sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:116

מה בדיוק פירושה ומה עוד נובע ממנה : על כך ניתן להתווכח ולריב בהמשך . יחס דיאלקטי נוסף התקיים בין התודעה העצמית היהודית לתודעת האחר . התודעה העצמית של היהודי נבנתה במידה רבה באמצעות תודעת הזולת , וזאת בשני מובנים : ( 1 ) מתוך מודעות לקיומו של האחר כזר גמור ; ( 2 ) מתוך ההשתקפות של העצמי בעיני האחר . במודעות היהודית לקיום האחר פעלו שלילה והסתגרות , ואלה הגיעו במקרים קיצוניים לכך ששייכו את האחר לתחום אונטולוגי נפרד ( ה"גוי . ( " ובהשתקפות היהודי לעצמו דרך עיני האחר היה ראי לתחושות הזרות והאיבה של אותו אחר גמור , ולהבניית היהודי כזר וכנוכרי מנקודת מבטן של תחושות אלה וכלפיהן . בהחרפה מסוימת ניתן לומר שתודעת האנטישמי נעשתה מרכיב בתודעה העצמית הזהותית של היהודי ( ולהפך . ( היהודי תפס את עצמו ואישר את זהותו גם נגד האנטישמי וגם מבעד לעיני האנטישמי . אף לא אחת משתי פרספקטיבות אלה לא יכלה לבטל את האחרת או להתקיים בלעדיה . ודאי היו גורמים היסטוריים ופסיכולוגיים נוספים שאפשרו ליהודים לשרוד , ולא כאן המקום לדון בכולם . אך חשוב לראות , שעם כל היותה תופעה היסטורית נדירה ומיוחדת , ניתן להבין את הישרדות היהודים במונחי השכל והניסיון בלי לערב השגחה עליונה . היהודים לא שרדו מול ניסיונות חוזרים ונשנים להשמידם . ניסיונות כאלה היו נדירים . ברוב המקרים השלטונות הגנו על קיומם הפיזי והדתי של היהודים , ואפשרו להם אוטונומיה קהילתית ומשפטית . ולאחר שתשתית קיומית זו הובטחה , הרי גם האיבה והרדיפות ( לרוב מצד אותו שלטון עצמו שהגן על קיום היהודים , ועוד יותר מצד נתיניו ) תרמו לחיזוק הזהות והסולידריות הקהילתית היהודית , מתוך יחס גומלין עם תשתית ההגנה . זאת ועוד , לאנטישמיות יש חלק נכבד לא רק בהישרדות של היהודים אלא גם בתפיסתם את עצמם ובעיצוב זהותם . היהודי דבק בזהותו גם מתוך הזדהות ראשונית , וגם – ולפעמים בעיקר – כתגובה לשנאה ולרחישת רע מצד האנטישמי . לכל הגורמים הללו יש לצרף את הרצון והבחירה – הדחף של יהודים לדבוק בייחודם למרות השנאה והרדיפות , וכהפרכה מהותית של דוקטרינת ההשפלה . הנאמנות לזהותם בתנאים קשים היא בעיני יהודים רבים אישור לכך שהמושפל הוא דווקא הנבחר , בעל הערך העדיף ; ולכן , גם כשיש בה יסוד כנוע ומרטירי , היא אמורה לשמש עדות הפוכה למה שניסו אומות העולם להוכיח בהשפילם את היהודים . מכאן נובעת הדומשמעות בתחושה העצמית היהודית הקלאסית , המיטלטלת בין נחיתות לעליונות . האם תרבות חילונית יהודית מסוגלת להתגבר על מטוטלת זו שבין המוקצה והנבחר , המחולל והמקודש ? ה . מבנה המדור המדור נחלק לשלוש חטיבות , הסוקרות את המודרניזציה של תרבות הזיכרון היהודית ואת תהליכי החילון בתוכה . עליית ההיסטוריוגרפיה היהודית החדשה – חטיבה זו סוקרת את התהוות המחקר והכתיבה ההיסטורית כאחד מאופני התרבות היהודית המודרנית , וכאמצעי חדש , הנבדל מן הדת , של הבנה עצמית והבניה עצמית . המקרא במבט מודרני – חטיבה זו עוסקת בביקורת המקרא , ובמקומו של התנ"ך בלשון העברית החדשה ובתרבות העבריתהישראלית . בין היתר כלולים כאן מבט בן זמננו על מקום האישה , והאישה הזרה בפרט , במקרא . זווית חדשה על פרקים בתולדות היהודים – חטיבה זו מדגימה מבט בן זמננו על מבחר זירות של ההיסטוריה היהודית – מתקופת המקרא , הבית השני , התהוות התפוצה , התהוות הדת הרבנית , ימי הביניים היהודיים והעת המודרנית . אף שלכותבים יש השקפות עולם ומסקנות שונות ( ובכמה נושאים , כמו ימי הביניים , ניתן לכך ביטוי בולט , ( הפרספקטיבה שלהם היא בכל המקרים פנים–היסטורית ולא תיאולוגית , ומבחינה זו היא פועלת במתודה מחולנת . נדגיש עוד שהביטוי "מבט חדש" מתייחס לדימויים הרווחים בציבור הרחב . אין זה בהכרח חידוש מבחינת החוקרים ; אבל מפעל אנציקלופדי פונה אל הקהל הכללי , ולעתים קרובות יש פער בין הדעות המושרשות בציבור ובין מה שכבר הוצג והתחיל להתקבל בין יודעי דבר .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help