sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:120

את היריעה אל מעבר לנושאים שנחשבו לגיטימיים עד אז , ואל מעבר למקורות המוסכמים על הכול , מורים על התחלה חשובה כבר בשלב מוקדם זה . אין ספק , שללא ההשפעה שבאה מן ההיסטוריה המדעית החדשה , בעיקר בגרמניה , אין להבין את זרם "מדע היהדות" מאז שנות ה20– של המאה ה . 19– אך סימנים להתחלה חדשה , כפי שהיו בעולם האינטלקטואלי הגרמני לפני רנקה , היו גם בהקשר היהודי . ראשוני מדע היהדות , צונץ ויוסט למשל , פעלו לא רק בעקבות אלא בצד ראשוני ההיסטוריונים הלא יהודיים בגרמניה . הם ניזונו מאותן השפעות רוחניות – הרומנטיקה המוקדמת , וכן עיקרי הפילוסופיה של קאנט , הגל ושליירמאכר – ובאו בערך באותו הזמן לידי מסקנות דומות . ההיסטוריה היהודית הביקורתית , זו שהחלה להיכתב בשנות ה20– של המאה ה , 19– צמחה אפוא יחד עם ההיסטוריוגרפיה החדשה הכללית , ולא אחריה . במובנים רבים היא היתה ענף מענפיו של אותו פרויקט . האומנם החליף הפרויקט המדעי הזה לחלוטין את תפיסת העבר הישנה על היבטיה המסורתיים והמיתיים ? גם כאן יש מקום למחשבה מחדש . נכון אמנם שההיסטוריונים החדשים באותם הימים ביקשו להחליף חצאי אמיתות ומה שהם ראו כאמונות תפלות בסיפור היסטורי מבוסס מדעית ואובייקטיבי . גם אין ספק שעבודת איסוף המקורות שעשו , מלבדם , גם מלומדים שהתרכזו בספרות ושירה , כמו צונץ ושטיינשניידר , היתה בעלת ערך מדעי מובהק . עם זאת גם עבודה היסטורית זו , ככל עבודה היסטורית , היתה תשובה לצורכי הזמן , תוצר של לחצים מסוימים ואידיאולוגיות שביקשו תשובה ללחצים אלה . במובן זה היתה גם ההיסטוריה החדשה כלי בגיבוש זהות יהודית , כפי שהיו המרכיבים של הכרת העבר היהודית קודם לכן . גם להיסטוריה המדעית החדשה היו מטרות חוץ–מדעיות , שהיו מודעות פחות או יותר לעוסקים בה , למרות המלל האובייקטיבי והמרוחק משהו שנהגו להתקשט בו . ההיסטוריון היהודי הראשון שהיו לו לפחות מקצת היומרות המדעיות של הדיסציפלינה החדשה היה איזק מרקוס יוסט . בשנים 1828-1820 פרסם יוסט בתשעה כרכים את תולדות הישראלים , מימי המכבים ועד ימינו אנו , "על פי המקורות , " כפי שציין במבוא . כבר מהגדרת התקופה בכותרת נרמזת השקפתו הכללית . תולדותיו של עם ישראל בארצו מעניינות את יוסט הרבה פחות מתולדותיה של הקהילה הדתית של יהודים החיים בעיקר מחוץ לארץ–ישראל , ללא מסגרות פוליטיות עצמאיות ותחת מרותם של שליטים זרים . את הצורך לסיים את הסקירה ההיסטורית ב"ימינו אנו" הכתיבה תחושת המהפך העמוק המתרחש "כאן ועכשיו , " בעיקר בפרוסיה , תחת שליטיה הנאורים–יחסית , בימי ראשית האמנסיפציה , וכמו כן הכניסה לחיי החברה הכללית וההתערות בעולם הלא יהודי . תהפוכות אלו הן–הן המניע לכתב ההגנה ההיסטורי , המנומק והמלומד שחיבר יוסט . בין דפיו הוא מבקש לשמר את תדמיתו של העם היהודי על כל הישגיו הרוחניים המפוארים – לא רק אלה המיוחסים לו על סמך כתבי הקודש העתיקים שלו , אלא גם אלה שהביא לעולם במהלך מאות שנות קיומו בגלות , בין העמים . לא קל היה ליוסט לנסח שיר הלל ליהדות שיתאים לצרכים הפוליטיים והחברתיים של זמנו . נוסף על ההקשר האינטלקטואלי והפוליטי הכללי שבו פעל , העיקו עליו המטרות הפנים–יהודיות שהציב לעצמו . כמו אחדים מן המשכילים בברלין לקראת סוף המאה ה18– וראשית המאה ה , 19– היה גם יוסט מן המתנגדים המושבעים של היהדות הרבנית . כבר לפי דעתם של לאצרוס בן–דוד ודוד פרידלנדר , מתלמידיו ה"פורשים" ומכל מקום הקיצוניים ביותר של משה מנדלסון , לא היתה יהדות זו – מסוגרת וריאקציונרית – אלא עיוות חולני ועלוב . צורכי ההשתלבות המלאה בחברה ובתרבות הגרמניות , ואולי גם השפעה מרוחקת של כתבי שפינוזה , עמדו ברקע ההתקפה של משכילים אלה על רבני תקופתם . גם יוסט תיעב את היהדות המסורתית מן הסוג הזה . האנטי–קלריקליות שלו לא אפשרה לו לסנגר על היצירה ההלכתית היהודית איזק מרקוס יוסט * , מן המתנגדים המושבעים של היהדות הרבנית , היה ההיסטוריון היהודי הראשון שהיו לו לפחות מקצת היומרות המדעיות של הדיסציפלינה החדשה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help