sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:125

" אסכולת ירושלים" בחקר ההיסטוריה היהודית דוד נתן מאיירס בשם הזה קרויה קבוצה של מלומדים בתחומים שונים של מדעי היהדות שפעלו מאז אמצע שנות ה20– של המאה ה20– באוניברסיטה העברית בירושלים . אזכור מוקדם של "אסכולה מדעית ירושלמית" ( כגון זה של חוקר האיסלאם ל"א מאיר בשנת ( 1937 שיקף את התקווה שיהיה אפשר להגיע בירושלים לרמה מדעית חדשה שתעלה על מה שהושג באירופה של המאה ה . 19– מאז אותו הזמן , מכל מקום , החל המונח הזה לציין לא רק ייחוד אינטלקטואלי . הוא מרמז גם על הניסיון לראות את החוויה ההיסטורית היהודית בעד עדשת הציונות . הניסיון הזה נעשה מתוך התלהבות וזכה לתמיכתם של אחדים מן החוקרים בירושלים , שמבקריהם תפסו אותם כהולכים בדרך מוטעית והרסנית . במרוצת הזמן השתמשו במונח הזה גם לציון של ידע המבוסס על שליטה מיומנת במקורות , בעיקר עבריים . יש הרואים באיכות ה"ירושלמית" המיוחדת במינה הזאת תוצאה הגיונית ומבורכת של סביבה הדוברת עברית . אחרים רואים בה תחליף ללמדנות שיש בה נמרצות אנליטית והעזה קונספטואלית . הבדלי הדעה האלה משקפים לא רק שוני בשיטות ובדרכי לימוד , אלא גם תפיסות אידיאולוגיות שונות מראשית המאה ה20– שהן עצמן שימשו השראה לתחייה ניכרת של המחקר ההיסטורי היהודי . חרף ההבדלים האלה היתה יצירתו של בסיס מחקרי חדש בירושלים אחד הפרקים החשובים במחקר המודרני של היהדות משלוש סיבות לפחות הקשורות זו בזו : ראשית , הריכוז חסר התקדים של חוקרי היהדות במקום אחד , בירושלים ; שנית , הקמתו של המכון למדעי היהדות של האוניברסיטה העברית , שנעשה למסגרת המוסדית הגדולה ביותר בעולם להוראה ולמחקר במדעי היהדות ; ושלישית , העבודה החלוצית של מלומדים חשובים באוניברסיטה העברית במרוצת יותר משלושה דורות , ובהם גרשום שלום , יצחק בער , יחזקאל קויפמן , חיים הלל בן–ששון ומשה אידל . מקורות במידה רבה הונע המחקר המודרני של ההיסטוריה היהודית , מאז ראשית המאה ה19– ועד ימינו , מן הרצון להציל מאחיזתה של ההיסטוריה הקדושה מקורות רבי ערך מהעבר היהודי . חוט זה של חילון נמשך מגרמניה של המאה ה19– לארץ–ישראל של המאה ה20– ולאמריקה של המאה ה . 21– ועם זאת נמנעו בקיעים עמוקים בין – ובתוך – דורות של חוקרי ההיסטוריה היהודית המודרנית . אחת נוספת בתחום מדעי היהדות , הלא היא הקתדרה לספרות ופילוסופיה יהודית בהארוורד . מכל מקום , כדובנוב לפניו , היתה גם נקודת המוצא של בארון ביקורת על עמדותיו של גרץ . כבר בשנת 1928 התפרסם מאמרו "גטו ואמנסיפציה" ובו התקפה נמרצת על "התפיסה הבכיינית" של תולדות ישראל המקובלת במחקר מאז גרץ והרואה בהיסטוריה היהודית כולה רק "נאד של דמעות . " תפיסה זו , כתב בארון לאחר זמן , "שוב אינה מתקבלת על לבו של דור שנקטה נפשו בחלום בלהות של רדיפות ושחיטות שאין להן סוף . " אמנם , גם אצל דובנוב נוכל למצוא ניסיון להתרחק מן התפיסה הזו , אך בעידן שלאחר התגבשות העמדה הציונית , השואבת הרבה מחיוניותה מ"שלילת הגלות" הקיצונית שלה , סאלו בארון הוא שניסה שוב לשרטט היסטוריה יהודית "חיובית" גם בעידן הגלות , כבסיס להכרה העצמית ולגיבוש הזהות של יהודי התפוצות בעולם המודרני . טיפוסית למתח שבין הגישה הציונית , שייצג גרשום שלום , לבין הגישה האלטרנטיבית שייצג בארון , היא ההתייחסות ההפוכה שלהם לחוכמת ישראל , בעיקר למלומדים כמוריס שטיינשניידר . מי שהיה אצל שלום ראש וראשון ל"קברניה" של היהדות , היה אצל בארון , שהקדיש לו מאמר ארוך ומפורט , דגם להיסטוריון מסור , קפדן ומצפוני , שהניח את הבסיס לכל עבודה על ההיסטוריה החברתית של היהודים , בעיקר בימי הביניים . גם בנושאים ספציפיים אחרים , למשל בהערכה הכוללת לעידן האמנסיפציה באירופה , ביקש בארון להציג עמדה מנוגדת למה שהיה מקובל בהיסטוריוגרפיה הציונית ; להבליט את ההצלחות על פני הכישלונות , ליצור שיווי משקל אחר בין חיי יומיום של שילוב ושיתוף פעולה בין יהודים ללא–יהודים לבין גילויים של אנטישמיות ואפליה . תפקידה של ההיסטוריוגרפיה היהודית בוויכוח על שאלות ההווה לא נסתיים , כמובן , גם בעידן החסר סינתזות גדולות . בסופו של דבר , לכל הוויכוחים ההיסטוריוגרפיים של השנים האחרונות , הן לאלה שעסקו בתולדות מדינת ישראל והן לאלה שהרחיקו וטיפלו ביחסי יהודים וגויים בימי הביניים או בתולדות האנטישמיות המודרנית , למשל , לכולם רקע פוליטי ואידיאולוגי , הנוסף לעניין המדעי שהם מעוררים . רקע זה הוא שמקנה להם את חשיבותם הציבורית ומוציא אותם – לטוב ולרע – מכלל דיונים בשאלות מלומדות גרידא .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help