sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:149

היסוד ההיסטורי , היסוד החוקי והיסוד האמוני – וסידר את ספרי המקרא לפי התפתחותם ההיסטורית המשוערת . וכך כתב מוסינזון : "החסרון היותר גדול של לימוד התנ"כ המקובל אצלנו מפי המסורת הוא , כי אין פרספקטיבה ההיסטורית נשמרת בו כלל [ ... ] נביא את התנ"כ אל בית הספר בצורתו האמיתית – בתור ראי התפתחות של עם שלם . " תומכיו של מוסינזון הוסיפו שכוונתם "להפשיט את הקדושה מעל ספרי הביבליאה שלנו , שלא תהא זו מעוטפת בעיני תלמידנו באיזה מעטה קודש אלא יהא דינה כספרות של חול ממש בכל פרטיה " [ ... ] אחד העם , שנקרא לפשר במחלוקת , ייצג עמדה חילונית שמרנית , אבל בד בבד חשף את המתח הפנימי המובנה בה . אחד העם סבר , מצד אחד , שעקרון ההתפתחות והשינוי חל גם על האמונה המקראית , אבל , מצד אחר , סבר שמקבלת העיקרון הזה נשקפת סכנה ו"שיטת ההוראה והלימוד בבית הספר העברי הלאומי צריכה להתבסס על התנ"ך כמות שהוא [ ... ] כמו שהונח עוד לפני יותר מאלפיים שנה בעמקי חיינו הלאומיים ושימש להם יסוד בכל הדורות , " ולפיכך אין להסכים לפירוקו ליחידות ולסדר שונה של הספרים . לכן , לדעתו , ההשקפה הלאומית צריכה להגן על המסורת שהתקדשה "ולו מן השפה ולחוץ . " במילים אחרות , באופן עקרוני , אחד העם לא האמין ב'תורה מסיני , ' או בכך שלתורה היה מחבר אחד , אבל בהקשר החינוכי הוא סבר שביקורת המקרא הגבוהה היא "שעשוע מדעי , " שיש להניחו לפרופסורים שמלאכתם בכך , אבל "אין לו מקום בבית ספר עברי הרוצה לעשות את התנ"ך ליסוד החינוך הלאומי . " אין להסכים , פסק אחד העם , "שביקורת המקרא תמשול בהוראת המקרא בבתי הספר העבריים . " במאמרו העקרוני "משה" ( 1912 ) ניסה אחד העם להתגבר על הספק שהוטל במהימנות המסורת ההיסטורית המקראית בעזרת הבחנה בין אמת ארכיאולוגית לאמת היסטורית . לפי זה , מה שקובע ומה שחשוב אינו ההיסטוריה כפי שהיתה , אלא ההיסטוריה כפי שעוצבה על ידי העם , הופנמה בהכרתו ועיצבה את עולמו . כלומר , האופן שבו עיצב עם ישראל את עולם ערכיו הייחודי ואת תפיסת ההיסטוריה הייחודית שלו משקף את ייחודו של העם היוצר אותם – ושל העם הנוצר על ידיהם . חלק ממהפכת התנ"ך היה לימוד התנ"ך במערכת החינוך העברי כמקצוע ראשי , ולא בגישה דתית מחייבת . בגימנסיה "הרצליה" פרץ ויכוח סביב המורה לתנ"ך בן-ציון מוסינזון ( במרכז התמונה משנת 1910 עם חברי הנהלת הגימנסיה ) שהנהיג את הוראת התנ"ך לפי שיטת ביקורת המקרא בגרסת ולהאוזן

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help