sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:115

הביניים . ( אבל בסוף המאה ה13– החלה סדרה של גירושי יהודים מארצות המערב שהגיעה לשיאה בגירוש ספרד ( 1492 ) ובהמרה מאונס של היהודים בפורטוגל . ( 1497 ) עקב כך בראשית העת החדשה כמעט לא היו יהודים גלויים במערב אירופה . הם חזרו אליה רק במאות ה . 17-16– היסטוריה של עמק הבכא ? ניסיונות השמדה מתמידים ? ההיסטוריה היהודית תוארה לא פעם כסיפור של סבל וייסורים " ) עמק הבכא , " כשם הכרוניקה של יוסף הכהן מן המאה ה . ( 16– אך , לאמיתו של דבר , היתה זו בעיקרה היסטוריה נמשכת של חיים , יצירה , לימודים , עבודה , מסחר ומלאכה , דינמיקה חברתית , פוליטיקה פנימית , שמחה וצער של היומיום האישי והקבוצתי . כל אלה היו עטופים במודע 3 ת רקע של פגיע 3 ת היהודים ושפל מעמדם , אבל גם של ההגנה הבסיסית אשר , בנחיתותם , הם זוכים לה מצד השלטונות הגבוהים . ההיסטוריון סאלו בארון גינה לפני זמן רב את הצגת ההיסטוריה היהודית כ"היסטוריה דומעת , " אך דבריו נקלטו , אם בכלל , רק בקרב יודעי דבר , בעוד הקהל הרחב ומנהיגיו , המורים ואנשי הפוליטיקה , חוזרים על הקלישאה המקובלת . טבעי הדבר שהסבל והרדיפות חרתו רשמים עמוקים בכרוניקות ובזיכרון יותר מאשר רקמת החיים השוטפת . ובכל זאת הרציחות והפוגרומים הגדולים – כגון מסעי הצלב במאה ה , 11– המוות השחור ופרעות קנ"א ( 1391 ) בספרד במאה ה , 14– שחיטות חמלניצקי במאה ה – 17– התרחשו במרחקי זמן ניכרים זה מזה , ולרוב אירעו עקב התמוטטות הסדר הציבורי והשתלטות המון מתקומם או אנשי זרוע , בסיוע אנשי דת מדרג נמוך . התעללות שרירותית ביהודים ופרצי אלימות מקומיים היו שכיחים הרבה יותר , אך אלה התקבלו כחלק מנתוני החיים , בלי שהיה בכך סיכון קיומי שלהם . בהגדה של פסח נאמר : "בכל דור ודור עומדים עלינו לכלותנו . " לו הדבר היה נכון , קרוב לוודאי שלא היה נשאר מי שיקרא בהגדה . במקרים המעטים שבהם השלטון המרכזי פעל ברצינות לחיסול הנוכחות היהודית , הוא הצליח באופן קטסטרופלי – כמו מלכי ספרד ב1492– והנאצים במאה ה . 20– ואולם ברוב הזמנים היה השלטון המרכזי מגן ומשען ליהודים – אפילו באותם מקרים שהיתה זו משענת קנה רצוץ , בגלל חולשת השליט או האמביוולנטיות שלו . במרבית התקופות הורשו היהודים לא רק לקיים את מצוות דתם בגלוי , אלא גם לשפוט את עצמם בנפרד לפי חוקי ההלכה . הניסיונות להמיר את דתם של היהודים בכפייה היו נדירים – רובם , אגב , קרו בספרד – ועמדו בניגוד לדוקטרינה הרשמית . לכל זה ניתנו הצדקות תיאולוגיות . הדוקטרינה הנוצרית קבעה שהיהודים הם עם זנוח–אל , הרשאי להוסיף ולהתקיים במצב מושפל , כדי שגורלם יעיד על צדקת הנצרות ועל הטעות שהיהודים עשו בדחותם את המשיח ; בינתיים אסור להכריח אותם להתנצר , אלא יש להמתין לסוף ההיסטוריה שבה יראו את האור מעצמם . והדוקטרינה המוסלמית , פחות פולמוסית ויותר נדיבה , קבעה שהיהודים והנוצרים הם "עמי הספר , " שחובת השליט להגן על חייהם ורכושם כל עוד הם מקבלים עליהם מעמד נחות ומשלמים מס מיוחד . בסופו של דבר , על אף האפליה והרדיפות שאירעו מפעם לפעם , היהודים השתמרו במידה רבה הודות לשליטי הנצרות ולאיסלאם , ולא למרות הציוויליזציות האלה . בצד הנימוקים התיאולוגיים פעלו גם סיבות תועלתיות . השליטים נזקקו ליהודים במנהל המרכזי ובגביית המסים , כאנשי שירות שהיו תלויים במלך באופן מוחלט ושאבו את כל כוחם ממנו . לכן לא יכולה היתה להיות להם אמביציה פוליטית נפרדת – שלא כמו הבארונים והאצילים , שהתחרו בשליט המרכזי . מבחינה זו , דווקא נחיתותם הפוליטית של היהודים סייעה להם לשרוד . אבל הנחיתות הביאה עליהם גם איסורים , הגבלות ומעשי שרירות , ואלה יצרו את החוויה והדימוי של קורבן מתמיד , השולטים היום באופן מוגזם בזיכרון העממי , ברטוריקה היהודית , וגם בחלק של ההיסטוריוגרפיה האקדמית . אין לשכוח שכלל האוכלוסייה בימי הביניים חיה במצב נחות וחסר חופש , לעתים בתנאי שעבוד קשים מאלה של היהודים . התושבים כולם היו קורבן לאלימות בחיי היומיום , לשוד והרג כתוצאה ממלחמות ותנועת הצבאות , וכן למעשי שרירות של המעמד העליון . אמנם במצבי משבר היהודים סבלו לרוב יותר מאחרים , בגלל השנאה הקשה והמיוחדת כלפיהם . אך בימים רגילים , מכיוון שהיהודים , עם כל הסטיגמה שדבקה בהם , השתייכו רובם למעמד הביניים העירוני , הרי מבחינת הריבוד החברתי וחופש הפעולה היה מצבם הכללי טוב מזה של האיכרים , האריסים ודלת העם הכפרית , שהיו מרבית האוכלוסייה . יחד עם כך התקיימה השלמה דיאלקטית בין שתי עמדות סותרות , שיחד חיזקו את שריד 3 ת היהודים : הגנת הממסד העניקה ליהודים בסיס פיזי ומשפטי ; והעוינות כלפיהם , בממסד ומחוצה לו , הולידה לחצים ורדיפות שקיצצו במספר היהודים , אך חיזקו את הסולידריות הזה 3 תית של הנותרים . העוינות ליהודים נבעה ביסודה מיצרי זהות – שנאה מהולה בפחד כלפי אחר קיצוני ובזוי – ובמקום משני נבעה מאינטרסים תועלתיים . ואילו תגובת הנגד היהודית היתה בעיקר זהותית : זה מה שאנחנו , ולכך נישאר נאמנים . הדפוס היהודי האופייני של נאמנות , המתמצה במימרה "נעשה ונשמע , " התפרש כנאמנות עצמית הקודמת לתוכנו המיוחד של העצמי . במילים אחרות , היהודי מביע ל-יאליות לזהותו גם קודם שהוא יודע

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help