sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:123

ההשלכות של עבודתו של גרץ הובלטו באופן מיוחד עקב הוויכוח שהתפתח בינו לבין היינריך פון טרייצ'קה , ההיסטוריון הנודע של גרמניה מן האסכולה הלאומית שנודעה כ"האסכולה הפרוסית . " טרייצ'קה היה אמון על כתיבת היסטוריה שתפקידה היה לחזק ולבסס את ההכרה הלאומית של הגרמנים בשלב איחודה של גרמניה בהנהגתו של ביסמארק . הוא זיהה בקלות את ספרו של גרץ כספר המגדיר את היהודים אומה , ושואף לחזק את הכרתם כבני אומה זו ולפאר את עברם . את הנרטיב שפרש גרץ , שבו מתמודדים היהודים במשך דורות עם איבת הסביבה הנוצרית ושורדים בגלל אמונתם ועליונותם הרוחנית , קרא טרייצ'קה כנרטיב פרטיקולרי , עוין אפילו , המבהיר שוב את מה שטרייצ'קה ביקש לטעון ממילא : היהודים אינם יכולים להיעשות לחלק מן החברה והתרבות הגרמניות . הם נטע זר . יותר מזה : "היהודים הם אסוננו . " זו היתה הסיסמה שטבע טרייצ'קה במאמר משנת , 1879 שבו הסביר בהרחבה את תמיכתו בתנועה האנטישמית שפשתה באותם הימים בברלין . הוויכוח עם גרץ היה פתיח להתקפה הזו , ובמהלכה אכן נחשפה החולשה הבסיסית של עמדת גרץ . אף שכוונתו המוצהרת היתה לתאר את תולדות היהודים בין העמים כאילו אכן הגיעו לשעת רצון נדירה , שהתבטאה קודם כול בהישגיו של משה מנדלסון ואחר כך בהגשמת האמנסיפציה , קל לפרש את הטקסט שלו כטקסט לאומי . לא לשווא היה גרץ לחומר קריאה חשוב אצל ראשוני הציונים בגרמניה . אפילו גרשום שלום מקשר בין קריאת ספריו בצעירותו לבין הבחירה הנמרצת שלו בציונות . לא הועילו לו לגרץ טענותיו נגד פירוש זה של כתביו . בעידן הלאומיות , שהיה אז בשיאו , קשה היה לקורא המשכיל שלא לזהות כאן לפחות את ניצניה של תפיסה לאומית . נציג של דור צעיר ונמרץ אך לא זו היתה הטענה שהפנה כלפי גרץ ממשיכו הבולט ביותר , שמעון דובנוב . משהחל דובנוב לפרסם את כרכי הסינתזה הגדולה שלו , שזכתה אחר כך לכותרת עברית מצלצלת , דברי ימי עם עולם , כבר היה בעל השקפה יהודית לאומית מובהקת והיו מאחוריו כבר שנים של פעילות בזרם ה"טריטוריאליסטי" של התנועה הלאומית שהתגבשה אז ברוסיה . דובנוב נולד בשנת 1860 במסטיסלאוול שברוסיה הלבנה ואת עיקר השכלתו הכללית רכש כאוטודידקט , כמקובל בין יהודים משכילים באותו דור . הוא הושפע עמוקות מספריו של גרץ . הגישה הפוזיטיביסטית , ההסתמכות על מקורות וכתבי יד , הכתיבה העניינית – סימני ההיכר של ההיסטוריוגרפיה המודרנית במערב – הופיעו עתה בכתביו בנחישות ובהיקף מרשים . דברי ימי עם עולם – לא תולדות עם נצחי , כפי שטרח דובנוב להסביר עם צאת המהדורה העברית , אלא עם שכל העולם זירת תולדותיו – החלו לצאת לאור בגרמנית רק ב , 1920– אם כי ברוסית התפרסמו הכרכים העוסקים ב"דורות האחרונים" החל בשנת . 1901 דובנוב היה אפוא לא רק נציג של יהדות מזרח אירופה , על הדגשים האינטלקטואליים והאינטרסים הפוליטיים המיוחדים לה , אלא גם נציג של דור אחר , צעיר מגרץ ביותר מ40– שנה . להבדלים שביניהם היו כמה השלכות . ראשית , דובנוב עושה שימוש גלוי ולא אפולוגטי במושג העם , או הלאום , בעבודותיו . גרץ היה לגביו , אם בכלל , אוניברסליסטי מדי בהשקפת עולמו ומכל מקום "גרמנו–צנטרי" מדי , לא לאומי למדי . שנית , דובנוב , בניגוד לגרץ ולקודמיו מן האסכולה של "מדע היהדות" בגרמניה , היה אדם חילוני . הדבר בולט בייחוד בטיפול שהוא נותן לתקופת המקרא אך גם מדריך את תפיסתו ההיסטורית לכל אורך מפעלו המחקרי . שלישית , ואף שדחה את המטריאליזם ההיסטורי מבית מדרשו של מארקס , היה לדובנוב חוש מפותח לשאלות חברתיות ולנושאים שמעון דובנוב ( יושב בחברת הפסל נחום אהרונסון ) – חילון הקיום היהודי והעתקת מרכזיותו מן הדת אל הלאום ההיסטורי עמדו במרכז פעילותו של דובנוב , שבניגוד לציונים ראה את הלאום היהודי כ"עם עולם" שמקומו בכל העולם

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help