sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:146

יחד עם הביקורת הגבוהה , והוויכוח בשאלה האם כל מקור ערך את החיבור שלפניו , או שחיבור המקורות נעשה בידי עורך מאוחר , הופיעו היפותזות נוספות , ואלה שתיים מהן : א . שיטת חקר הצורות , או הסוגות הספרותיות , הנקשרת בעיקר לשמו של החוקר הגרמני הרמן גונקל , והעוסקת בחשיפת התכונות הטיפוסיות של המרקם הספרותי ושל מקומן במציאות החברתית–התרבותית ; ב . שיטת תולדות המסורות , הסבורה שהתנ"ך חובר על פי מסורות שבעל פה ( אך גם על פי מסורות מאוחרות יותר בכתב , ( שהיו היסוד לטקסט המגובש . המשותף להן , ועוד לשיטות אחרות , שיקצר המצע מלפרט אותן , היה בתפיסה שהטקסט המקראי נוצר בתהליך של התהוות והתגבשות במהלך הדורות , והוא יצירה אנושית המשקפת דעות שונות , דפוסים שונים של חוק ופולחן , וסוגות ספרותיות שונות , שהיו להן פונקציות שונות . לפי חלק מהפרדיגמות החלופיות ספרי המקרא נוצרו בתהליך מורכב של צירוף של יחידות ספרותיות . בכל מקרה , כל טענה שספרי החומש מורכבים מהרבה מסורות ויחידות ספרותיות היא ממילא טענה נגד המקור האלוהי שלו , או כתיבתו בידי אדם אחד . יהודים ואתגר ביקורת המקרא ביקורת המקרא המודרנית הופיעה בסמוך לתחילתה של מהפכת התנ"ך בחברה היהודית המודרנית , והיא התקבלה , בדרך כלל , בהתנגדות , גם בקרב מי שקיבלו באופן עקרוני את ההשקפה שהתנ"ך הוא יצירה אנושית , הפתוחה לפרשנות של כל אדם , ושהוא תוצר של נסיבות היסטוריות ספציפיות . עדות אחת לזעזוע הנפשי שעבר גם על משכילים רדיקלים מהיכרות עם השערת המקורות היא עדותו של משה ליב ליליינבלום באוטוביוגרפיה שלו חטאת נעורים . ( 1872-1871 ) אחרי שלמד לדעת "שהתורה בתחילתה היתה מגילות–מגילות , ולא נתפרסמה כלל בין העם , שלפיכך אי–אפשר לנו לדעת את צורתה הראשונה , שהיתה לה קודם שכתבוה הכוהנים מחדש בימי–יאשיהו , " ושספרי החומש כוללים גם סיפורי אגדות , ולכן : " כן הוא , נכונה ההשערה ההיא . ומה . " ... ? בעקבות הגילוי המרעיש הזה : "האלוהים , הרועה אותי מעודי , היה לי כאלוהי שפינוזה ... מצאתי עצמי בודד ונעזב בעולם–החיים ... עשיתי הצעד האחרון בעיון ויפג לבי , ויתרוקן מוחי , ונפשי נבהלה מאוד " ... ! חוויה כזאת עברה על הרבה משכילים . חשוב אפוא לברר למה היו רבים שקיבלו את חילון הטקסט המקראי ואת הטענה שהוא תוצר של התפתחות היסטורית , אבל דחו את הפרדיגמה של השערת המקורות , או שהציעו לה פרדיגמה חלופית , שקיבלה בעצם את הנחת היסוד שלה . מדוע נתפסה דווקא השערת המקורות כפוגעת במעמד ובערך של התנ"ך כספר מכונן וכנכס תרבותי ולאומי ראשון במעלה ? אמנם יהודים החלו לעסוק במדע המקרא רק בשנים מאוחרות , לא מעט בשל הדימוי שלו כמדע נוצרי , אך גם בשל הטענות הכופרות שלו המכוונות נגד כתבי הקודש . אמנם כבר מתחילת המאה ה19– התנהל שיח גלוי וסמוי בין הוגי דעות ולמדנים יהודיים לבין פילוסופיית הדת והתובנות שלה בכל הנוגע להתפתחות הדת היהודית ולמהות היהדות . ואולם בדרך כלל עסק השיח הזה ביהדות של תקופת הבית השני , בשל הרתיעה לעסוק בדת המקרא . במהלך המאה התברר שלביקורת המקרא המודרנית , שתוארה "בניין מפואר ומהודר , " יש השפעה רבה גם על ציבור יהודי משכיל , ומשכיל למחצה – והיא מעודדת התפקרות , ולכן צריך להתמודד עם השיטה ועם מסקנותיה . האופי המודרני של ההתמודדות הזאת בא לידי ביטוי לא רק בקבלת עקרונות ביקורת המקרא המודרנית , אלא גם בניסיונות להפריך את השערת המקורות בכליה שלה ( בעיקר הפילולוגיה ההיסטורית והארכיאולוגיה ) ולהציע הסבר חלופי לדרך שבה חוברו חמשת חומשי תורה . הדרכים השונות שבהן נענו יהודים לאתגר של השערת המקורות – והפרדיגמות החלופיות שהציעו – היו בעת ובעונה אחת גם חלק מהאפולוגטיקה היהודית המודרנית , גם חלק מתהליכי המודרניזציה והחילון של התרבות היהודית בעת החדשה וגם חלק מהמחלוקת הפנים יהודית . התוצאה היתה זאת : בזמן שהניאו–אורתודוקסיה טענה שהרפורמה היא פרוטסטנטיות יהודית , כי ראתה במוסר – ולא בחוק – את המהות היהודית , הרפורמה האשימה את הניאו–אורתודוקסיה שהיא עברה תהליך של פרוטסטנטיזציה , משום שהיא רואה במקרא כולו , ולא רק בתורה , "דברי אלהים חיים . " גם התנועה הלאומית הואשמה בפרוטסטנטיזציה של היהדות בכך שהפכה את התנ"ך לספר המכונן שלה 3 ויתרה על תורה ומצוות . ואולם ההבדל המכריע בינה ובין הנצרות היה שהיא תפסה את התנ"ך כספר לאומי המשמש יסוד לתחייה טריטוריאלית , לאומית ומדינית של עם ישראל בארצו . התגובה היהודית על דחיית האמונה בהתגלות , ועל התפיסה שלא משה כתב את החומש וכי הוא מורכב ממקורות שונים , ובני זמנים שונים – שתי טענות שאינן זהות מעיקרן – התחילה כבר בשלהי המאה ה . 18– משה מנדלסון התנגד להיסטוריזציה של התורה ולביקורת ההיסטורית עליה כפי שנעשו במסגרת ביקורת המקרא של זמנו והגדיר אותה " חוצפה . " מנדלסון היה מוכן להכיר רק בכך שיש היסטוריה בתורה , אבל לא שיש לתורה היסטוריה . דעתו היתה שהתורה נמסרה ככתבה וכלשונה למשה , והוא אשר העלה אותה נאמנה על הכתב . כמו כן הוא סבר שלראיות היסטוריות אין כל ערך

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help