sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:145

ב . ביקורת היסטורית . עניינה של זו במקרא כתעודה היסטורית לתולדות עם ישראל בתקופת המקרא . היא בוחנת את המהימנות של עדות המקרא כמקור היסטורי , בין היתר גם לאור עדויות חוץ–מקראיות . בצורתה הרדיקלית , ראתה הביקורת הזאת בחלק מהתעודות ההיסטוריות המקראיות מסורות , אגדות , מיתולוגיה , ואפילו 'המצאה' לצרכים לאומיים ופוליטיים . ההשפעה הרבה של ביקורת המקרא על שני אגפיה נבעה מכך שהיא הציעה ניתוח פילולוגי–היסטורי מדעי של הטקסט המקראי , והשוואה אמפירית שלו לתעודות היסטוריות קדומות . ביקורת המקרא הזאת הולידה במהלך כשתי המאות האחרונות לא מעט פרדיגמות , שכל אחת מהן הציעה שחזור משלה ליצירת ספרי החומש מהמקורות השונים , לעריכת ספרי המקרא מיחידות ספרותיות שונות , ולזיהוי של מחבריו / עורכיו וזמנם . כמו כן הצמיחה הצעות שונות לשחזור ההיסטוריה של תקופת המקרא . בהקשר הזה חשוב להבחין בין השחזור שהציעה להתפתחות הדת ובין השחזור שהציעה להתפתחות ההיסטורית . וחשוב גם לזכור כי במקרא עצמו אין טענה שמשה כתב גם את הסיפור ההיסטורי בחמשת חומשי תורה , אלא רק את החוקים והמצוות . המסורת שמשה כתב את חמשת הספרים ( בראשית-דברים ) היא מאוחרת . בשיח הציבורי הכללי והיהודי על ביקורת המקרא נוצר מאז אמצע המאה ה19– בערך זיהוי כמעט מוחלט בין השערת המקורות ובין מחקר המקרא וביקורת המקרא . גם אחרי שהשערת המקורות נהפכה לכאורה לאופנה חולפת , וגם אחרי שבמחקר המקרא הועלו דברים המערערים לכאורה את מסקנותיה והוצעו לה פרדיגמות חלופיות שונות , יש הממשיכים לתפוס בעיקר אותה ככפירה מסוכנת מכל שאר התיאוריות , אשר מטרתה המוצהרת היא להרוס את התנ"ך באמצעות דקונסטרוקציה רדיקלית שלו . הפרדיגמה של השערת המקורות זכתה משנות ה70– של המאה ה19– ועד שנות ה20– של המאה ה20– לפופולריות רבה , ואף נהפכה לאורתודוקסיה מחקרית . בחברה האירופית נוצרו שני מחנות : השמרנים ומצדדי הביקורת . הראשונים – נוצרים ויהודים כאחד – תפסו את ביקורת המקרא ככפירה הרסנית , המדברת בשם המדע החופשי , ולא בשם הדת , התיאולוגיה או הכנסייה . למבשרה של השערת המקורות , הפרדיגמה החשובה של ביקורת המקרא , נחשב ספרו של הרופא הצרפתי ז'אן אסטרוק משנת . 1753 אסטרוק טען כי חמשת חומשי תורה מורכבים משני מקורות – האלוהיסטי והיהוויסטי – והם היו בידי משה בעת כתיבתם . מאז , ועד המחצית הראשונה של המאה ה , 19– הלכה השיטה והשתכללה על ידי מלומדים רבים , בעיקר ברבע האחרון של המאה ה . 19– שיטת השערת המקורות נתפסה כמאורע מהפכני בהיסטוריה האינטלקטואלית של אירופה הנוצרית ונקשרה בעיקר בשמם של ק"ה גרף ושל יוליוס ולהאוזן והיא נקראת שיטת גרף–ולהאוזן . ולהאוזן שכלל בספריו Proloegomena zur GeschichteIsraels ( אקדמות לדברי ימי ישראל ) ו Die Composition des Hexateuchs– ( הקומפוזיציה של ההכסטאוך , החומש וספר יהושע ) את הפרדיגמה על בסיס ההישגים של קודמיו . השערת המקורות חילקה את ספרי החומש לארבע שכבות ( מקורות ) שונות , שנכתבו , לשיטתה , בזמנים שונים , והן מייצגות השקפות עולם תיאולוגיות ותיאו–היסטוריות שונות , ומכאן גם שלבים שונים בהתפתחות האמונה , החוק והפולחן . לפי התיאוריה הזאת , ארבע השכבות היו אלה : שני מקורות מוקדמים – מקור J ( היהוויסטי ) ומקור E ( האלוהיסטי , ( שנקבעו בעיקר לפי השימוש שעשו בשם יהוה , או אלוהים , מקור D ( המשנה–תורתי ; דויטרונומיסטי , ( מחבר ספר דברים , והמקור הכוהני P – ( קיצור של , Priestly Code תורת כוהנים , ( שהוא המאוחר ביותר , ונכתב אחרי החורבן , והיה הבסיס לתפיסה הפרושית והרבנית . כל המקורות האלה אוחדו יחד על ידי עורך , או עורכים , אבל העריכה לא הרחיקה את האופי המיוחד של כל אחד מהם . חשוב לציין שוולהאוזן לא הציע את החלוקה למקורות רק לפי שמות האלוהות , אלא גם לפי אלמנטים מרכזיים אחרים : מקום הפולחן , תורת הקורבנות , לוח השנה והחגים , מעמד הכוהנים והלוויים . לפי הפרדיגמה שהציע , קדמה הנבואה לתורה , והרובד העממי ( שתי השכבות הראשונות , ( שהיה ביטוי של הדת הטבעית ( הספונטנית , ( קדם בהרבה לרובד המאוחר , הכוהני–המקדשי . הדת הטבעית , שממנה התפתח המונותיאיזם המוסרי של הנבואה , נהפכה אחרי שיבת ציון , בתהליך רגרסיבי , לדת כוהנים תיאוקרטית . השערת המקורות גם קבעה שהיה מרחק רב של זמן בין המחבר המקראי ובין האירוע שעליו הוא מספר , ולכן חמשת חומשי תורה – ובמידה רבה גם הספרים ההיסטוריים – אינם עדות אותנטית ומהימנה , אלא הם משקפים תמונות עבר והשקפה תיאו–היסטורית . טענה חשובה אחרת , שהופיעה כבר בספרו של דה וטה משנת , 1813 היתה ההבחנה בין היהדות של עם ישראל המקראי ( Hebraismus ) לבין יהדות העם היהודי אחרי שיבת ציון . להבחנה הזאת בין התקופה שבה היה עם ישראל עם לאומי ובין התקופה שבה נעשה עדה ששולטים בה כוהנים ( תיאוקרטיה ) היתה , כמדומה , השפעה על תפיסת העבר של התנועה הלאומית , וגם על הבחירה בשם עברי ( ו'עבריות ( ' לתוארו של היישוב היהודי החדש בארץ–ישראל ולכינויה של התרבות היהודית החדשה , שכן גם היא ראתה בתקופת המקרא את התקופה האותנטית של העם החי בארצו .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help