sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:114

הניסיון ההיסטורי של השפלות וגירושים , ועוד יותר מכך , לאור טענת הנוצרים שהם "ישראל האמיתי . " טענה זו מנשלת את היהודים מזהותם , וגוזלת לא רק את בחירתם , אלא גם את ההיסטוריה שלהם ואת הפנתיאון של דמויותיהם הגדולות – השופטים , המלכים והנביאים , שכולם נעשים לאבות הנצרות . הנצרות היא בכך יריב תיאולוגי קשה ליהדות יותר מן האיסלאם ( אף שמבחינה פוליטית המצב התהפך בימינו , ( ודבר זה מונע מיהודים ומנוצרים לראות את הדברים באורם ההיסטורי המקורי . למעשה , הנוצרים היו בראשיתם חלק מן העם היהודי והדת היהודית , שאותה באו לתקן בעקבות נביא או מורה רוחני חדש שקם בישראל , ושמו ישוע מנצרת . אמנם בהמשך הנצרות נכשלה כזרם יהודי , ולבסוף פרשה מן העם האתני והקימה את " העם התיאולוגי" בדמות הכנסייה . אבל ישוע היה יהודי לא רק במוצאו , אלא גם בתפיסתו הדתית , וכאלה היו תלמידיו . הם התמודדו בתוך העולם היהודי על יצירתה של דת יהודית מחודשת , שתלך מעבר לדת המקראית – כפי שעשו , בדרך אחרת , גם הפרושים והרבנים וחלק מהיהודים ההלניסטיים . מבין ההיסטוריונים היהודיים עמד על כך בשעתו יוסף קלוזנר , שדבריו נדחו ונשכחו ; אך כיום מתחזקת ההכרה בכך ( ר' ערך התחלת הנצרות כהיסטוריה יהודית במדור זה . ( אפילו פאולוס , שאול מתרסוס , ניסה בתחילה לשכנע את אחיו היהודים ; וגם כשפתח את תורת רבו לכל העמים , יש טוענים שפאולוס הוסיף לראות בעצמו ממשיך של מסורת יהודית ומעביר בשורה יהודית מתוקנת לשאר העולם הרומי–הלני . ( ר' על כך בערך הנ"ל על עבודתו של ג'ון גייג'ר . ( ראיית הנצרות כאחר מוחלט גם מונעת מיהודים רבים להכיר בהשראות הגומלין שהיו בין התרבות הנוצרית והיהודית , כולל בענייני פולחן ומנהג . מרבים לדבר על השפעת היהדות על הנוצרים , אבל השפעת הנצרות על היהודים , שכל אדם ביקורתי יבין מעצמו עד כמה קיומה סביר , ואף בלתי נמנע , נחשבה במשך זמן רב לכפירה שהס מלהזכירה . אפילו חוקרים חילוניים התייחסו אל הדת ואל ההיסטוריה היהודית כאל מין ישות סגורה ונפרדת , כביכול טהורה וניזונה מעצמה . חוסר הסבירות שיש בתפיסה זו מתחיל להתערער בדור האחרון , בין היתר במחקריהם של ישראל יובל ודניאל בויארין , וגם לכך יש ביטוי במדור זה ( למשל ר' ערך המיעוט היהודי כחלק של החברה האירופית בימי הביניים . ( ימי הביניים היהודיים . המושג " ימי הביניים " קיבל משמעות שלילית בספרות הנאורות האירופית וההשכלה היהודית , וזו חדרה למטבעות הלשון הרווחות . גם המתקפה החילונית על יהדות התלמוד השתמשה בביטוי " ימי הביניים " כמעט רק לגנאי . ואולם ימי הביניים היהודיים היו תקופה מגוונת ורב–צדדית , שהרבה סטריאוטיפים הקשורים בה אינם עומדים בפני הביקורת . למשל , זו לא היתה תקופה של רדיפות בלתי פוסקות ; אדרבה , היו בה תקופות ארוכות של יציבות יחסית ואף של שגשוג . האיסלאם והנצרות לא ניסו להשמיד את היהודים ; אדרבה , ברוב המקרים העניקו להם הגנה וחסות , אמנם בתנאים של אפליה והשפלת מעמדם , אבל מתוך מתן אוטונומיה , שאפשרה ליהודים לשמור על קיומם הפיזי והזהותי . עקב כך היתה ליהודים רקמת חיים של יצירה , משפחה , קהילה , פרנסה , פולחן דתי וחיי יומיום , מלווה במודעות לנחיתות מצבם ולפגיעותם . הדת הרבנית–התלמודית לא היתה בהכרח מקור של ניוון , כטענתם הפשטנית של משכילים ורפורמים שונים ; היא גם הולידה לא מעט יצירה מקורית , גאונות אינטלקטואלית וחידושים מעשיים המותאמים לצורכי החיים . גם אין לומר שהדת בהכרח חנקה את המדע , השירה והפילוסופיה ( למרות חשדנותה ואיבתה המתמדת כלפיהם ) – ויהודי ספרד המוסלמית משמשים לכך דוגמה נגדית מפוארת . יש הטוענים כי "לא היו ימי ביניים יהודיים , " בהתכוונם לכך שלא היתה תקופת אופל בתרבות היהודית כפי שהיתה , לכאורה , באירופה . אבל גם הדיבור על "אפלת" ימי הביניים האירופיים אינו ביקורתי ; ומצד שני , נראה שכמושג תיאורי ( ולא מעריך , ( המושג של ימי הביניים היהודיים הוא תקף ובעל משמעות : ניתן להגדיר אותו על ידי הזיהוי הכמעט שלם של דת , אזרחות ואתניות בתוך הקהילה היהודית , ועל ידי שילובה של זו בסדר הקורפורטיבי הקדם–מודרני . בזיכרון ימי הביניים היהודיים שולט הדימוי הרווח של יהודי ספרד , קצת בגלל הזוהר הנלווה לו , וגם מפני שיהודים אלה הותירו גוף מרשים של מסמכים ויצירות . אבל יש לזכור שיהודי ספרד ( אל–אנדלוס ) היו רק חלק מכלל היהודים בארצות האיסלאם ; וגם בספרד התרבות היהודית הזוהרת היתה נחלתה של אליטה מצומצמת . חקר היהודים בארצות האיסלאם שמחוץ לספרד הוא קשה ומסובך יותר , כי הוא נזקק לצירופי פאזל של מקורות תלושים ( ר' ערכים חיי היהודים בארצות האיסלאם בתקופה המעצבת וגניזות קהיר – הממצא והתוצאה . ( אך קושי זה לא צריך להאפיל על העובדה שהמרחב היהודי הגדול ביותר בימי הביניים השתרע בעולם המוסלמי שבין פרס למרוקו , וכלל בין היתר את מצרים ואת בבל , המרכז היהודי הרצוף והוותיק מכולם . באירופה הנוצרית ישב אז רק מיעוט קטן של העם היהודי . יהודי אירופה נהנו בחלק גדול של התקופה מהגנת המלכים ואפילו מזכויות מסוימות , שאמנם לא ניתנו להם בקביעות אלא בכפיפות לגחמות השליטים ( ר' ערך יהודים ונוצרים בימי

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help