sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:148

שאלה נוספת שעלתה על סדר היום במחצית השנייה של המאה ה – 19– ובעיקר בשנים הראשונות של המאה ה – 20– היתה שאלת המקוריות של הקוסמולוגיה של ספר בראשית ושל החוק המקראי . התגליות הארכיאולוגיות במצרים , ובעיקר במסופוטמיה , העלו מהאדמה תעודות ספרותיות והיסטוריות , שחשפו קווי דמיון בינן לבין המקרא . התעודות האלה שימשו , מצד אחד , להוכחת המהימנות ההיסטורית של העדות המקראית , אבל , מהצד האחר , העלו את ההשערה שמחברי החומש שאלו יסודות שונים מהתרבות המסופוטמית . תגובה אחת היתה לדחות על הסף את הטענה הזאת , ואחרת היתה לטעון , שאף אם המחבר המקראי נטל יסודות אלה או אחרים מהתרבות הסובבת , הוא עיבד ועיצב אותם ברוח אמונת הייחוד . חשוב לשים לב שבטענה כזאת היתה מופנמת ההנחה שמדובר במחבר אנושי – ולא בחיבור שהוא תוצר של התגלות . הוויכוח על מחקר המקרא בארץ–ישראל שתי סיבות עיקריות גרמו להשתהות הופעתו של מחקר מקרא יהודי : א . האי–רצון לפגוע במסורת הדורות על ידי אימוץ תיאוריה שאינה אלא היפותזה ; ב . החשש מפני האופי הדסטרוקטיבי של ביקורת המקרא הגבוהה . שתי הסיבות האלה גרמו – כפי שכתבו סולובייצ'יק ורובשוב בשנת – 1925 ש"את רוב ברכתם העניקו אפוא בוני המחקר ההיסטורי בישראל לתקופות המאוחרות ובדברי ימי המקרא כאילו לא רצו לנגוע . " הופעת מחקר מקרא יהודי מודרני היתה אפוא חלק ממהפכת התנ"ך ואחד מהגילויים של המודרניזציה האינטלקטואלית היהודית בעת החדשה . התהליך הזה היה תוצאה מובהקת של תגובה על אתגר מבחוץ . להלכה צריך היה לצפות שהיחס לביקורת המקרא מצד חוקרים ואנשי עט לאומיים ו'חופשיים' יהיה משוחרר מאפולוגטיקה ומן החשש מפני הפגיעה בקדושת התנ"ך . ואכן , מחקר המקרא בארץ–ישראל השתחרר מהאפולוגטיקה . את החברה היהודית החדשה בארץ–ישראל , החילונית רובה , העסיקו שאלות הקשורות בעקרון ההתגלות , או בזהות מחבר התורה , הרבה פחות מאשר את האורתודוקסיה והרפורמה בגרמניה . למרות זאת גם בארץ–ישראל נתפסה השערת המקורות תקופה ארוכה כשיטה הרסנית מנקודת מבטה של התודעה הלאומית והיא זכתה לביקורת חריפה . אחד העם תיאר אותה "מגדל פורח באוויר" וטען שאין שום צורך שהמורה העברי לתנ"ך יחקה את "חכמי הגויים ; " ביאליק תיאר אותה "ביקורת מופקרת ; " דוד בן–גוריון פסק כי "העדות התנ"כית על המאורעות ההיסטוריים בעבר הלא–רחוק שקדם לכתיבה נאמנה עלינו יותר מהסברות של מתפלפלים גרמנים ואחרים . " ברומן שירה ( 1971 ) לועג ש"י עגנון לשיטת השערת המקורות ומתאר אותה " מספקת למתעסקים בה פנטסיה , וכיוון שאינם יודעים לכתוב רומנים הם משערים השערות הנוחות לשיטתם ובאים אחרים ובונים עליהם בניינים של תהו . " ההיסטוריון וחוקר הספרות יוסף קלוזנר , אף שהחזיק בדעה רדיקלית על התפתחות האמונה הישראלית , דחה את טענת השערת המקורות שחמשת חומשי תורה הם חיבור של מקורות וקטעים שונים , משום שלדעתו , " אפילו עורך אמון לא היה יכול לאחות את כל המקורות והקטעים ליצירה שלמה ואחדותית כל כך . " מהביקורת הזאת עשוי להתקבל רושם מוטעה שהדוברים הנזכרים לעיל , והשותפים לדעתם , דחו על הסף את הנחות היסוד של ביקורת המקרא . אך למעשה , השקפת העולם הלאומית החופשית , ורוב ספרות המחקר העברית שעסקה בנושא הזה , קיבלו את הנחת היסוד שהחומש הוא יצירה אנושית והוא בנוי משכבות ( מקורות ) שונות , ומבטא השקפות שונות . הם גם סברו שהדרך להפוך את התנ"ך לספר היסוד של השקפה לאומית חופשית אינה לקרוא אותו כספר דתי ( תיאולוגי , ( העומד מעל לכל ביקורת , וגם אינה לקבל את תפיסת העולם התיאו–היסטורית של המקרא . הדרך הנכונה היא לראות בו יצירה ספרותית נשגבה , היסטוריה של עם ישראל ; ספר המגלם את הרוח של עם ישראל ואת ערכי היסוד הנצחיים שלה . במילים אחרות , הנושא החשוב והקובע בעיניהם לא היה שחזור תהליך הכתיבה והעריכה וקביעת הזמן שבו נכתבו ספרי התנ"ך , אלא חשיפת האופי האחיד של השקפת העולם ושל הערכים הנצחיים והעל–זמניים שבהם ; ערכים שעליהם להיות חלק בלתי נפרד מעולמו של היהודי הלא מאמין . שאלה חשובה נוספת שעלתה על הפרק היתה הערעור על המהימנות של המקרא כעדות היסטורית . שתי דרכי תגובה הופיעו . הראשונה , כפי שהציע חוקר המקרא מ' סולובייצ'יק ( מנחם מנדל סוליאלי ) בחוברת "ראשי–פרקים במדעי המקרא" ( אודסה , , ( 1914 היתה להבחין בין התנ"ך כחיבור היסטורי ובין התנ"ך כהשקפה היסטורית , כלומר , לראות בו חיבור המשקף את התודעה ההיסטורית ואת תמונת העבר – וההווה – של זמן כתיבתו . הדרך האחרת היתה לנסות להוכיח את מהימנותו של המקרא כתעודה היסטורית . קביעת לימוד התנ"ך כמקצוע ראשי במערכת החינוך העברי היתה גם היא חלק ממהפכת התנ"ך , ולכן נעשתה השאלה , אם קבלת השערת המקורות בנוגע להתהוות המקרא פירושה פגיעה במעמדו כהיסטוריה לאומית וכספרות לאומית , לאירוע בפולמוס על הוראת התנ"ך בגימנסיה הרצליה בתלאביב בשנת . 1912 הוויכוח הזה פרץ בגלל הטענה שהמורה לתנ"ך , בן–ציון מוסינזון , הנהיג בגימנסיה את הוראת התנ"ך לפי שיטת ולהאוזן : הפריד בין היסודות השונים של התנ"ך –

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help