sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:124

סוציולוגיים . לראשונה ניצבים עתה בראש סולם העדיפויות של ההיסטוריוגרפיה היהודית גורמים אלה , ולא הדת היהודית על ערכיה התיאולוגיים והרוחניים . ורביעית , גם בגלל האידיאולוגיה האוטונומיסטית שלו , וגם בגלל היחשפותו למדע ההיסטורי העשיר ורב הפנים של העשורים הראשונים של המאה ה , 20– עושה דובנוב מאמץ מובהק לקשר בין תולדות העמים לתולדות ישראל והדבר ניכר הן בגישתו לתיקוף והן בפרשנותו . חשוב כמובן לזכור שבחצי המאה שבין גרץ לדובנוב הפך העיסוק בהיסטוריה של היהודים לדיסציפלינה לגיטימית ואף מועדפת במילייה התרבותי של יהודי אירופה , במערב ובמזרח כאחד . כתבי יד ומקורות מכל הסוגים נאספו עתה בספריות ובארכיונים , כתבי עת החלו להתפרסם ומונוגרפיות היסטוריות רבות בנושאים שונים ומגוונים יצאו לאור . מנקודת הראות של יהודים המבקשים להשתלב בחברה שבה הם חיים , אם בנוסח הלא לאומי שהיה רווח בגרמניה ואם בנוסח של הלאומיות הרוחנית או האוטונומיסטית , היה אכן היגיון ברור בהתמסרות לעבודה היסטורית על הקהילות היהודיות השונות בארצות מושבן . גם למחקרים לוקאליים ממש , בעיקר על הקהילות היהודיות בערים שונות , היתה אז עדנה . אך בעוד שבמרבית העבודות מסוג זה היתה לעמדה האידיאולוגית–הפוליטית של המחברים חשיבות משנית , המשיכה להיכתב במרץ רב גם היסטוריה יהודית שמטרותיה החוץ–מקצועיות , בעיקר בתחום בניית הזהות היהודית , היו ברורות ומודגשות . לקראת סוף המאה ה19– נכון הדבר בעיקר בנוגע להיסטוריוגרפיה הציונית . כבר מאז פרסום הכתבים הציוניים של פינסקר ושל סוקולוב , בראשית שנות ה80– של המאה ההיא , ברור היה שההיסטוריה היא כלי ראשון בחשיבותו בעבודת השכנוע שנטלו עליהם ומרכיב מרכזי בתפיסת עולמם . לא במקרה עסקו השניים בשלב ראשון בתולדות האנטישמיות . המסקנה שביקשו להסיק , איש איש בדרכו , היתה ששנאת ישראל היא גורם של קבע בתולדות העמים . לא מן הנמנע , כתב אחד העם כעבור זמן לא רב , בשנת , 1891 שההומניות והליברליזם יתפשטו ויתחזקו , " והעולם ימלא צדק ואושר ... רק ' חוץ מן היהודים . "' מנקודת ראות זאת , אפשר היה אמנם לקבל את השקפתו של גרץ על חיי הייסורים של היהודים בגולה , אך לא את התמוגגותו מהישגי האמנסיפציה . אפשר היה לקבל את ההעדפה של התנ " ך על פני התלמוד וההלכה שהיתה מנת חלקם של המלומדים מן האסכולה של " מדע היהדות , " אך לא את אמונתם בשליחות הרוחנית של היהודים במהלך גלותם בין העמים . אפשר היה להמשיך ולהתמלא פליאה על קיומם העיקש של היהדות והיהודים במרוצת שנות הגלות , כמו ששבו ועשו כל ההיסטוריונים שעסקו בהיסטוריה היהודית מאז יוסט , אך לא לחייב את הקיום הזה בצורתו הנוכחית אלא לקרוא לסיומו . המחנה הציוני התמקד בעיקר בהבדלים שבין גישתו לגישות קודמות . הגדיל לעשות גרשום שלום , אשר פרסם לראשונה בשנת 1945 מאמר פולמוסי חריף בכותרת "הרהורים על חוכמת ישראל . " שלום הבחין היטב במתח ( מה שהוא קרא "סתירה ( " בין "הכרזות מוזרות על 'מדע טהור' ואובייקטיבי , " המאפיינות את המלומדים – רובם ככולם היסטוריונים – שבהם עסק , לבין התפקיד הפוליטי שקיבלו עליהם . הוא בז בוז עמוק לסנטימנטליות שגילה בהם , לאפולוגטיקה ולאידיאליזציה של העבר שבהן , לדעתו , עסקו . אך יותר מכול תיעב את מטרותיהם . אף כי הודה שהיו אולי גם "מגמות משמרות" במפעל המדעי של חוכמת ישראל , ראה בנציגיה "חכמי החיסול , " מתאבדים היסטוריים , "קברנים וחנטים ואפילו ספדנים . " אלא שכפי שנאלץ שלום להודות , גם ההיסטוריוגרפיה הציונית ומדעי היהדות שצמחו בארץ–ישראל סבלו מנגעים דומים . "אחרי הריקות האחת של ההתבוללות , " כותב שלום , "באה האחרת , זו של הפראזה הלאומית המתרברבת . " מנקודת ראות מרוחקת יותר , קל לראות היום שגם את ההיסטוריה שנכתבה בידי ציונים מושבעים הנחו צרכים אידיאולוגיים ופוליטיים . גם היא תרמה רבות למאגר הידע שלנו על העבר ולהבנתו , כפי שתרמו העבודות של ראשוני חוכמת ישראל , אך גם אותה כשלעצמה יש לראות כגילוי היסטורי . גם היא סבלה ( ובמידה מסוימת עדיין סובלת ) ממלל על אודות אובייקטיביות שלמה ומהכרה עצמית חלקית ומתחסדת . ייתכן שהאווירה האינטלקטואלית שהביאה עמה המחשבה הפוסט–מודרנית מאפשרת בעת האחרונה להשתחרר במקצת מנגעים אלה . מכל מקום , כמו בימי הזוהר של חוכמת ישראל , גם לאחר מכן היו העבודות המונוגרפיות על פרקי זמן מוגדרים בהיסטוריה או על מוקדים גיאוגרפיים מסוימים של חיי היהודים , עבודות שאין להן יומרה לספק "נרטיב גדול , " שלם ומקיף , חופשיות יותר מן הצורך להשתלב בשיח האידיאיהפוליטי של זמנן . עם גידולו המהיר של מאגר המקורות , ממילא נעשה קשה יותר לאדם אחד לחבר סינתזה גדולה מן הסוג הישן . במרוצת המאה ה , 20– בניגוד למאה ה , 19– שלטה המונוגרפיה , כז'אנר היסטוריוגרפי , הן בהיסטוריוגרפיה הכללית והן ביהודית . יוצא מן הכלל אחד בתחומנו הוא עבודתו המונומנטלית של סאלו ( שלום ) בארון , היסטוריה חברתית ודתית של היהודים שהופיעה בצורתה הסופית ב18– כרכים בין 1952 ל . 1983– מוצאו של בארון היה מהעיירה טארנוב שבגליציה ואת חינוכו האוניברסיטאי קיבל בעיקר בווינה . מאז שנת 1926 התגורר בארון בארצות הברית וכיהן כפרופסור ל"תולדות עם ישראל , ספרותו ומוסדותיו" באוניברסיטת קולומביה בניו יורק , תפקיד שלאיש מקודמיו לא ניתן אז ביבשת האירופית . גם בארצות הברית היתה במשך שנים רק קתדרה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help