייצמן כתב , בשנת , 1914 שפקולטה יהודית בלי חקר מקרא היא דבר "בלתי אפשרי , " וחקר המקרא בה חייב להיות "חופשי ; " אבל החשש מפני השפעות ביקורת המקרא עיכב את הוראת המקרא במסגרת המכון למדעי היהדות באוניברסיטה העברית . אמנם ניתנו קורסים במקרא , אבל רק בשנת 1932 נוסד חוג למקרא כחוג משני , ורק בשנת 1940 הוא נעשה לחוג ראשי . שלטונות האוניברסיטה התלבטו הרבה בשאלה איזה חוקרים להזמין לכהן כפרופסור למקרא , העדיפו חוקרים שעמדותיהם הן 'אנטיולהאוזיאניות , ' ואחר כך התלבטו בשאלה איך ליצור איזון בין מחקר ביקורתי למחקר מסורתי . בשנת 1927 הוזמן דוקטור פליקס פרלס , רב בקניגסברג ופרופסור לעברית ולארמית באוניברסיטה שם , להורות באוניברסיטה . בהרצאת פתיחה פרוגרמטית שנשא , ושמה "מה לנו מדע המקרא , " לא התעלם פרלס מכך שרבים רואים בביקורת המקרא מלחמה ביהדות , אבל דווקא משום כך , הוא טען , יש צורך במדע מקרא עברי וחסרונו הוא "חרפה גדולה . " החוקרים היהודיים צריכים " להשתתף במלאכת מדע המקרא , " כלומר לעסוק בפילולוגיה היסטורית , ו"להחזיר את המקרא לעמנו , " בין היתר משום שברשותם הכלים החיוניים לצורך זה – ובראשם ידיעה מכלי ראשון של הפרשנות המסורתית . ואולם פרלס לא הבהיר מהי עמדתו בנוגע לשיטות השונות של ביקורת המקרא , ובכל מקרה , הוא לימד באוניברסיטה העברית רק שנה אחת . שני המורים הראשונים שלימדו תנ"ך באוניברסיטה היו הרב משה צבי סגל משנת , 1926 ונפתלי הרץ טור–סיני ( טורטשינר ) משנת . 1933 שניהם דחו , מטעמים שונים , את השערת המקורות , ויצאו להוכיח שסדר הכתובים במקרא הוא הסדר המקורי . בשנת 1939 התמנה הרב פרופסור משה דוד קאסוטו שבא מאיטליה ( ששם פרסם בשנת 1934 ספר נגד הניתוח של ספר בראשית לפי השערת המקורות . ( לדעת קאסוטו , "שינוי הסגנון [ בספרי המקרא ] תלוי בשינוי התוכן , ולא בשינוי המקורות . " לכן החומש הוא יצירה אחדותית והרמוניסטית , ולא מעשה הרכבה של מקורות שונים , והשכבות הן מסורות עתיקות , ולא מקורות . בכל מקרה , גם לדעת קאסוטו נבנו חמשת חומשי תורה מרבדים ( מסורות ) שונות – ולא ממקורות שונים – אף כי גיבושם ליחידה אחת נעשה על ידי עריכה מאחדת המעוגנת בהשקפת עולם אחת ויחידה . מכל מקום , קאסוטו לא עמד על המקור האלוהי של החלק ההיסטוריספרותי של החומש , אלא גרס ש"סיפורי התורה מי [ ו ] סדים על עובדות היסטוריות ועל מסורות שהיו נפוצות בעם בשעת כתיבתה . " את הביקורת המונומנטלית על שיטת ולהאוזן כתב יחזקאל קויפמן , שהחל ללמד באוניברסיטה העברית בשנת , 1949 אחרי שפרסם חלק ממחקרו המונומנטלי תולדות האמונה הישראלית .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help