sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:113

שמעו זה על זה , וכל אחד מהם הציע יהדות חדשה אחרת . פילון גם לא ידע הרבה על עבודת הפרושים . הוא עסק כמוהם במדרש על התורה , אבל מדרשיו היו פילוסופיים , דבר שהרחיק אותו מן התרבות הפרושית וכנראה גרם להתעלמות ממנו במסורת הרבנית המנצחת ( כתבי פילון נשמרו רק הודות לנוצרים , כיוון שאוגוסטינוס ראה בו את אבי התיאולוגיה – העיון השכלי ביסודות הדת . ( מצד אחר , פילון גם לא היה הלניסט צדוקי . ההלניזם הצדוקי היה מבוסס על כהונה פוליטית המשרתת במקדש ; ואילו פילון פעל בסביבה יהודית עם תורה שבכתב ללא מקדש . זו דוגמה לשתי צורות שונות של הלניזם יהודי . במשך השנים היו צורות ודרגות שונות של הלניזציה . בדרך כלל , ההלניזם היהודי לא שבר את גבולות הזהות היהודית של אז – שהיתה נזילה למדי – אלא במקרים קיצוניים , שסיפור המכבים ( חנוכה ) הוא הידוע בהם , ובגללה יצא הביטוי " התייוונות" לגנאי סוחף ולא הוגן . היום רבים משתמשים במונח התייוונות כשם נרדף לבגידה , אבל מרבית המתייוונים היו פטריוטים יהודיים שנאבקו נגד יריבים יווניים ואחרים . המלך החשמונאי ההלניסטי ( ה"מתייוון ( " אלכסנדר ינאי נלחם להרחבת גבולות יהודה ולהכפפת עמים שכנים , והפילוסוף ה"מתייוון" פילון הגן על בני עדתו בעט סופרים וכשליח דיפלומטי לרומא . סיפור החנוכה לא היה רק מרד במלך אנטיוכוס הרביעי ; זו היתה מלחמת אזרחים בין פלגים יהודיים שכולם התייוונו בצורה זו או אחרת , באותה העת או בהמשכה . כאשר מנלאוס , אוזורפטור שקנה את תפקיד הכוהן הגדול בכסף מן המלך הסורי–יווני אנטיוכוס הרביעי , שיתף פעולה עם אנטיוכוס ( ואולי גם שידל אותו ) לפגוע ביסודות הפולחן במקדש , הוא קיווה להרוס בכך את מעמד הכהונה הלגיטימית , שאת מקומה גזל . מול מנלאוס עמדה אצולת הכוהנים המסורתית , נושאת הלגיטימיות של בית אהרן , שנטתה לזרם ההלניסטי המתון ; ומול שניהם התמודדה משפחת כוהנים זוטרים מבית חשמונאי , שטיהרו את המקדש בכוח הנשק ותפסו את השלטון לעצמם . לכאורה , החשמונאים באו להגן על אידיאל הטוהר המתבדל של עזרא , אך למעשה גם הם עברו לפעול כנציגי השלטון היווני בסוריה , וכרתו ברית עם מעצמה פגאנית , רומא . בסופו של דבר , הכוהנים והמלכים החשמונאים , צאצאי המכבים , נקראו רובם בשמות יווניים והקימו שושלת אריסטוקרטית חדשה , שחזרה לפתח את ההלניזם המתון כתרבות העילית של בני יהודה . ההלניזם היהודי לצורותיו התקיים בארץ ובתפוצות כשבע מאות שנה או יותר – בערך , מתקופת יורשי אלכסנדר הגדול , שכבש את ארץ יהודה , עד אחרי התקופה הביזאנטית וחתימת התלמוד . התרבות הפלסטית והפוליטית של היהודים ההלניסטיים נשקפת היום מבתי כנסת שנתגלו בגליל , בעמק יזרעאל ובעמק בית–שאן , בטבריה , בדורה אירופוס שבעמק הפרת ובאיטליה , ובהם ארכיטקטורה יוונית , ציורי פסיפס רומי של אירועים תנ"כיים , סמלי הליוס ( אל השמש ) המיתולוגי וגלגלי מזלות , ולפעמים אפילו מימרה תלמודית ; וכן היא ניכרת במבנה הפיזי–פוליטי של ערים יהודיות או מעורבות , כגון ציפורי ובית–שאן , שאורגנו כפוליס יווני בגרסה מקומית . לאן נעלמה הספרות העשירה שוודאי היתה ליהודים ההלניסטיים ? סביר להניח שמרבית הספרים נגנזו או אבדו בגלל יחסה העוין של היהדות הרבנית המנצחת . המעט שהגיע לידינו נשמר על ידי הנוצרים – למשל כתבי פילון , וספרים חיצוניים כמו חכמת שלמה ומקבים ד , שהיהודים המאוחרים זנחו ואף החרימו . ההלניזם היהודי העתיק הציג אידיאל של יהודיות מורכבת , שיש בה שניות ומתח פנימי , בניגוד לאידיאל ההסתגרות והטוהר הפשטני של עזרא . בתור שכזה הוא יצר דגם שהיו לו וריאציות לאורך ההיסטוריה היהודית עד היום , דגם שאפשר תקופות של פריחה ושגשוג תרבותי בחיי היהודים בתקופות שונות – מספרד המוסלמית עד איטליה של הרנסאנס , ומגרמניה ומזרח אירופה של תקופת ההשכלה עד למרכזי החיים היהודיים החדשים בזמננו . חורבן בית המקדש והיווצרות התפוצה . רגילים לחשוב שבעקבות חורבן בית המקדש השני הלכו היהודים לגלות , ושעשו זאת בכפייה , וכך נוצרו התפוצות . אך ההנחות הללו נגועות בטעות . חורבן הבית סימן את חורבן המדינה היהודית החצי–עצמאית , אבל לא הפסיק את היישוב היהודי בארץ . אשר לתפוצה , הרי ( ר' ערך התהוותה של התפוצה היהודית ) היהודים החלו להגר לחו"ל דורות רבים לפני חורבן המקדש . בעת החורבן כבר חי חלק גדול של העם היהודי , ואולי מרביתו , בתפוצות – במצרים , בסוריה , באסיה הקטנה , באיי יוון , באיטליה ובשאר מקומות באגן הים התיכון , וכמובן בארם נהריים , שם נותר קיבוץ יהודי חשוב מאז גלות בבל . היישוב היהודי בארץ–ישראל ספג מכה דמוגרפית מיוחדת לאחר מרד בר כוכבא , והידלדל עוד יותר במאות הבאות , כאשר משפחות ויחידים מיהודה ומהגליל החליטו להגר למרכזים יהודיים ברחבי התפוצות , לרוב מרצון ולא בכפייה . אפשר להניח שקשיי החיים בארץ , אובדן הריבונות , חורבן המרכז הדתי במקדש ורודנות השלטון הזר , תרמו לכך לא מעט . במשך הזמן היו גם גירושים , אך , ככלל , היהודים לא נאנסו לגלות מארצם , אלא רובם היגרו ממנה מתוך בחירה . הנצרות כזרם יהודי או כאחר מוחלט ? הנוצרים נתפסים בזיכרון היהודי כאחר המוחלט . לא קשה להבין זאת לאור

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help