sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:117

היסטוריוגרפיה כהבנה עצמית וכיצירת זהות : מ"חוכמת ישראל" עד היום שולמית וולקוב לזכר העבר היה תמיד תפקיד מרכזי בהכרתם העצמית של היהודים . הטקסטים המכוננים של היהדות , טקסי היומיום ומנהגי החגים היהודיים עשירים בהתייחסויות לאירועי העבר . נוסחה מקודשת של תולדות עם ישראל מופיעה בתנ"ך . היא מוזכרת בכל שנה ובמשך כל השנה בקריאה המסורתית בפרשיותיו , נרמזת בתפילה ומאוזכרת באופנים שונים – מילוליים וסימבוליים כאחד – בטקסי ימי חול וחג . "סדר הפסח" הוא אולי הדוגמה הטובה ביותר לדגש ששמה היהדות בשימור זכרם של אירועי מפתח בעברו של עם ישראל , בשינונם , ואפילו בחינוך להזדהות של ממש עם מי שחוו אותם בפועל . תפיסת הקיום היהודי לדורותיו והוויית הקהילה המדומיינת של עם ישראל לאורך ציר הזמן היו ועודם מרכיבים חיוניים בזהות היהודית . עם ישראל משמר בדרכים שונות זיכרון היסטורי קיבוצי עתיר אירועים ורב השלכות . על רקע זה מעניינת ביותר חולשתה היחסית של ההיסטוריוגרפיה היהודית . למעשה , לא קיימת מסורת היסטוריוגרפית רציפה במארג התרבות היהודית . למן חתימת המקרא ועד השליש האחרון של המאה ה18– נכתבו ( ונקראו ) רק חיבורים היסטוריים ספורים בידי יהודים . אמנם , גם אצל אומות העולם יש לתארך את ראשית כתיבת ההיסטוריה המדעית לכל המוקדם לראשית המאה ה , 19– אך מאז ימי הרודוטוס ותוקידידס ניתן תמיד למצוא בין העיסוקים האינטלקטואליים של העילית המשכילה באירופה את הכתיבה ההיסטורית לסוגיה . במהלך ימי הביניים היו אלה בעיקר כרוניקות , שנכתבו בדרך כלל כשירות למלכים ובעלי שררה , אך אלה התקיימו תמיד בצל העניין ב"היסטוריה קדושה , " מקפת ובעלת משמעות רבה יותר . זו כללה את כתיבת תולדות הכנסייה וכן הרהורים על אופיו של התהליך ההיסטורי כולו , הבא לידי ביטוי בעולם האנושי עלי אדמות אך מודרך לכל אורכו ולכל פרטיו בידי האל . ההיסטוריה הקדושה בנוסחתה הנוצרית אפשרה לשמר תפיסה של שינוי , אפילו להמציא סוג של תיקוף ולשרטט מהלכים היסטוריים חלקיים וכלליים , בלי שינותקו מן האמונה בכוחה המסדר של התערבות האל וממבט אסכטולוגי על תוצאה סופית ידועה מראש . הסיפור ההיסטורי התנ"כי היה כמובן המודל המרכזי לכל היסטוריה קדושה שהיא . זהו סיפור הכפוף לחלוטין לרצון האל ומתוכו ניתן לבסס תבנית היסטורית שתכליתה היא מלכות אלוהים עלי אדמות . לעם היהודי יש , על פי תבנית זו , תפקיד חשוב בתהליך , אך האופן שבו הוא נפרש ומתגלה אינו יכול להיות מובן בקטגוריות אנושיות . העבר התנ"כי הוא אפוא ידוע ומעוגן בסיפור המקראי לשלביו ; העתיד המשיחי – מובטח . כל היתר – אינו ידוע ואינו ניתן לידיעה . כל היתר , בעצם , חסר חשיבות . למרות הגישה הזאת נכתבו גם בימי הביניים חיבורים אחדים היכולים להיחשב לחיבורים היסטוריים– עליית ההיסטוגרפיה היהודית החדשה שער "ספר יוסיפון" שנכתב באיטליה כנראה במאה ה10- ובו התייחסות לתקופת הבית השני , כאן מתוך מהדורה ביידיש שנדפסה בציריך בשנת 1546

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help