sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:119

התבוניות הבסיסית של המציאות ושל הרוח האנושית , וכך יצרה סינתזה של תבונה והיסטוריה במקום הניגוד ששרר ביניהן במאות קודמות . עקרונות הגישה ההיסטורית החדשה חדרו בו בזמן גם לעולמם של העוסקים ביהדות . אידיאולוגיית המדע הזאת הכריחה אותם לראות גם את הקיום היהודי כתהליך , נתון להשפעות ולשינויים , ולא כדבר שבקדושה . היא תבעה חקירה חופשית , פתיחות , ומעמד שווה בתהליך הבירור הביקורתי למקורות יהודיים ולא יהודיים כאחד . אימוץ הקטגוריות האלה , כך נטען בדרך כלל , היה למעשה חלק מתהליך הטמיעה של היהודים , בעיקר יהודים משכילים , בחברה ובתרבות שמסביבם . ההיסטוריה היהודית החדשה צמחה מתוך ההתבוללות , ונשאה עמה לכן מלכתחילה שורה של פרדוקסים : זה היה פרויקט שכוונתו להבין טוב יותר את היהדות ולשמר את ייחודה , אך הוא התבצע בתבניות ובשיטות שנלקחו מבחוץ . מי שניגשו עתה לכתוב היסטוריה יהודית עשו זאת כדי לעשותה מודרנית יותר , מתאימה לעולם המושגים של עידן חדש ומתחדש , ובתוך כך ביקשו לשמר את זהותם עתיקת היומין . הם ביקשו לנצל את הכלים שעולם המדע האוניברסלי סיפק להם – אך בעיקר כדי לשמור על הפרטיקולרי . משהו מן המתח הזה היה קיים גם בהיסטוריוגרפיה הכללית שנוצרה אז , אם בגרמניה ואם בצרפת , למשל . אך בהקשר היהודי נדמה שלמתח הזה היתה משמעות מיוחדת . הוא לא רק כלל מעבר מסוג אחד של מחשבה היסטורית למשנהו , אלא גם יצר נתק בין ההיסטוריוגרפיה החדשה לבין הכרת העבר המסורתית של היהודים והזיכרון הקיבוצי שלהם , זה שנשתמר עד אז כמעט ללא עזרתה של היסטוריוגרפיה כלשהי . בדיקת משמעותו ועומקו של השבר ובכל זאת יש מקום לבדוק את משמעותו ועומקו של השבר הזה מכמה כיוונים . ראשית , ייתכן שכמו בתולדות ההיסטוריוגרפיה הכללית , גם להיסטוריוגרפיה היהודית החדשה יש מקורות הטרוגניים יותר ואין היא רק תולדה של השפעת הגל ורנקה במסגרות המלומדות של האוניברסיטה הגרמנית . גם יוסף חיים ירושלמי בספרו זכור משנת 1982 וגם יצחק ( איסמר ) שורש בשורת מאמרים חשובים שפרסם על אודות ההיסטוריה של ההיסטוריוגרפיה היהודית וקיבץ לבסוף בכותרת ( בעברית ) הפנייה לעבר ביהדות המודרנית , רואים בראשית ההיסטוריוגרפיה המדעית ביהדות מהפכה . בדרך כלל נחשבה המאה ה18– למאה שבה לא גילתה העילית האינטלקטואלית עניין מיוחד בהיסטוריה . האופי הא–היסטורי של ערכי הנאורות מודגש בספרות המחקר לעתים קרובות . אך ראייה סטריאוטיפית זו של אופייה של הנאורות לא תצלח . יחד עם העיסוק בתבונה האנושית ובהשלכותיה המוסריות , עסקו הוגי הדעות של המאה ה18– לא מעט גם בהיסטוריה . אמנם , הם ליוו לא אחת את העיסוק הזה בהתנצלות , וההיסטוריה היתה לאחדים מהם , כפי שהיתה לאדוארד גיבון , מחבר ההיסטוריה על נפילתה וסופה של הקיסרות הרומית , ( 1776 ) רק בגדר של , " teaching by example Philosophy" ובכל זאת עניינם בתחום היה עמוק ומגוון . במחקרו החשוב על השכלה והיסטוריה העמיד אותנו שמואל פיינר על מרכזיותה של המחשבה ההיסטורית וחשיבותו של המחקר ההיסטורי גם בתנועת ההשכלה היהודית . אמנם משה מנדלסון לא מצא עניין בהיסטוריה , אך רבים מן ההולכים בעקבותיו הכירו בחשיבותה החינוכית והצרו על מצבה העגום אפילו בין יהודים משכילים . החיבורים ההיסטוריים של ראשוני המשכילים לא היו שיטתיים ומדעיים ולהיסטוריונים החובבים של תנועת ההשכלה הברלינאית גם לא היו יומרות בכיוון הזה , אך עניינם בהיסטוריה של היהודים והאופן שבו נטו להרחיב דיוקנאות של מורי בית המדרש ל"חוכמת ישראל" בברלין , . 1897 עקרונות הגישה ההיסטורית החדשה ראו את הקיום היהודי כתהליך הנתון לשינויים ולהשפעות היסטוריות ולא כהוויה מטפיזית ועל-זמנית

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help