sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:126

את לידתה של "האסכולה הירושלמית" מן ההכרח לראות כתגובה דורית רחבה למה שנתפס כחסרונותיהם של מדעי היהדות במאה ה , 19– בעיקר ה Judentums Wissenschaft des– שבסיסם היה בגרמניה . חוקרי היהדות של ראשית המאה ה , 20– סחופי הלהט הלאומי , ביקשו לגבור על מה שנראה להם כדחף התבוללותי של קודמיהם בני המאה ה . 19– דחף זה גרר את אנשי "מדעי היהדות" ההם , לדעת מבקריהם , לשבח את פניה הרציונליות של היהדות ולגנות את ממדיה צרי האופק והמיסטיים יותר . התוצאה שאליה ביקשו להגיע היתה מידה רבה יותר של התקבלות חברתית של יהודים בחברה הסובבת בהפגינם כי הם נושאי מסורת דתית נאורה . בניגוד לכך , ביקשה החבורה החדשה של ההיסטוריונים הלאומיים להפוך על פניו את הדחף האפולוגטי של קודמיהם . הרצון הזה עלה בקנה אחד עם המאמץ להפנות לכיוון חדש את מיקוד המחקר מהדת היהודית אל הלאומיות היהודית . הם ביקשו להרחיק הרבה מעבר לקודמיהם מאסכולת "מדע היהדות" בחילון העבר היהודי באמצעות מחיקתו של האלוהים מתוך הדיווח ההיסטורי . בגרסה חדשה זו עמד עכשיו הלאום היהודי במרכז הנרטיב ההיסטורי היהודי המובנה מחדש . לא ייפלא שהנרטיב החדש הזה עלה מתוך אימוצה של הלאומיות היהודית בידי ההיסטוריונים עצמם , שפסע יד ביד עם הביקורת שהם מתחו על קודמיהם המתבוללים . אין להסיק מכאן שהיתה אחידות אידיאולוגית בתוכו של הדור הזה של היסטוריונים יהודיים לאומיים של ראשית המאה ה . 20– סדר היום הפוליטי שלהם היה רבגוני במידה נרחבת , מאוטונומיזם עד ליידישיזם ועד לציונות . אבל היתה ביניהם הסכמה בנוגע לתפקידו המרכזי של הלאום היהודי בדרמה של ההיסטוריה היהודית . יתר על כן , שעה שהיסטוריונים מוקדמים יותר התמקדו בהיסטוריה אינטלקטואלית ודתית , הודגשו בדור הזה יותר ההיבטים החומריים של העבר היהודי – הכלכליים , החברתיים והדמוגרפיים – כדרך לתת צורה לגוף היהודי הלאומי . הופעתה של הגישה ה"מטריאליסטית" החדשה הזאת התרחשה בד בבד עם המאמצים שנעשו , בעיקר אחרי מלחמת העולם הראשונה , לתת בסיס חומרי ומוסדי מוצק יותר למדעי היהדות . ב1919– נוסדה "האקדמיה למדעי היהדות" בברלין במטרה להיעשות למרכז של מחקר "מדעי" טהור שיהיה לא תלוי בזרם דתי כלשהו . בינתיים נוסדה בשנת 1926-1925 ייוו"א ( ר' ערך במדור חיים יהודיים מודרניים בתפוצות ) על סניפיה בברלין ובווילנה . מייסדיה שאפו לקבץ בה חוקרים מתחומים מגוונים כדי לחקור את החוויה הלאומית היהודית על בסיס מחויבות משותפת לשפת היידיש . זמן קצר לפני כן , בשלהי חודש דצמבר של שנת , 1924 נפתח בירושלים המכון למדעי היהדות , ארבעה חודשים לפני פתיחתה הרשמית של האוניברסיטה העברית בירושלים . התפתחות מוסדית ואינטלקטואלית בירושלים מתחילה היה המכון למדעי היהדות מיועד להיות מרכז של מחקר טהור . אבל מיקומו בארץ–ישראל וקשריו החזקים עם הציונות דחפו ועשו את המכון עד מהרה מדגם של מרכז למחקר טהור למוסד בעל תפקידים לאומיים גלויים יותר ( כגון , הוראת היסטוריה יהודית לנוער יהודי . ( היסט זה בשליחותו של המכון למדעי היהדות השתקף גם ברגישויות המפולגות של החוקרים הקשורים במכון : מצד אחד , ביקשו "החוקרים הירושלמיים , " שנולדו ונתחנכו באירופה , להשיג את אותה דרגה של מצוינות מחקרית ושל אובייקטיביות שתהיה תואמת את מיטב המחקר האירופי ; מן הצד האחר , הם ניסו במודע לייצר נרטיב היסטורי לאומי חדש ולגדל עליו דור חדש של תלמידים . עורכיו של כתב העת "ציון , " אנשי המכון למדעי היהדות באוניברסיטה העברית , ביקשו , יחד עם המצוינות המחקרית , ליצור נרטיב היסטורי לאומי חדש

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help