sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:147

שהוא בשביל המאמין . בכל מקרה , הוא לא מצא במקרא "שום דבר המתנגד , לפי הכרתי , לשכל . לפיכך יכול אני בלב נכון לסמוך על הנאמנות ההיסטורית , שאנו מייחסים לכתבים האלה פה אחד . " גם בדורות שאחרי מנדלסון נתפסה , בדרך כלל , ביקורת המקרא , ובעיקר השערת המקורות , לכפירה מדעית המביאה ל"פריקת עול והתכחשות לעיקרי האמונה החשובים ביותר" ול'חילול השם . ' גם רוב בעלי ההשקפה הליברלית והרפורמיסטית נרתעו מפני היסטוריזציה של המקרא המגיעה עד התורה , והמעטים בין הרבנים בעלי ההשכלה האקדמית ( הרבינר דוקטורים ) בגרמניה , שהעזו לקבל במחצית הראשונה של המאה ה19– את מסקנות השערת המקורות , נזהרו , בדרך כלל , שלא לתת פומבי לדעתם מחשש שייפסלו לכהן ברבנות ( שדרשה את אישור השלטונות . ( הזהירות הזאת הושפעה מאקלים הריאקציה בגרמניה שאחרי המלחמות הנפוליוניות , אבל היא נמשכה , במידה רבה , גם באקלים הליברלי בגרמניה , שהחל בסוף שנות ה50– של המאה ה , 19– בעיקר בגלל העכבות הפנימיות שהיו לא לקבל את המקור האלוהי של התורה . התקבלות השערת המקורות כפרדיגמה שלטת , שהגיעה , כאמור , גם לידיעת הציבור היהודי המשכיל והמשכיל–למחצה , במערב אירופה ובמזרחה משנות ה80– של המאה ה19– ואילך , הגבירה את הצורך להיענות לאתגר . מאז ואילך החלו רבנים בעלי השכלה אקדמית ומלומדים לכתוב מאמרים , מחקרים וספרי מבוא למקרא , שהתמודדו עם השערת המקורות . רובם נשארו נאמנים לעקרון ההתגלות , אך לא לעיקרון של אחדות התורה ולעיקרון של כתיבתה ביד משה , וכך החלו את תהליך החילון של המקרא . היו בהם : ההיסטוריון איזק ( יצחק מרדכי ) יוסט , שקיבל את ההיסטורי 3 ת של מעמד הר סיני וקדמות המונותיאיזם , אבל ראה בתנ"ך אוסף של תעודות , שעריכתן נמשכה כחמש מאות שנים , ויש בהן "סתירות משונות ובולטות ; " יום–טוב ליפמן צונץ , מאבות חוכמת ישראל , שהאמין בקדמות התורה , אבל סבר שהספרים המרכיבים אותה קובצו דורות מעטים אחרי זמנו של נחמיה ליצירה בעלת אופי אחדותי " ) קול אחד ויחיד בוקע ועולה ממשה עד מלאכי ;( " אבי תנועת הרפורמה , הרב אברהם גייגר ( ר' מדור ההגות היהודית המודרנית , ( טען אמנם נגד "תלי התלים" של " התיאוריות המוזרות" על אודות התהוות התורה , אבל הכפיף אותה לביקורת היסטורית , קרא להבין את החשיבות של 'מדע מקרא יהודי , ' וסבר שסיפורי החומש שייכים לעולם האגדה ואדם רציונלי לא יכול להאמין בהם . גייגר כתב כי התעמקות ביקורתית בטקסט המקראי תאפשר להבין את שלבי התפתחותו של המונותיאיזם האתי . את ההתגלות הוא זיהה עם דת התבונה הטבעית , שהיא מורשת היהדות לעולם . ההיסטוריזציה אפשרה לגייגר להפריד בין גרעין לקליפה ביהדות בכלל , ובחוקה המקראית בפרט ; הרב הליברלי וחוקר המקרא בנו יעקב סבר כי התורה נכתבה על פי מסורות קודמות , אבל מוטבע בה חותמה של רוח אחת – רוחו של משה . חמשת חומשי תורה קדושים ומקודשים לא בזכות מחברם , אלא בשל תוכנם . העניין העיקרי של תנועת הרפורמה בגרמניה ובארצות הברית היה להפריד בין החוק ( התורה ) ובין הרוח , כלומר , המוסר ( המוסר הנבואי , ( וזאת כדי לבסס את טענתה שהיהדות המקורית היא דת הנושאת אידיאלים מוסריים ויש לה שליחות אוניברסלית . תנועת הרפורמה קיבלה את העיקרון שהמקרא יכול להיות נושא למחקר מדעי חופשי ואת ההיסטוריזציה שלו , כדי להצדיק את ההיסטוריזציה של הדת וההלכה . אבל , עם זה , היא סברה שלהשערת המקורות יש , בהקשר הגרמני בעיקר , מניעים תיאולוגיים ואידיאולוגיים המכוונים לפגוע באידיאלים של היהדות ובמסר הרוחני של המקרא . המודרניזציה של הניאו–אורתודוקסיה בגרמניה באה לידי ביטוי בהגנה על המקרא על ידי שימוש בתבונה , כלומר , בכלים המובהקים של ביקורת המקרא ה'דסטרוקטיבית , ' מתוך אמונה שאפשר לבסס באופן מדעי את האמונה בקדושת החומש , באחדותו ובקדמותו . היו משכילים רדיקליים , בפריפריה הגרמנית במרכז אירופה שפעלו מחוץ לתחומה של הריאקציה הפרוטסטנטית השמרנית , אשר קיבלו כבר במחצית הראשונה של המאה ה19– את עיקרי ביקורת המקרא הגבוהה – ונתקלו בתגובה עוינת מאוד . בולט בהם המשכיל איש ברודי ( גליציה ) יהושע ( אוסיאס ) השל שור . בעיתונו החלוץ כתב שור שיש צורך דחוף בביקורת מקרא יהודית כדי להתגבר על "הדעות המשובשות" של ביקורת המקרא הנוצרית . שור סבר כי התורה נאספה ונסדרה לאחר ספרי הנביאים , כי בספר בראשית משוקעים מוטיבים מיתולוגיים השייכים למסורת מיתולוגית שמית משותפת קדומה , הוא הטיל ספק בקדמות התורה ובדבר כתיבתה על ידי משה , אבל גם הוא סבר כי לא זמן הכתיבה חשוב , אלא התוכן : " באמת האותיות והדברים הם כפגרים ורק הרוח , רוח אלוהים מרחפת על פני כתבי הקודש . " סיבה נוספת להתנגדות לביקורת המקרא הרדיקלית היתה שהיא נתפסה כחלק מהמגמות האנטי–יהודיות בחברה הגרמנית – אם לא בשל כוונותיה , הרי בשל מסקנותיה . השערת המקורות תוארה בספרות בת הזמן שיטה "הקורעת את ספרי החומש לגזרים ולחתיכות , " הופכת את תולדות הספרות המקראית לכאוס ממש ומסכנת את היהדות ; "שנאה לישראל בטלית מדעית ; " ביקורת "עוקרת , שנולדה מרוח משטמה וקנאה , " "פטפטנות אפיקורסית וניהיליסטית , " וכן דעה " ונדליסטית שהשתלטה על מקדש היהדות" שכל כוונתה "להרוס את קדושת כתבי הקודש ואת סמכותם . "

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help