sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:122

הבא להציג סינתזה "גדולה" של ההיסטוריה היהודית – מקצועית ומלומדת , פרי עטו של היינריך ( צבי ) גרץ . גרץ החל בפרסום ההיסטוריה של היהודים מן הזמנים הקדומים ביותר עד ימינו בשנת 1853 והשלים את אחד–עשר הכרכים שלה בשנת . 1876 הקונטקסט שבו כתב כבר לא היה זה של ראשית האמנסיפציה . היו אלה שנות שגשוג בגרמניה , שנים שאפשרו גם ללא יהודים רבים לשפר את מצבם הכלכלי , לחדור לבורגנות ולאמץ את ערכיה . ליהודים , קבוצה עירונית שעיקר פרנסתה במסחר , היתה נקודת מוצא נוחה במיוחד בכניסה לתהליך זה . לקראת סוף שנות ה60– הם כבר הצליחו לבסס את מעמדם בחברה הגרמנית והושלם גם ההליך התחיקתי , שבו הוענק להם שוויון זכויות אזרחי מלא . באווירה זו אפשר היה לשוב ולספר בלא חשש לא רק על ההישגים הרוחניים של היהודים בכל הדורות , אלא גם על סבלם , על השנאה שהוטחה בהם ועל האפליה שבמסגרתה נאלצו לחיות תמיד . ההיסטוריה של גרץ נחשבת אפוא להיסטוריה שאינה רק "פנימית" אלא גם " חיצונית . " היא עוסקת לא רק ביצירה הייחודית של היהדות אלא גם ביחסים הטעונים והקשים בין היהודים לאומות העולם . זוהי , לכן , לא רק היסטוריה של הדת היהודית וגלגוליה אלא גם של החברה היהודית . אולי אין זו היסטוריה חברתית של ממש , אבל לפחות גיחה ראשונית בכיוון זה יש כאן . גרץ כתב בתקופה שבה כבר היתה ההבנה ההיסטורית לעניין מקובל , אשר עיצב במידה לא מעטה את ההכרה העצמית של היהודים , בעיקר בגרמניה , ואפשר לומר שפרסום ההיסטוריה שלו היה אז להם מאורע אינטלקטואלי מכונן . אך בעוד ההקשר העיקרי הדרוש להבנת עבודתו של יוסט הוא ההקשר הכלל גרמני ותולדות ראשית האמנסיפציה , ההקשר העיקרי להבנת עבודתו של גרץ הוא הוויכוח הפנים–יהודי על הדרכים לשימורה של היהדות , על האופן שבו עליה להתאים את עצמה לדרישות העולם המודרני , ועל ההגדרה העצמית של מאמיניה . גרץ , שקיבל חינוך יהודי רחב ולהשכלה אוניברסיטאית גרמנית זכה רק בזמן מאוחר יחסית , ראה בדאגה את השפעות הרפורמה על יהודי גרמניה ויצא לעשות שימוש מודע ומובהק בהיסטוריה כדי לשמר הכרה יהודית אחרת , אמיתית ונכונה יותר על פי השקפתו . גם הוא , כמו יוסט וצונץ , לא היה מעוניין רק בהיסטוריה מלומדת ועובדתית אלא בהיסטוריה שהיא מורת דרך להכרה , כלי בבניית זהות קיבוצית . כבר קודם לכן , בוודאי לא יאוחר משנות ה40– של המאה ה , 19– הסתבר שיש לפחות שתי דרכים להתמודד עם הדילמה שלפניה עמד כבר יוסט , דהיינו , כיצד לתאר באורח חיובי יהדות שעליה מותחים ביקורת מוחצת . צונץ , ואחריו מיכאל זק " ש , מחוקרי ספרותה של יהדות ספרד , וזכריה פרנקל , המייסד של הסמינר לרבנים בברסלאו ומנהיגו של הזרם המתון ביהדות הליברלית בגרמניה , הדגישו כולם את ריבוי הפנים של היצירה היהודית ואפשרו לעצמם בדרך זו גם לפאר את הישגיה וגם להתקיף את פניה המוסדיים–הרבניים . מנגד התייצבו אנשים כעמנואל וולף ואדוארד גנז , מראשוני ה " איגוד , " ואחריהם , יותר מכול , מנהיג תנועת הרפורמה בגרמניה , אברהם גייגר . לגבי דידם של אלה , מה שהציל תמיד ועדיין מציל את היהדות ושומר על הרלוונטיות שלה הוא שבכל תהפוכות הזמנים נשמרה בה תמצית רוחנית אחת , נצחית ונשגבת . עיקרה של תמצית זו , כפי שהגדיר אותה וולף כבר ב , 1822– הוא רעיון המונותיאיזם . היהדות כביטוי השלם ביותר של המונותיאיזם , והיהודים כשומרי הגחלת של רעיון זה בכל הזמנים , הם שני העקרונות החשובים ביותר באידיאולוגיה הכוללת של הרפורמה והבסיס לכתיבת ההיסטוריה של מי שהיו מנהיגיה . עקרונות אלה מדריכים את המפעל ההיסטורי של אברהם גייגר בכל כתביו , ובייחוד בספרו היהדות ותולדותיה שיצא בשלושה כרכים בברסלאו בין השנים 1856 ו , 1871– קרוב לסיום מפעלו המונומנטלי של גרץ . האחד ראה ביהדות עצמה את בסיס הצורך בשילוב בתרבות הלא יהודית . השני ביקש לספק ליהודים סיפור היסטורי נפרד שעיקרו המתח בינם לבין שכניהם הלא יהודים והצורך לשמר את ייחודם . לפנינו שתי גישות שונות , שני נרטיבים יריבים , שכל אחד מהם מעוגן בחקר המקורות ולכל אחד מהם מטרה חברתית ואפילו פוליטית מובהקת . היריבות האישית בין גרץ לגייגר הבליטה ביותר את הניגוד הזה , אך מקורותיו היו עקרוניים ולא אישיים . כללית , היה זה מאבק על דמותה של היהדות ועל אופייה של קהילת היהודים בעידן המודרני . ספציפית , היה זה מאבק על היקף השילוב של היהודים בחברה הסובבת . הוויכוח הזה היה , ובמידה רבה עודנו , אופייני למעמדה המיוחד של ההיסטוריוגרפיה המודרנית – גם הלא יהודית , כמובן – כדיסציפלינה שיש לה יומרה מדעית , אך היא ממשיכה להיות בעלת תפקידים נוספים , חוץ–מדעיים , גם בעידן החילון . תפקידים אלה שוב לא היו בדרך כלל בעלי תוכן דתי . גם היסטוריונים דתיים , שראו בעצמם מאמינים גמורים ושומרי מסורת , הקפידו להתרחק מכל מטפיזיקה תיאולוגית מפורשת . מצד שני , לא מעט מן המושגים שעשו בהם שימוש עתה נלקחו מעולמות הרוח שהיו רחוקים מן השחזור הקר והמדעי של דברי ימי העבר . דיבורים על שליחותו של העם היהודי , למשל , על כנסת ישראל ועל רוח האומה נשמעו מוכרים לכל מי שהיה אמון על ההיסטוריוגרפיה הלאומית–הרומנטית ואפילו הלאומנית , שהיתה מקובלת אז , בעיקר בגרמניה . אך דיבורים אלה , במקרה היהודי כמו במקרים אחרים , שמרו על משהו מאווירת ההיסטוריה הקדושה בטקסטים החילוניים הללו , בתוך שהם מקנים לסיפור ההיסטורי משמעות ששכנה תמיד מחוצה לו .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help