sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:118

יהודיים . שלשלת הקבלה , לדוגמה , היא מעין גיניאלוגיה של מסורת התורה שבעל פה , סיפור התפתחותה של ההלכה . ספר יוסיפון , לעומת זאת , שנכתב כנראה באיטליה במאה ה , 10– דן בתולדות הבית השני ומשחזר פרק אחד , קריטי , בסיפור תולדותיהם של היהודים . מרבית החיבורים האחרים שעסקו בשאלות שאפשר לראות בהן שאלות היסטוריות נשארו בשולי המרחב הרוחני של זמנם . בהשפעת הסביבה עסקו יהודים בפילוסופיה , אך לא בהיסטוריה . הם פיתחו את עולם ההלכה , שקדו על פרטי הקבלה – אך כמעט לא כתבו היסטוריה כלל . מאז הרנסאנס מורגשת אמנם הסטת העניין ההיסטורי בתרבות האירופית מן הכנסייה למדינה הסוברנית המתגבשת , אך בהקשר היהודי לא היתה משמעות רבה לתזוזה זו . גם לתרבות הנוצרית היה דרוש מהלך עמוק של חילון כדי שתוכל להתחיל ולהשתחרר מכבלי ההיסטוריה הקדושה , אך מבצע זה היה קשה בייחוד ליהודים . כדי להגיע למחשבה ביקורתית , שתתבונן מקרוב במיתוסים ההיסטוריים שכוננו את היהדות ועמדו בבסיס הקיום העצמאי של היהודים כקבוצה , לא הספיקו תהליכי החילון הראשוניים של ראשית העת החדשה . דרוש היה מהפך רוחני עמוק ועקרוני . תגובה מאוחרת על טראומת הגירוש אמנם פריחה היסטוריוגרפית מסוימת התרחשה כבר במאה ה . 16– יש הרואים בה תגובה מאוחרת משהו על הטראומה של גירוש ספרד – שינוי דרמתי במצבם של היהודים לפי כל אמת מידה – שהיתה שזורה בהשפעות של זרמי מחשבה חדשים באירופה בכלל . מכל מקום נראה שהתפיסה ההיסטורית המסורתית של ימי הביניים עברה שינוי חשוב אצל נושאי התרבות היהודית באותם הימים . כדוגמאות לחיבורים היסטוריים באותה העת מביאים בדרך כלל את שבט יהודה של שלמה אבן וירגה , שיצא לאור לראשונה בשנת , 1550 ובו ביקש המחבר לתת הסברים לסבלם של היהודים , מתוך שילוב של טיעונים "סוציולוגיים" חילוניים עם תיאולוגיים ; את מסותיו של עזריה די רוסי משנת , 1573 אשר כונסו בספר מאור עיניים ; או את הכרוניקה של דוד גנז משנת , 1592 צמח דוד . אלה , איש בדרכו , ניסו שלא להעלות את חמת הממסד הרבני עליהם , אך כתביהם נשארו בגדר ניסיונות אזוטריים משהו להקנות חשיבות לתחום , שהממסד האינטלקטואלי ביהדות עדיין לא רצה ביקרו . מעניין שבסופו של דבר ברוך שפינוזה , הוגה הדעות היהודי שלא ראה עצמו תלוי עוד בממסד הזה , הוא שסימן את בואו של המהפך . בפרק השלישי של הטרקטטוס הפוליטי–התיאולוגי שלו משנת 1670 נתן שפינוזה לראשונה הסבר היסטורי חילוני מובהק לקיומו המתמשך של העם היהודי בגולה . לדבריו , לא היתה בקיום הזה עדות לרצון האל ולא היה בו ביטוי לתפקידו של העם הנבחר בהיסטוריה קדושה זו או אחרת . זו היתה תוצאה בלתי נמנעת של איבת העמים כלפיו ושל הגזרות והבידוד שהביאה האיבה הזו בעקבותיה . הנחות חילוניות דומות אפשר למצוא לאחר זמן גם בהערות של אחדים מהוגי הדעות של הנאורות במאה ה , 18– ובמהלך המאה ההיא כבר נשמעו יותר ויותר קולות המביעים עניין בהיסטוריה הנכתבת מתוך גישה חילונית גם בקרב היהודים . חרף זאת ניסיונות לנסח היסטוריוגרפיה יהודית במלוא מובן המילה , היסטוריוגרפיה שאינה נשענת על הנחות תיאולוגיות והיא בעלת יומרה חילונית ומדעית , נעשו רק במהלך המחצית הראשונה של המאה ה . 19– מתוך הכרה בכך מתוארים בדרך כלל המאמצים שעשו ראשוני מדע היהדות ( ה ( Wissenschaft des Judentums– בתחום ההיסטוריה במונחים מהפכניים . גם בתרבות המערב נתפסת ראשיתה של ההיסטוריוגרפיה כמין שלב חדש בהבנה העצמית של החברות המרכיבות אותה . הרומנטיקה , כתנועה רוחנית מקפת שהשפעתה הגיעה לשיא בעשורים הראשונים של המאה ה , 19– היא שאפשרה את פיתוח מדע ההיסטוריה החדש . ראשית , כתגובה על הרציונליזם העקרוני האופייני לעידן הנאורות , נטו שמרנים בעלי השקפת עולם רומנטית פחות או יותר לראות בעבר את הבסיס לכל סדר חברתי בהווה . שנית , הסעיר העבר את הוגי הדעות הללו , כמו גם את בני זמנם הליברלים יותר , בגלל שונותו . שעה שהנאורות הדגישה את המשותף לבני האדם , החשיבה הרומנטיקה את השונה והמיוחד לכל אחד ואחד מהם . ההיסטוריציזם , פרי המחשבה הרומנטית , העריך מעל לכול את ייחודם של ישים היסטוריים : דתות וכנסיות , מדינות , ויותר מכול – עמים . משנוסף גם הדחף המדעי למסכת רעיונית זו , הלכה ונתגבשה – בעיקר בגרמניה של ראשית המאה ה – 19– ההיסטוריה כדיסציפלינה נפרדת . כל תקופה צריך היה עתה להבין במושגיה שלה ; לא עוד חוליה בשרשרת המובילה למטרה שמימית , אלא אינדיווידואום מסוג מיוחד , שאפשר לחקור אותו לעצמו . בו בזמן נעשתה השיטה הפילולוגית , שהיתה אז בסיס לכל מהלך מחקרי במדעי הרוח בכלל , לשיטת המחקר המועדפת גם בהיסטוריה . הדגש הושם עתה בטקסטים מקוריים , בבירור האותנטיות שלהם ובהשוואה קפדנית ביניהם . ולבסוף , הועמד העיסוק ההיסטורי כולו על אתוס של אובייקטיביות , שחרור מכל מטרה חיצונית , גילוי העבר "כפי שאכן היה באמת . " אף על פי כן , כבר קאנט ניסה לחבר את הרציונליזם של הנאורות עם תפיסה היסטורית , שבה התבונה מתקדמת גם ברמה המדעית וגם ברמה המוסרית והפוליטית ; ומגמה זו הגיעה לשיאה בפילוסופיה של הגל , אשר תפסה את ההיסטוריה העולמית לא כסיפור מקרי אלא כמימוש

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help