sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:142

ישראל נאחזנו בשתי ידינו ובצפרנינו בתנ"ך . " היו , אמנם , מי שראו בתופעה הזאת ריאקציה , או ניסיון להחיות הוויה קדומה . הסופר יוסף חיים ברנר ( ר' מדור ההגות היהודית המודרנית , ( לדוגמה , טען כי התנ"ך מגלם את "הרוח העברי העתיק" ו"היהדות הביבלית" רחוקה מאוד מהיהדות המודרנית , אבל זו היתה דעת מעטים . תהיה זו , אולי , הפרזה לטעון שבלי מהפכת התנ"ך לא היו היהדות הלאומית–החילונית והתרבות העברית באות לעולם ; שכן , טענה כזאת ממעיטה מהתוכן המודרני שלהן ומההשפעה הגדולה שהיתה לתרבות המערב עליהן . נכון גם שבעניינים רבים שימש התנ"ך לצרכים רטוריים וסימבוליים , ורעיונות מודרניים מובהקים 'ה 3 סו ' 3 כרעיונות מקראיים . למרות זאת באידיאולוגיה הציונית ובחברה היהודית בארץ–ישראל היה לתנ"ך כספר מכונן תפקיד מכריע בעל שני ממדים : הוא היה יסוד לרובד הרומנטי , הרסטורטיבי והמשיחי ובד בבד גם יסוד למודרניות ולחילוניות . מהפכת התנ"ך הזאת התרחשה בעת ובעונה אחת עם מהפכה אינטלקטואלית בעולם הנוצרי : הופעת מחקר ( מדע ) המקרא המודרני , שנעשה במהלך המאה ה19– לדוגמה מחקרית שלטת . המחקר הזה ערער על התפיסה המסורתית של המקרא , ובעיקר של חמשת חומשי תורה , ותמך בגישה ה'חילונית' למקרא . רק הגיוני אפוא לשער שלמחקר המקרא היתה השפעה מכרעת על התפתחות הקריאה הלא מסורתית – ה'חופשית' – של התנ"ך בחברה היהודית , ולפיכך גם על גיבוש התפיסה ה'חילונית' של הספר , ושל היהדות בכלל . ואכן , דומה כי בלי המהפכה שחולל חקר המקרא ביחס לתנ"ך ולהבנתו , הוא לא יכול היה לתפקד כספר מכונן וכספר היסוד של החילוניות בכלל , ושל היהדות הלאומית החילונית בפרט . ואולם , אף שהיהדות החילונית קיבלה חלק גדול מהנחות היסוד של ביקורת המקרא , היו לה עכבות רבות בכל הנוגע לקבלת כמה מהפרדיגמות שהיא הציעה לשחז 3 ר ההתפתחות של הטקסט המקראי . לכן אפשר לשאול במה הועילה ובמה הזיקה ביקורת המקרא למהפכת התנ"ך ולמעמד המרכזי שהוא קיבל בתרבות היהודית החילונית . מעמד התנ"ך בחברה המסורתית ומהפכת התנ"ך בתנועת ההשכלה ואחריה בחברה היהודית המסורתית היה לתנ"ך מעמד שולי , ואף זניח . לא למדו בה תנ"ך כשהוא לעצמו , ורק חלקים ממנו היו מוכרים בעיקר מפרשות השבוע ובאמצעות הסידור . 'הפרשה' נלמדה בחדר באמצעות הפרשנות המסורתית , ואילו מתוך ספרי נביאים וכתובים הוכרו רק פרקי ההפטרה , חמש המגילות שנקראו בחגים בבית הכנסת ופרקי תהלים שנכללו בתפילה . הביקורת שנמתחה על המצב הזה מלמדת עליו : מנדלי : "אבל כלום היה באותו זמן מי שלימד בניו תנ"ך מלבד הפרשה הראשונה מסדר השבוע ? [ ... ] לשעבר לא היו הרבנים בקיאים במקרא וגם עכשיו אינם יודעים [ ... ] הם בורים במקרא , לא מבינים אותו , ולא מסוגלים ללמדו " [ ... ] הקריאה בתנ"ך נעשתה כמעט במחתרת ונתפסה כמובילה להתפקרות ולמינות . יהודה לייב גורדון ( יל"ג ) העיד כי ספר תנ"ך בעברית היה אפשר לרכוש רק מדפוס ' החברה הלונדונית לקידום הנצרות בקרב יהודים' המיסיונרית . בשלהי המאה ה18– עלתה לראשונה הקריאה לפנות אל התנ"ך כולו , ולא רק אל חמשת חומשי תורה , לשם השכלה ותחייה תרבותית . היא נשמעה בחוברת הפרוגרמטית של המשכיל המסורתי נפתלי הרץ וייזל , "דברי שלום ואמת" ( 1782 ) שבה העמיד את לימוד המקרא והשפה העברית במרכז תוכנית הלימודים : "דעו רבותי כי מכשלה גדולה יש תחת ידינו , שאין אנו משגיחין על המקרא כלל [ ... ] וכבר שמענו שער של תנ"ך בעברית שהדפיס מנשה בן ישראל באמסטרדם , . 1636 בחברה היהודית המסורתית היה לתנ"ך מעמד משני , כמעט שולי ביחס לתלמוד ( למעט יוצאים מהכלל , כמו אנוסים שחזרו ליהדות , שמנשה היה אחד מהם ) ואילו בספרות התחייה העברית , ובסמלים הלאומיים והציוניים קיבלו גיבורי התנ"ך , לשונו וסיפוריו משמעות חיונית ודומיננטית , לרוב שלא ברוח המסורת .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help