sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:140

ה"הגנה , " את הגירוש לבלתי נמנע משדרשה מהפלסטינים להפסיק את הלחימה ולהיכנע , תביעות שלפפה נראו מן הסתם לא הגיוניות . ההנהגה הערבית נגררה למלחמת , 1948 לטענתו של פפה , בשל חשדות הדדיים ומחמת לחצה של דעת הקהל , ולא בגלל רצון כלשהו להשמיד את המדינה היהודית החדשה . יש יסוד של אמת בטענתו , אבל פפה ניסח אותה ניסוח פשטני , מכיוון שהתייחסותו לדעת הקהל הערבית היתה עקיפה בלבד , לא ישירה , ולא עלה בידו לעמוד על המשמעות , גם בנוגע לעתידו וגם בנוגע לעברו , של הסכסוך הישראלי–ערבי , של העוינות העממית הלא מתפשרת כלפי ישראל שהמנהיגים הערביים היו מסכנים את עצמם לו התעלמו ממנה . יותר מעשור רווחו באוניברסיטאות ובעיתונות הישראלית ויכוחים סוערים בין ההיסטוריונים ה"חדשים" ובין ה"ישנים . " ברור היה שקיים קשר , בכל אחד מן הצדדים שביניהם נטוש הוויכוח , בין השקפותיו על ההיסטוריה לבין עמדותיו הפוליטיות העכשוויות ; אלה שהציגו תמונה לא מחמיאה על הפעולות הישראליות ב1948– נטו להיות ביקורתיים כלפי מדיניותה של ממשלת ישראל בזמנה של האינתיפאדה הראשונה . ( 1993-1987 ) אלה שיצאו להגנתם של דוד בן–גוריון ושל האליטה הציונית הסוציאליסטית שהקימה את מדינת ישראל , טענו שההיסטוריה החדשה היא תוצר של שמאלנים אכולי אשמה העוינים את קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית , וגישתם שונה אך במעט מהגישה האנטי–ציונית המושרשת בעולם הערבי ובין אוהדיו במערב . גם התפשטה דאגה שההיסטוריה החדשה תערער את ביטחונם של הישראלים בחלום הציוני ובכך תחליש את רצונם להמשיך במאבק המתמשך על קיומה של ישראל בסביבה שעוינותה קבועה ועומדת . במסגרת הביקורת העניינית שנמתחה על ההיסטוריונים הרוויזיוניסטים נטען כי ההיסטוריה ה"חדשה" – לפחות אותם חלקים בה שיש בהם אמינות מקצועית – אינה כה חדשה ואינה כה מהפכנית כטענת העוסקים בה . כך , למשל , רבים מהטיעונים של ההיסטוריונים החדשים העוסקים בקנוניה הישראלית–ירדנית במלחמת 1948 כבר הועלו בידי חוקרים קודמים להם . לעומת זאת ניתן לטעון כי יש הבדל יסודי בין הכרה באמיתות היסטוריות מביכות מתוך שמירתן בשולי התודעה בלבד , מצד אחד , לבין הצגתן בגלוי במרכז התמונה , מן הצד האחר . דעיכתה של המחלוקת בזמן האחרון גדל במידה ניכרת מספרם של ההיסטוריונים הדוגלים בגישה ביקורתית לחקר העבר הישראלי , אבל הסערה הרטורית שככה . המהפכה ההיסטורית החדשה נמשכת , אבל היא עברה מתקופתה היעקובינית אל התרמידור שלה , והתמתנה עם התבגרותה . עד מידה מסוימת , נכללים כעת טיעוניהם של הרוויזיוניסטים בקונסנזוס המקובל בזרם המרכזי ואפילו בתודעה ההיסטורית העממית . הטיעונים הקיצוניים יותר נעשו שוליים והם הועמדו בספק מחמת שפע העדויות , או שהלגיטימיות שלהם נשללה בשל ההטיה הפוליטית הגלויה של אחדים מן הדוגלים בהם . סיבה חשובה אחת לדעיכתה של המחלוקת נעוצה בכך שהאידיאולוגיה הציונית המסורתית מאבדת במהירות את אחיזתה בעולם האקדמי הישראלי בכללו . יותר משני דורות אחרי העצמאות כבר הוסרו הפיגומים האידיאולוגיים שתמכו במדינה בצעירותה , והמבנה הפוליטי נותר חשוף לעין ומסוגל להחזיק מעמד בלא תמיכה , אף שלעתים הוא נראה לא מושך . נוסף על כך , עם כישלונו של תהליך השלום של אוסלו וחידוש האינתיפאדה בשנת 2000 וככל שהשקפתם של הישראלים נעשית פרגמטית וצינית יותר ויותר , נוטים הישראלים להיעלב פחות מהאשמות שהתנהגותה של ישראל בזמן מלחמה היתה לאו דווקא מופתית . אבל אין ספק שדעת הקהל הישראלית עדיין מסוגלת להיות נסערת , כפי שנעשתה כשגילה ההיסטוריון מוטי גולני כי במלחמת סיני של שנת 1956 רצחו הישראלים שבויי מלחמה מצריים במעבר המיתלה , אבל זה היה היוצא מן הכלל ולא הכלל . יתר על כן , עם חלוף הזמן איבדה מלחמת 1948 את מרכזיותה בקרב ההיסטוריונים המדיניים והצבאיים , ופתיחתם של ארכיונים מן העשור שלאחר מכן אפשרה לתשומת הלב להיפנות למשברים מזמנים מאוחרים יותר . ובעוד שמלחמת 1948 עומדת בלבו של המיתוס המכונן הישראלי , והטלת דופי בהתנהגות הישראלית באותה מלחמה חותרת תחת הלגיטימיות של המדינה , הסכסוכים שבאו לאחר מכן מעוררים פחות בעיות אידיאולוגיות והתגובה על הביקורת המוטחת בנוגע לדרך שבה נוהלו הסכסוכים האלה היא לעתים קרובות עצורה . משבר סואץ , למשל , יכול בקלות להיות מובן מבחינה אינטלקטואלית ורגשית מתוך המסגרת הגיאופוליטית הבינלאומית האזורית : מתיחות שלא באה על פתרונה בין ישראל למצרים בנוגע לשאלת הפליטים הפלסטיניים , אי הבנות בנוגע לכוונותיו של נאצר כלפי ישראל , ומיזוגם של אינטרסים ישראליים עם אלה של הכוחות הקולוניאליים המתפוגגים , אנגליה וצרפת . ישנם גם גורמים פנימיים חשובים הפועלים בתוך התרבות האקדמית הישראלית ומביאים להתמתנותה של נעימת הדיבור . ראשית , חרף כל שאונם , נטו ההיסטוריונים החדשים לטפל בארכיונים שהגישה אליהם נפתחה באותן גישות מתודולוגיות מסורתיות שנקטו הדורות הקודמים , ואף כי ממצאיהם היו

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help