sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:144

לחקור את המקרא ולהבינו באמצעות המדעים הרלוונטיים השונים – בלשנות , אטימולוגיה , היסטוריה , ארכיאולוגיה , חקר הצורות הספרותית ועוד – מתוך חופש מוחלט וללא משוא פנים . ההשקפה הזאת דחתה את עיקר האמונה שהתורה כולה ניתנה בהתגלות ונכתבה ביד משה . סימון סבר שאפשר להכיר במקרא כמסמך המגלם התגלות אלוהית , אבל ההתגלות הזאת מסופרת בו על ידי בני אדם ; לפיכך , הבנת הטקסט ופרשנותו כפופות למחקר לפי מתודות מדעיות . לדעתו , חמשת חומשי תורה , ובעיקר ספר בראשית , נכתבו בידי שני סופרים שונים , ואילו הספרים יהושע ומלכים נכתבו על פי רשימות של סופרים בזמן מאוחר , אבל הם נכתבו ב"רוח הקודש . " תפקיד מכונן בתהליך חילונו של המקרא היה גם לעמנואל קאנט , שזיהה בחיבורו הדת בגבולות התבונה לבדה את דת התבונה עם התודעה המוסרית בלבד , שאותה הגדיר "אלוהית" וסילק ממנה כל דוגמה עיונית . לפי קאנט , כל דת וכל אמונה הם מעשי ידי אדם , העוברים התפתחות היסטורית . לכן , לשיטתו , ציוויי התורה שבכתב הם תלויי זמן ומקום ואינם תקפים לנצח . במקרא ראה קאנט יצירה אנושית , שהציבור מאמין באלוהיותה . לכן דרש קאנט להשתמש בכתוב כבסיס לפירוש מוסרי ואלגורי לשם החינוך המוסרי של האנושות . ההשקפה הזאת השפיעה על הפרוטסטנטיות הליברלית , ודרכה – על תנועת הרפורמה היהודית בגרמניה . היו רבנים רפורמיים רדיקליים שטענו כי דבר האלוהים נמצא רק בתנ"ך ומה שאינו בתנ"ך אינו דבר אלוהים . המקרא קדוש לא משום שהוא פרי השראה ( אלוהית , ( אלא משום שהוא נותן השראה . אלה העמידו את אלוהיות המקרא על הרוח המוסרית הגלומה בו . לכן לא ייחסה תנועת הרפורמה חשיבות לשאלת זהותו של המחבר ויכלה לחיות בשלום עם ביקורת מדעית – גם רדיקלית – של הטקסט המקראי ושל מהימנותו כתעודה היסטורית . תפיסת היהדות לא כדת חוק , שנבעה מן הביקורת המשכילית הרדיקלית והרפורמית על 'האות המתה' של החוק , ולעומת זאת , הצגת המונותיאיזם האתי הנבואי כמגלם את מהות היהדות – זו היתה מהפכה–רבתי בתפיסת העולם היהודית . סימון , שפינוזה ואחרים לא הציעו רקונסטרוקציה של הטקסט המקראי . את זה עשה מדע המקרא המודרני המכונה ביקורת המקרא , שכן , עיסוקו בתולדות הטקסט המקראי . מראשיתה היו לביקורת המקרא הזאת שני ענפים : א . ביקורת הטקסט , המחולקת לביקורת הנוסח ( ביקורת נמוכה , ( העוסקת בגלגולים השונים של הטקסט המקראי ובתיקונו , ולביקורת ספרותית ( ביקורת גבוהה , ( העוסקת במבנה הטקסט , זמן חיבורו ועריכתו , המקורות ששימשו את המחברים / העורכים , הרקע ההיסטורי–התרבותי של היצירה ועוד . לפי תפיסתה של הביקורת הגבוהה , התנ"ך – וחמשת חומשי תורה בתוכו – הוא יצירה שהיא פרי "קומפוזיציה" ויש לקרוא את התנ"ך מנקודת מוצא היסטוריסטית והתפתחותית ; לא כיצירה אחדותית , אלא כיחידות ספרותיות וכאסופת ספרים , בני זמנים שונים , שתוכנם תלוי בנסיבות הזמן שבו נוצרו , ולכן הם משקפים את ההתפתחויות והתמורות שהתרחשו בהשקפת העולם , באמונה , בפולחן ובחוק של עם ישראל בתקופת המקרא . במילים אחרות , לביקורת הגבוהה היו השלכות מרחיקות לכת על ההיסטוריזציה של הדת – החוק , האמונה והפולחן – משום שהיא טענה לחשוף הן התפתחות ברצף הזמן והן ריבוי של דעות באותו זמן עצמו . מטרת הביקורת הגבוהה היתה לנסות לשחזר את שלבי ההתפתחות של הספרות המקראית מתוך שימוש בניתוח פילולוגי–היסטורי של הטקסט ( הדוקומנטים , ( כדי לחשוף את המקורות , השכבות והרבדים השונים שלו ולנסות לתאר את שלבי הכתיבה והעריכה שלו על ידי חוגים שונים ולפי השקפות שונות . בקצרה , הביקורת הגבוהה דנה בשאלה : איך נהיה [ התהווה ] התנ"ך , ולא איך זכה למעמדו במשך הדורות . דף הפתיחה ל"מאמר תיאולוגי-מדיני" של ברוך שפינוזה . לשיטתו , אין לתורה מקור אלוהי והיא פרי גורמים שכולם טבעיים , מן העולם הזה . חוקי התורה הם חוקי האדם וחוקי האלוהים הם רק חוקי הטבע

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help