sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:127

מערכת זו של שאיפות זכתה לביטוי ברור בגיליון הפתיחה של כתב העת ציון שהופיע בשנת . 1936 עורכיו היו שני ההיסטוריונים היהודיים הראשונים שנתקבלו למכון למדעי היהדות , יצחק בער ובן–ציון דינור . ציון נשען על שתי הנחות הקשורות זו בזו : " ההיסטוריה היהודית היא היא תולדותיה של האומה הישראלית " והיא " מאוחדת על ידי אחדות הומוגנית המקיפה את כל התקופות וכל המקומות . " בהתאם לכך היה על חקר העבר היהודי להישען על העיקרון המנחה הזה , שמשמעותו שיש ללמוד את גילוייו של הלאום היהודי בכל מקום שבו הם מופיעים . בדבר הזה היה כדי להתגבר , כך האמינו בער ודינור , על " צביונה התיאולוגי–ספרותי " של ההיסטוריוגרפיה היהודית במאה הקודמת . חוקרים בני תקופה קודמת , הם טענו , לא הצליחו להשתחרר לא מצלם של המסורתנים היהודים ולא מצלם של החוקרים הנוצריים , שסיגלו לעצמם את העבר היהודי ועיוותוהו לצורכיהם התיאולוגיים . בניגוד לכך , תוכל הציונות , על פי ההשקפה הזאת , להסיר את כבלי מסורות העבר מעל החוקרים הפועלים בחסותה . היא תוכל לספק תשתית מחקרית שלא ישחיתוה דעות קדומות ו"טנדנציות" שהיו קיימות בזמן שבו היו החוקרים היהודיים משועבדים למגמות של טמיעה . וכשאמרתו המפורסמת של פון רנקה מהדהדת בדבריהם , הכריזו בער ודינור בגיליון הראשון של ציון כי מטרתם היא "לראות את הדברים כפי שהם באמת . " חוקר אחר בן הדור הראשון , גרשום שלום , חזר והביע את התקווה שהמרכז הירושלמי החדש ישחרר את המחקר ויעבירו לרמה אחרת . שובם של הוגי הדעות היהודיים למולדת אבותיהם , הכריז , יאפשר לחוקר להגיע ל"נקודת מבט היסטורית מבפנים" – כלומר , מתוך הזרם התוסס והמלא חיים של הלאום היהודי החי ושולט בגורלו ההיסטורי . בער , דינור ושלום חשו כולם בפוטנציאל המשחרר של הציונות כלפי מדעי היהדות , אמונה שניתן לראות בה את סימן ההיכר הראשי של "האסכולה הירושלמית . " אבל כל אחד מהם הגיע למסקנה זו מנקודת מוצא אפיסטמולוגית שונה . וכל אחד מהם תרגם את מחויבותו הציונית לכיוונים אינטלקטואליים שונים . בער , למשל , הפגין בכל עבודותיו – מגלות ( 1936 ) עד תולדות היהודים בספרד הנוצרית ( 1945 ) ועד ישראל בעמים – ( 1955 ) העדפה ברורה לאותם יהודים אשר , על פי המקובל בציונות , עמדו בפני פיתויי הטמיעה . למעשה , נמשך בער שוב ושוב לאידיאל היהודי הצנוע והנאמן – החסיד הטרום מודרני – שגילם את הערכים הרוחניים והדמוקרטיים ביותר של הלאום היהודי . דינור , מצדו , מתחקה על כל אחד ואחד מעקבותיו של הרגש הלאומי היהודי באסופות המקורות שלו , ספר הציונות ( 1938 ) וישראל בגולה . ( 1958 , 1926 ) מצד אחד , פירוש הדבר הוא מיון צורות רבות של תרבות יהודית בתפוצות ( השפה העברית , טקסי הדת , התפילות , המנהגים העממיים , הזיכרונות המשותפים ) כסוכני השימור של הלאום היהודי . מן הצד האחר , מדובר בתשומת לב מיוחדת לסימני ההערכה וההערצה שהגו יהודי התפוצות כלפי ארץ–ישראל ולרצונם לעלות אליה . למעשה היה דינור הנודע בין מעצבי התפיסה ה D לשתינוצנטרית של ההיסטוריה היהודית , שלפיה שימשה ארץ–ישראל מאז ומעולם מרכז ומקור משיכה ליהודים בכל העולם . שיטת המחקר שהעדיף , איסוף המקורות ( הידועה בעברית גם בשם " כינוס , ( " שיקפה את רצונו לצרף יחד מקורות היסטוריים של יהודים בפזורתם כדי להורות על האחדות הלאומית והתחייה . בינתיים חיזקה הציונות את ידיו של גרשום שלום להעביר נושא שולי עד אז – המיסטיקה היהודית – אל לבם של מדעי היהדות . ובעשותו זאת , לא זו בלבד שהציל אותה מן ההזנחה , אלא אף החל בשכתוב נרחב חדש של ההיסטוריה היהודית . קודם כול הוא קטלג וניתח בהרחבה חלק גדול מגוף הכתיבה המיסטית היהודית . אבל , באומץ רב אף יותר , הדגיש את מרכזיותה של המיסטיקה ככוח מתמיד , חתרני ועם זאת מחיה , כגון בספרו הנודע Major Trends in Jewish Mysticism ; 1941 ) מגמות עיקריות במיסטיקה היהודית . ( השבתה רבת העוצמה של המיסטיקה אל ההיסטוריה היהודית השפיעה השפעה מתמשכת על המחקר הישראלי . בדורות הבאים משכו אליהם לימודי הקבלה חוקרים בולטים ( ובהם ישעיהו תשבי , יוסף דן , יוסף וייס , שרה הלר–וילנסקי , משה אידל ויהודה ליבס . ( לתרומות המחקר של שלום היתה השלכה גם מחוץ לעולמו של חקר היהדות . חוקרי דתות , פילוסופיה ותיאולוגיה רבים קראו את עבודותיו והוא זכה ביניהם לשם בינלאומי שעלה על זה של כל חוקר ירושלמי אחר . נוכל לראות כי הבדלי שיטות ונושאים היו די מוכרים בדור הראשון של המלומדים הירושלמיים . עם זאת יש לזכור שאת הדור הזה עיצבו הפרמטרים האידיאולוגיים של הציונות , יחד עם המוסד החדש שלו . במרוצת שני העשורים הראשונים לקיומו של המכון למדעי היהדות זכו תחומי מחקר כידיעת הארץ ( שמואל קליין , ( ספרות עברית ( יוסף קלוזנר , ( מקרא ( אומברטו קאסוטו ויחזקאל קויפמן , ( סוציולוגיה של היהודים ( ארתור רופין ורוברטו בקי ) וארכיאולוגיה ( אליעזר סוקניק ) – שכל אחד מהם עוצב במסגרת ציונית – לתשומת לב נרחבת בירושלים . יתר על כן , מחקר ההיסטוריה של ארץ–ישראל והתנועה הציונית תפס מקום מרכזי יותר בסדר היום בירושלים , כמו שניתן לראות בעבודותיהם של בני הדור השני והשלישי כשמואל אטינגר , שמואל אלמוג , ישראל קולת , ישראל ברטל וחגית לבסקי . התרכזותם של חוקרים רבים באוניברסיטה העברית הביאה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help